Vés al contingut

Relació amb els Mitjans

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto original

Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.

¡Consulta el plan docente original!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Refer to the translated text as non-binding orientation only!

Titulació

Publicitat i Relacions Públiques

Assignatura

Relació amb els Mitjans

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaespanyolJulio Manuel Panizo Alonso
Nahuel Faedo

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 5. Igualtat de gènere
  • 10. Reducció de les desigualtats
  • 12. Consum i producció responsables
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

Aquesta assignatura permet que l'alumne conegui les claus de la relació entre empreses i mitjans de comunicació, ja sigui des del departament de comunicació d'una empresa o des d'una agència.

L'objectiu principal és dominar l'ús de les tècniques que permeten a les organitzacions aconseguir un bon tracte per part dels mitjans entenent la mirada, les rutines i els interessos del periodista.

L'assignatura també contempla la relació amb els líders d'opinió del món 2.0, com influencers o bloggers, part important del panorama mediàtic actual.

Resultats d'aprenentatge

  • Identificar les teories, els processos, les estructures i les tècniques de relacions públiques que donen lloc a les funcions dels diferents departaments d'una agència, d'una boutique creativa, d'una consultora o d'un gabinet de premsa en els entorns convencionals, virtuals i emergents.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment de l'àrea pròpia d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic.
  • Implementar un pla de comunicació d'una organització, una marca o un producte fruit de la capacitat relacional i d'indagació per establir una interacció fluida i competent entre una organització i l'agència o consultora.
  • Exercir les responsabilitats de l'àrea de comunicació d'una empresa o d'una institució des de la mateixa empresa o des d'una agència externa, mitjançant el coneixement de la teoria i la pràctica dels processos i de les estructures de les relacions públiques i la comunicació. Aquestes responsabilitats han d'incloure una gestió i un desenvolupament eficaç tenint en compte l'avaluació de les relacions amb els públics de l'organització de forma interna i externa, amb una actitud i aptitud proactives i de cognició en l'àmbit de les relacions des d'una perspectiva constructiva i d'obertura mental.

Continguts

  1. La notícia
    • Informació vs publicitat
    • Les 5W + 1H
    • Què és notícia; què volen els mitjans
  2. Els mitjans de comunicació
    • Panorama actual de mitjans en els àmbits local, estatal i internacional
    • Grups empresarials i mitjans de comunicació
    • Mitjans offline i online
    • L'agenda periodística
  3. Estratègies i tàctiques de relació amb els mitjans de comunicació
    • Àmbits polític, empresarial i social
    • Ciutadania activa. L'individu com a font d'informació
  4. Gabinets de comunicació
    • Externalització de funcions comunicatives de les empreses
    • Què són, quins són i com s'estructuren els gabinets de premsa
    • Relació dels gabinets amb les empreses i institucions
    • Relació dels gabinets amb els periodistes: el win-win
    • El dia a dia del treball als gabinets de comunicació
    • La funció de relacions públiques
    • La formació de portaveus
    • Les crítiques als gabinets de comunicació
    • Pressupostos i fees dels gabinets
  5. Les tècniques de relació amb els mitjans
    • Dossier de premsa: continguts
    • Nota de premsa: activitat
    • Roda de premsa: com es prepara
    • Memòria d'activitats: continguts
    • Esdeveniments: quins poden ser notícia
    • Tractament dels mitjans online: adaptació de materials
  6. La comunicació interna en la comunicació amb mitjans
  7. Els valors com a notícia: la RSC
  8. La crisi comunicativa: planificació i actuació davant dels mitjans de comunicació

Avaluació

L'assignatura es puntua sobre la base de tres grans blocs:

  • Un 30 % correspon a la realització i seguiment de les activitats pràctiques focalitzades en l'elaboració redaccional dels materials característics de la relació amb els mitjans, com són la nota de premsa i el dossier de premsa.
  • Un altre 30 % correspon a la realització i seguiment de les activitats pràctiques vinculades a la planificació estratègica de la relació amb els mitjans de comunicació. Els dos primers blocs van directament vinculats a la participació i assistència.
  • Finalment, un 40 % correspon al projecte del curs consistent en l'elaboració d'un Pla de relació amb els mitjans per a una organització.

Metodologia

Les classes combinen l'exposició magistral amb la discussió de casos pràctics, l'elaboració d'exercicis, exposicions orals i defensa de projectes.

Les classes es fan dos dies a la setmana i un d'ells té un contingut més teòric i l'altre està més centrat en l'elaboració de pràctiques que serveixen per consolidar els coneixements.

L'assignatura està molt lligada a l'actualitat i utilitza habitualment continguts de diaris, revistes i xarxes socials per analitzar el pes dels gabinets de premsa, el punt de vista del mitjà i la repercussió que aquests continguts tenen per a les empreses.

Es fomenta el pensament crític proporcionant lectures que l'alumne ha de fer per compte propi i que posteriorment es debaten a les classes.

Bibliografia

Bàsica

  • Almansa, A. (2013). Del gabinete de prensa al gabinete de comunicación. Comunicación Social.
  • Estévez, L. (2014). Cómo conseguir presencia en los medios sin un gabinete de prensa. UOC.
  • g.Palau, (2016). Gabinets de comunicació: Periodistes a l'altra banda. Pòrtic.
  • García, B. (2009). Gabinetes de comunicación online: Claves para generar información corporativa en la red. Comunicación Social.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte