Vés al contingut

Pràctiques IV (8-12 anys)

Titulació

Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)

Assignatura

Pràctiques IV (8-12 anys)

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

5

Crèdits

18,0

Semestre

Anual

Professorat responsable

  • Anna Maria Vallbona González

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 4. Educació de qualitat
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

En aquesta assignatura els futurs mestres fan les últimes pràctiques en cursos de primària (de 8 a 12) i se centren en l'àrea de l'ensenyament de la llengua anglesa (anglès com a llengua estrangera i aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres). Aquest període de pràctiques s'ha de fer a l'estranger per donar als estudiants la possibilitat d'experimentar el sistema escolar d'un altre país en general, i l'entorn laboral i les característiques d'una escola concreta, en particular. També és una oportunitat per desenvolupar les competències interculturals, interpersonals i lingüístiques dels estudiants i millorar la seva ocupabilitat en un mercat globalitzat.

No obstant això, és evident que els estudiants s'enfronten a un repte de major magnitud que les companyes i companys que fan l'estada a Catalunya. De fet, molts dels aprenents han tingut una exposició nul·la o molt limitada a contextos internacionals i per això necessiten coneixements sobre la cultura del país que els facilitin l'adaptació cultural i també habilitats de comunicació intercultural per interactuar amb èxit amb nens, professors i directors d'escola.

L'objectiu general del seminari de pràctiques és dotar els estudiants dels coneixements i estratègies necessaris per progressar com a educadors en una estada escolar a l'estranger i, també, preparar els futurs mestres per ensenyar a les nostres aules cada cop més diverses.

Objectius generals

  • Familiaritzar els estudiants amb els contextos socials i culturals típics d'una estada a l'estranger.
  • Introduir als alumnes conceptes bàsics de comunicació intercultural en el lloc de treball.
  • Proporcionar als estudiants un bon ventall de vocabulari que els permeti controlar situacions de classe en anglès en un context internacional.
  • Reflexionar sobre l'ensenyament de l'anglès com a llengua estrangera als alumnes de primària.
  • Elaborar una unitat didàctica d'anglès com a llengua estrangera i aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres (EFL/AICLE).

Resultats d'aprenentatge

  • Analitza pràctiques educatives desenvolupades en diferents contextos escolars des de la figura del mestre d'educació primària. (RA1)
  • Analitza els processos d'interacció i comunicació a l'aula i la seva gestió. (RA2)
  • Desenvolupa tècniques de recollida d'informació i de reflexió sobre la pràctica. (RA3)
  • Planifica intervencions autònomes a l'aula en coherència amb el marc curricular actual i d'acord amb les necessitats del context. (RA4)
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els mateixos objectius i d'acord amb el temps de què disposa. (RA12)
  • Intervé en situacions educatives de forma activa, autònoma i responsable.
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. (RA11)
  • Mostra capacitat de treball en equip i de coordinació entre diferents professionals. (RA6)
  • Avalua processos d'aprenentatge des d'una perspectiva global i interdisciplinària. (RA7)
  • Comunica a tot tipus d'audiència (especialitzada o no) de forma clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació primària. (RA8)
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació a diferents àmbits de la pràctica professional. (RA10)
  • Assumeix diverses responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. (RA11)
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els mateixos objectius i d'acord amb el temps que es disposa. (RA12)

Competències

Generals

  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.

Específiques

  • Adquirir les bases per al desenvolupament i la promoció de l'educació física, l'esport, els hàbits de vida saludables i les diferents formes d'expressió i de comunicació corporal.
  • Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
  • Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
  • Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
  • Dominar els coneixements i les bases metodològiques i didàctiques de les matemàtiques per promoure l'adquisició de les competències previstes en aquest àmbit.
  • Dominar les habilitats i estratègies de comunicació i de relació interpersonal amb alumnes, famílies i professionals en les interaccions pròpies de la pràctica professional.
  • Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
  • Exercir una funció tutorial integral efectiva entre alumnes i famílies per afavorir una formació integral i competencial.
  • Fomentar l'expressió artística i creativa i dissenyar propostes didàctiques que estimulin la creativitat i la sensibilitat envers els llenguatges i manifestacions artístics.
  • Identificar els principis bàsics del coneixement científic i saber com incideixen en els processos d'aprenentatge en el marc de les ciències experimentals i socials.
  • Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
  • Promoure el desenvolupament de la competència comunicativa global en contextos multilingües mitjançant l'ús de diferents estratègies i recursos lingüístics i literaris.

Bàsiques

  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Introducció a l'assignatura: programa i avaluació
    • Objectius principals i relació amb les pràctiques anteriors
    • Estudiants i mentors: rols i responsabilitats
  2. Comunicació intercultural 1
    • El paper de la cultura
    • Projecte de recerca etnogràfica
    • El meu país: concepcions del món i de la cultura
  3. El context de l'escola
  4. Compartir experiències a l'estranger. Antics estudiants de mestre de la UVic comparteixen les seves experiències a l'estranger
  5. Curs intensiu sobre l'ensenyament de l'anglès com a llengua estrangera (EFL): eines, estratègies i tècniques
  6. Curs intensiu sobre l'aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres (AICLE): eines, estratègies i tècniques

Avaluació

En aquest seminari l'assistència i participació a classe són obligatòries i l'avaluació és contínua. L'avaluació contínua implica lliurar totes les activitats i tasques seguint les directrius que el professor ha donat en el seminari. La nota final de l'assignatura és la suma de les notes en els percentatges que s'indiquen a continuació:

  • Seminari: 20 %
  • Informe de l'escola: 40 %
  • Memòria de les pràctiques (Mahara e-Portfolio): 40 %

S'han d'aprovar totes les parts per separat. Nota mínima en totes les tasques: 5.

Metodologia

Aquest seminari es basa en estudis de casos i debats en grup. La participació és obligatòria i es demana als estudiants que aprofundeixin en el seu propi bagatge; se'ls presenten ls principis principals de la comunicació intercultural en el context de l'ensenyament de l'anglès com a llengua estrangera (EFL) a l'estranger.

Bibliografia

Bàsica

  • Ball, P., Kelly, K., & Clegg, J. (2015). Putting CLIL into Practice. Oxford University Press.
  • Bentley, K. (2010). The TKT Course CLIL Module. Cambridge English.
  • Lyster, R. (2007). Learning and Teaching Languages Through Content: A counterbalanced approach. John Benjamins Publishing Company.
  • Scrivener, J. (2011). Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Heinemann ELT.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte