Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Didàctica de les Ciències Experimentals II
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
5
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Laura Martin Ferrer |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
Objectius
Didàctica de les Ciències Experimentals II té com a objectiu preparar els alumnes per als reptes que suposen l'ensenyament de les ciències a parvulari i primària, si el context ho requereix, en anglès. Aquesta assignatura se centra en l'avaluació formativa. A partir de la planificació d'intervencions feta a Didàctica de les Ciències Experimentals I, els estudiants aprenen a dissenyar propostes per a contextos específics d'aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres (AICLE/CLIL). Així, doncs, en el transcurs de l'assignatura els estudiants han de tenir l'oportunitat d'ensenyar ciències en contextos reals d'AICLE.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix els principals continguts curriculars així com les seqüències d'aprenentatge d'aquestes àrees al llarg de l'educació primària. (RA2)
- Coneix i usa adequadament les idees clau vinculades als fenòmens astronòmics. (RA2)
- Coneix i usa adequadament les idees clau vinculades a la classificació dels éssers vius, la funció de nutrició dels éssers vius i el funcionament dels ecosistemes. (RA42)
- Aplica tècniques de pensament crític i de la metodologia científica per a l'ensenyament de les ciències a l'escola. (RA3)
- Adquireix el coneixement de les competències bàsiques de l'àmbit científic i d'interacció amb el medi. (RA4)
- Identifica necessitats educatives en els processos d'aprenentatge que poden interferir en el progrés de l'alumne en aquestes àrees i ajusta la seva intervenció a aquestes necessitats. (RA5)
- Coneix i sap interpretar les concepcions alternatives dels alumnes.
- Comprèn els aspectes teòrics i pràctics i la metodologia de treball a l'educació primària. (RA7)
- Coneix i usa adequadament els instruments d'avaluació vinculats a l'aprenentatge de les ciències. (RA8)
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió. (RA8)
Competències
Generals
- Preocupar-se per l'actualització dels coneixements professionals i assumir la necessitat de formació permanent.
Específiques
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Identificar els principis bàsics del coneixement científic i saber com incideixen en els processos d'aprenentatge en el marc de les ciències experimentals i socials.
- Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
Continguts
- Indagar sobre el cos humà a l'escola primària
- Aprendre el camí dels nutrients
- Aprendre el camí de la informació
- Avaluació en l'ensenyament de les ciències
- Què significa l'avaluació en l'ensenyament de les ciències?
- Com hauria de ser l'avaluació inicial en l'ensenyament de les ciències?
- Com hauria de ser l'avaluació, en general, en l'ensenyament de les ciències?
- Com hauria de ser l'avaluació sumativa en l'ensenyament de les ciències?
- Disseny i aplicació de seqüències d'ensenyament i aprenentatge de les ciències en anglès per a alumnes de primària
Avaluació
L'avaluació es divideix en tres blocs de continguts diferents. Per aprovar l'assignatura, cal superar cada bloc de contingut individualment.
- El cos humà (20 %)
- Prova oral: enregistrament de vídeo en què es descrigui el model del cos humà per explicar el camí que segueixen els nutrients i el camí que segueix la informació. (20 %; no recuperable; avaluació grupal)
- Avaluació en l'ensenyament de les ciències (35 %)
- Prova escrita sobre avaluació diagnòstica i activitats d'avaluació formativa per a alumnes de primària (20 %; es pot repetir la prova durant la setmana de tancament; avaluació individual)
- Tasques de reflexió: assaig reflexiu sobre l'avaluació receptiva (15 %; no recuperable; avaluació individual)
- Sessions de tallers de ciències (45 %)
- Treball escrit: autoreflexió sobre el rendiment docent (45 %; aquesta activitat es pot repetir durant la setmana de tancament; avaluació individual)
Nota: L'assistència a les sessions amb els nens i nenes del Projecte Escola-Universitat és obligatòria. La no assistència sense causa justificada implica suspendre el treball escrit del bloc C.
Per poder fer la mitjana de la nota global s'han d'aprovar tots els blocs de contingut per separat.
Metodologia
El nostre enfocament es basa en la pràctica reflexiva, perquè l'objectiu principal de l'assignatura és descobrir estructures socials conscients i inconscients que estan orientant els esquemes i pràctiques mentals dels alumnes de Mestre. Per això, el curs ofereix diferents contextos d'aprenentatge per afavorir la reflexió sobre:
- Ensenyament de ciències experimentals en contextos d'AICLE
- La docència de ciències de cadascú en contextos d'AICLE
- L'aprenentatge de ciències de cadascú en contextos d'AICLE
- Opinions d'experts
Per tant, s'utilitza un ampli ventall d'estratègies didàctiques, com ara: classes de coensenyament, grups cooperatius i reflexió sobre les pràctiques d'AICLE en assignatures de ciències d'una escola de primària.
Bibliografia
Bàsica
- Amat, A., Martí, J., Darné, I. (2018). Investiguem com funciona el cos humà. Recuperat de https://media-edg.barcelona.cat/wp-content/uploads/2018/12/14202724/investiguem_com_funciona_el_cos_humae_web.pdf
- Martí, J. (2012). Aprendre Ciències a l'Educació Primària. Graó.
- Robertson, A.D., Scherr, R.E., Hammer, D. (editors) (2016). Responsive Teaching in Science and Mathematics. Routledge.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.