Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Fonaments de l'Educació Física
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
5
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Núria Serra Pou |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Fonaments de l'Educació Física pretén dotar l'alumnat de les habilitats, coneixements i comprensió de l'estructura, continguts i diferents elements d'una classe d'educació física (EF), i oferir eines per avaluar-la.
Aquesta assignatura dona l'oportunitat d'ampliar els coneixements de l'educació física, alhora que s'hi desenvolupa una comprensió pràctica i contextual d'aquesta disciplina.
Fonaments de l'Educació Física també pretén introduir diferents metodologies actives per potenciar l'ensenyament interdisciplinari. A la vegada promou l'aprenentatge actiu en l'educació primària, en què els nens ja es poden moure en moltes situacions, i no només durant les classes d'educació física. És per això que aquesta assignatura mostra als futurs mestres diferents metodologies per promoure les escoles actives.
Resultats d'aprenentatge
- Utilitza els diferents elements del currículum d'educació física per planificar una sessió d'una unitat de programació. (RA2, RA5)
- Realitza dues sessions d'educació física aplicant les estratègies i metodologies adequades. (RA4, RA5)
- Organitza una sessió i una jornada d'educació física en una escola d'educació primària. (RA5)
- Autoavalua i avalua col·laborativament la sessió d'educació física i el desenvolupament de les seves tasques d'acord amb el disseny previ de la unitat de programació i la sessió. (RA7, RA8)
Competències
Específiques
- Adquirir les bases per al desenvolupament i la promoció de l'educació física, l'esport, els hàbits de vida saludables i les diferents formes d'expressió i de comunicació corporal.
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
Continguts
- L'educació física (EF) en el context escolar
- Dimensions de l'educació física (activitat física, hàbits saludables, expressió corporal, jocs motors)
- Elaboració d'una unitat d'aprenentatge
- Aprenentatge basat en projectes:
- Gamificació
- Avaluació en educació física
Avaluació
L'avaluació és variada. S'aprèn a programar, desenvolupar i dur a terme projectes de classe, preparar presentacions i, finalment, a planificar/impartir/avaluar sessions d'ensenyament d'educació física. De tant en tant es fan presentacions formals. Es valora una combinació equilibrada del treball del curs i de l'experiència observada a l'aula per avaluar el nivell de coneixement sobre els continguts de l'assignatura, d'acord amb un pla de treball que es lliura als estudiants a l'inici del curs. El professor o professora fa el seguiment de les sessions de treball i, durant el semestre, s'organitzen tutories.
Els alumnes han de programar i presentar en grup una classe d'EF amb nenes i nens i una altra amb els seus companys i companyes (40 %). Aquest grup ha de fer les tasques específiques proposades en la seva situació d'aprenentatge (20 %), elaborar una presentació sobre les línies generals del nou currículum (20 %) i altres tasques de treball a classe sobre metodologies, avaluació o educació física inclusiva (20 %).
Metodologia
L'assignatura es desenvolupa combinant diferents activitats d'ensenyament i aprenentatge amb aprenentatges teòrics, pràctics i treballs. S'utilitza una àmplia gamma de mètodes per ajudar a aprendre, que inclouen classes magistrals, seminaris, tutories, tallers, presentacions i, també, aprenentatge dirigit i autònom.
- Les sessions de classe en grup inclouen activitats per aplicar conceptes i idees clau.
- Les sessions de classe de treball dirigit inclouen treballs, que cal desenvolupar i presentar.
- Les tutories individuals se centren a fer un seguiment del procés d'aprenentatge dels estudiants.
Bibliografia
Bàsica
- Europrean Comission (2013). Physical education and sport at school in Europe. Recuperat de https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/physical-education-and-sport-school-europe_en
- Hills, Andrew., Dengel, Donald., Lubans, David. (2015). Supporting Public Health Priorities: Recommendations for Physical Education and Physical Activity Promotion in Schools. Recuperat de https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S003306201400142X
- Purcell Cone, Theresa; Werner, Peter; Cone, Stephen. (1998). Interdisciplinary elementary physical education: Connecting, sharing, partnering (2 ed.). Human Kinetics.
- Tsangaridou, Niki (2012). Educating primary teachers to teach physical education. Recuperat de https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1356336X12450788
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.