Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Educació Dramàtica
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Marta Esmarats Bigas |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
Aquesta assignatura ofereix a les futures i futurs mestres la possibilitat d'explorar, treballar i reflexionar sobre les seves competències d'expressió corporal i dramàtica i cercar camins per poder-les aplicar en la pràctica professional.
Objectius
- Aprofundir en la consciència i l'expressivitat del propi cos i de la pròpia veu.
- Desenvolupar l'espontaneïtat, la creativitat i la imaginació.
- Descobrir i aprendre recursos dramàtics com ara els titelles, el teatre d'ombres i el teatre imatge.
- Conèixer i practicar l'storytelling.
- Explorar les arts escèniques com a experiències formatives.
Nota: Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. L'alumnat hi adquireix les competències i estratègies necessàries per poder fer classes d'expressió dramàtica en contextos d'aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres (AICLE).
Resultats d'aprenentatge
- Mostra sensibilitat per l'expressió en el llenguatge dramàtic, corporal i verbal. (RA1)
- Utilitza diferents recursos dramàtics i audiovisuals per aplicar-los a l'aula. (RA5)
- Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació primària. (RA9)
- S'expressa a través del cos i de la veu i desenvolupa diferents tècniques dramàtiques. (RA6)
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió de mestre. (RA10)
- Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. (RA11)
Competències
Generals
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Fomentar l'expressió artística i creativa i dissenyar propostes didàctiques que estimulin la creativitat i la sensibilitat envers els llenguatges i manifestacions artístics.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
Continguts
Accions de l'assignatura
- Prendre consciència de la veu expressiva.
- Conèixer i practicar l'art de la manipulació dels titelles.
- Descobrir el teatre d'ombres.
- Aprofundir i aprendre a través de l'storytelling.
- Reflexionar i documentar sobre arts escèniques i escola.
- Desenvolupar una mirada crítica i reflexiva des de les arts escèniques.
- Practicar amb eines d'intervenció de teatre imatge.
Avaluació
Se segueixen uns criteris de puntuació que mitjançant la utilització i comparació de diferents tècniques d'avaluació permeten valorar el seguiment i progrés de l'alumnat en relació amb els objectius establerts.
S'usen els instruments d'avaluació següents:
- Observació de la participació i registre del seguiment i activitats: 30 % de la nota final
Es fa el seguiment i s'avalua el progrés en les diferents activitats dramàtiques. També s'avalua l'aprofitament i participació durant les sessions de treball dirigit o bé autònom i l'aplicació i treball de nous conceptes, habilitats i actituds adquirits a través de l'anàlisi i reflexió de les pròpies activitats d'avaluació utilitzant les tècniques dramàtiques plantejades. (RA1, RA2, RA3, RA5) [no recuperable] - Projecte en què l'alumnat participa en la creació i representació a través dels recursos dramàtics presentats: 40 % de la nota final. (RA1, RA2, RA3, RA4, RA5) [recuperable]
I, paral·lelament, visionat i aprenentatge d'obres dramàtiques relacionades amb els recursos presentats. (RA4 i RA5) [recuperable] - Treball de síntesi: 30 %.
L'alumnat ha de dur a terme diferents activitats de síntesi que es van plantejant en diferents moments del procés d'aprenentatge. [recuperable]
L'assignatura té una única convocatòria oficial.
Metodologia
Durant el període de presa de contacte amb l'assignatura es porta a terme una primera activitat de formació que permet revisar el pla de treball base en relació amb les característiques del grup. Posteriorment, es va revisant i adaptant el pla de treball segons el ritme i les demandes sorgides del propi procés d'aprenentatge. Les tutories s'inclouen dins la temporització del pla de treball sense perdre flexibilitat de cara a recollir les demandes i necessitats que puguin sorgir durant el semestre.
Les sessions de treball pràctic s'entrecreuen amb les sessions de treball teòric durant les quals es porta a terme el procés de reflexió i anàlisi.
L'assignatura està plantejada com a espai de creació, d'exploració i diàleg que parteix de la idea del taller com a lloc des d'on es pot actuar i reflexionar sobre la pròpia pràctica. Aquest taller busca establir relació amb entorns reals que suposin un desbordament de les dinàmiques habituals que es donen en les aules.
Bibliografia
Bàsica
- Boal, Augusto (2002). Games for Actors and Non-Actors (2 ed.). Routledge.
- Carey, David., Clark Carey, Rebecca (2008). Vocal arts workbook: A practical course for achieving clarity and expression with your voice. Methuern Drama.
- Chuvarovsky, Tamara (2016). Cuentos para ver, oír y sentir: Cuentos breves para narrar, teatralizar y representar con títeres de mesa (4 ed.). Tamara Chuvarovsky.
- Rodari, Gianni (2008). Gramàtica de la fantasia. Proa Les Eines.
- Tudorache, Andreea-Loredana (2013). Methods for Social Change: Image and Forum Theatre. A.R.T. Fusion Association.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.