Vés al contingut

Desenvolupament Psicomotor i Expressió Corporal

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.

La traducción al español está desactualizada.

¡Consulta preferentemente el texto original!

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)

Assignatura

Desenvolupament Psicomotor i Expressió Corporal

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

2

Crèdits

7,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíanglèsGil Pla Campas
Marta Esmarats Bigas

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 4. Educació de qualitat

Objectius

En aquesta assignatura els alumnes aprenen diferents qüestions relacionades amb el moviment i l'expressió corporal de l'infant. L'assignatura s'organitza en dues unitats docents diferents i independents, cadascuna impartida per professors diferents i avaluada de manera independent. D'una banda, la primera unitat ajuda els alumnes a aprendre què implica el desenvolupament psicomotor. Ho aprenen participant en un projecte d'intervenció psicomotora ordinari i habitual amb un grup de nens de 5 anys. Aquest projecte s'anomena «Psicomotricitat a 4 mans», i els alumnes observen i participen activament en les sessions que dirigeix el professor o professora. D'altra banda, la segona unitat se centra en l'expressió corporal com a contingut i pretén ajudar els alumnes a gestionar la seva expressivitat corporal alhora que l'exploren com a estratègia d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix el desenvolupament psicomotor, és capaç d'observar-lo, i coneix les maneres d'intervenir-hi a través del joc en les sessions d'intervenció psicomotora en l'etapa d'educació infantil. (RA1)
  • Comprèn la globalitat i transversalitat del joc i de la conducta psicomotora en l'educació infantil i és capaç d'observar-les. (RA2)
  • Té les actituds adequades per participar i intervenir en contextos d'aprenentatge d'educació infantil en què el cos, el moviment o el joc són el nucli de l'activitat. (RA3)

Competències

Generals

  • Preocupar-se per l'actualització dels coneixements professionals i assumir la necessitat de formació permanent.

Específiques

  • Analitzar, reflexionar i promoure el valor de la funció docent en relació amb la comunitat educativa, amb la societat en general i amb la cultura.
  • Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
  • Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.

Continguts

  1. Àrees de desenvolupament psicomotor i expressió corporal
    1. Consciència corporal
    2. Estructura i orientació en l'espai i el temps
    3. Habilitats per relacionar-se i comunicar-se
  2. El mestre o la mestra
    1. Tècniques d'expressió
    2. Estratègies d’intervenció
    3. El procés creatiu
  3. L’activitat
    1. Intervenció psicomotora
    2. Expressió corporal
    3. Joc sensoriomotor, simbòlic i dramàtic

Avaluació

Aquesta assignatura té dos mòduls diferents que funcionen de manera independent: Desenvolupament psicomotor (PD) i Expressió corporal (BExp). El mòdul PD equival al 60 % de la nota final i el mòdul BExp, al 40 % de la nota final. Requisits generals:

  • Per poder aprovar un mòdul cal assistir al 80 % de la totalitat de les sessions de classe del mòdul en qüestió.
  • Per aprovar l'assignatura cal aprovar tots dos mòduls de manera independent.

El mòdul PD té les evidències d'avaluació (EA) de l'aprenentatge següents:

  • EA1. Memòria del projecte (40 %)
  • EA2. Memòria de l’observació (40 %)
  • EA3. Diari d’intervenció (20 %)

El mòdul BExp té les evidències d'avaluació (EA) de l'aprenentatge següents:

  • EA1. Diari personal (40 %)
  • EA2. Participació i activitats i presentacions d'expressió corporal i per a la creativtat a classe (40 %)
  • EA3. Activitats d'expressió dramàtica (20 %)

Metodologia

El mòdul de Desenvolupament psicomotor es basa en un projecte docent d'aprenentatge servei anomenat «Psicomotricitat a 4 mans». Durant l'horari habitual de classe l'alumnat ha de participar en un programa d'intervenció psicomotora destinat a nenes i nens de 5 anys d'una escola ordinària. Això vol dir que s'imparteix una lliçó setmanal en una escola ordinària propera a la UVic-UCC. El professor de l'assignatura lidera aquest projecte i assumeix la responsabilitat de les classes i dona suport als estudiants en la seva intervenció.

Bibliografia

Bàsica

  • da Fonseca, Vitor (1988). Manual de observación psicomotriz: Significación psiconeurológica de los factores psicomotores. Inde Publicaciones.
  • Motos, Tomás, G.Aranda, Leopoldo (2006). Practica de la expresión corporal (4 ed.). Naque.
  • Piek, Jan P. (2006). Infant motor development. Human Kinetics.
  • Pla-Campas, G. (2019). Free Play as a Tool for Physical Education Teachers in Early Childhood Education: In: Physical Education in Early Childhood Education and Care: Researches – Best Practices – Situation, Publisher: Slovak Scientific Society for Physical Education and Sport and FIEP, pp.259-270. Recuperat de https://bit.ly/36fzbzf
  • Venner, Ann-Marie (2012). 40 juegos para la expresión corporal de 3 a 10 años. Octaedro.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte