Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Escola Infantil. Aula 3-6
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Francesca Davoli |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar als estudiants coneixements pràctics sobre com abordar l’ensenyament-aprenetatge en l'etapa d'educació infantil. Amb l'ajuda de diferents suports i metodologies es presenten els processos relacionats amb l'organització, la planificació de les aules i les actituds educatives dels professionals de l'etapa 3-6. Els continguts de l'assignatura fomenten l'anàlisi de la realitat de l'educació infantil de 3 a 6 i del context educatiu en què s'insereix.
Els objectius són:
- Conèixer una representació significativa de les peculiaritats (trets distintius, característiques) de l'educació infantil i reconèixer la primera infància com una etapa de desenvolupament bàsic i amb valor educatiu propi.
- Promoure i facilitar els processos d'aprenentatge en la primera infància des d'una perspectiva globalitzadora i integrar-hi diferents dimensions com la cognitiva, social i emocional, i psicomotora, en el marc d'una relació estreta entre escola i família.
- Comprendre el procés d'ensenyament-aprenentatge de l'etapa de 3 a 6 anys.
- Aprofundir en metodologies pedagògiques aplicades a la llar d'infants mitjançant l'anàlisi, la reflexió i la comparació. Fer propostes educatives innovadores.
- Adquirir habilitats cooperatives i comunicatives.
Resultats d'aprenentatge
- Identifica el paper del mestre i de la família en les primeres etapes del desenvolupament i la seva relació amb el procés educatiu. (RA1)
- Utilitza el joc com a element didàctic en l'educació infantil. (RA2)
- Organitza espais, horaris i materials educatius atenent a diferents finalitats educatives i segons el principi de globalització. (RA3)
- Coneix les bases del procés d'alimentació i nutrició en l'etapa infantil i aplica estratègies per al seu desenvolupament. (RA4)
- Identifica els principals problemes de salut freqüents a l'escola, així com els principals factors de risc i seguretat a l'aula. (RA5)
- Utilitza diferents recursos per a l'adquisició i desenvolupament dels hàbits en l'etapa 0-3. (RA6)
- Recull i interpreta dades i altres informacions sobre les quals pot basar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre qüestions socials, científiques o ètiques. (RA7)
- Proposa intervencions en coherència amb els valors democràtics i de sostenibilitat, i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones. (RA8)
- Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual i col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. (RA9)
Competències
Específiques
- Gestionar i fomentar els processos propis de l'ensenyament i aprenentatge a través de la funció tutorial a l'aula d'educació infantil en un entorn de convivència i de comunicació afectiva.
- Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
- Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
Transversals
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- Reflexions sobre l'educació infantil
- Introducció al sistema d'educació infantil a Catalunya
- Els drets de la infància (1989, NY)
- Criteris metodològics
- La construcció del coneixement. Aprenentatge funcional
- La globalització de l'aprenentatge
- Diversitat i diferències individuals
- Avaluació, aprenentatge i ensenyament
- Activitat i interacció (fer, pensar i parlar)
- Ritme, varietat, repetició
- Jugar
- El paper dels adults i la documentació pedagògica
- Organització de l'entorn educatiu
- Temps
- Espais
- Materials
- Agrupació de nenes i nens
- El currículum de 3 a 6 anys
- Construir la relació escola-família
- Acollida de nens i famílies
- Comunicació
- Interaccions
- Estratègies metodològiques bàsiques
- Treballar a través de projectes / projectes globals
- Centres d'interès
- Tallers
- Racons
- Entorns
- Conferència
- Aprenentatge servei
- Assemblatge
- Salut i escola
- Trastorns de salut. Com actuar davant dels trastorns de salut a l’escola
- Accidents en la infància. Primers auxilis. Prevenció d'accidents. El kit escolar
- Estil de vida i hàbits saludables. Influència de l'estil de vida en la salut. Factors de risc de les principals malalties
Avaluació
La nota final de l'assignatura és el resultat de diferents notes parcials:
- Assistència i participació activa: 10 %
- Tasques (individuals i en grup): 30 %
- Tasca final i exposició oral: 35 %
- Examen: 25 %
En el calendari del pla de treball, que es lliura als alumnes durant la primera sessió, s'especifiquen les tasques, així com el termini i la possibilitat de recuperar-les. Si després de refer les activitats la nota global no arriba als mínims, l'assignatura queda pendent per al curs acadèmic següent. Tots els treballs s'han de lliurar i aprovar.
Metodologia
Els continguts de l'assignatura s'aborden a partir de la comprensió i l'anàlisi de la informació provinent de les classes i de les sessions magistrals impartides pel professorat, de debats, conferències i exposicions orals dels alumnes (presentacions i explicacions), de la lectura d'articles, el visionat de vídeos, de visites a l'Aula Teresa Buscart (Laboratori de Formació i Recerca en Educació Infantil de la UVic-UCC), i de visites a centres d'educació infantil. Es demana a l'alumnat que elabori treballs en grup i treballs individuals per ampliar i relacionar els continguts de l'assignatura.
En les diferents franges horàries de les sessions setmanals es fa la classe amb l’escola (període lectiu); també s'utilitza el temps per a la preparació dels debats i exposicions orals individuals i per a l'elaboració dels treballs en grup previstos en les sessions de treball dirigit (STD).
Estratègies que cal utilitzar durant el semestre:
- Lectura i comprensió de textos pedagògics
- Interpretació d'imatges de contextos educatius
- Compartir vocabulari específic de l'àmbit de l'educació infantil
- Preparació de la documentació que s'utilitza a l'escola (per exemple, entrevista amb els pares, PowerPoint per a la reunió de pares i professors, planificació d'una activitat escolar, etc.)
- Lectures breus en petit grup i reflexions compartides
- Produccions escrites breus sobre els temes principals de la matèria
- Visita a una escola bressol: elaboració de pautes per a l'observació in situ. Feedback sobre la realitat observada (tasca escrita individual / per grups reduïts) i presentació a la resta de la classe
- Assistència a conferències: assistència a les presentacions de projectes escolars significatius realitzats per mestres (escolta activa i participació)
Bibliografia
Bàsica
- Domus Academy/Reggio Children (1999). Children, spaces, relations, Reggio Emilia. Reggio Children Publisher.
- Rinaldi, C. (2006). In dialogue with Reggio Emilia. Listening, researching and learning. Routledge.
- Vecchi, V. (2010). Art and creativity in Reggio Emilia. Exploring the role and potencial of ateliers in early childhood education. Routledge.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.