Vés al contingut

TIC Aplicades a l'Educació

Titulació

Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)

Assignatura

TIC Aplicades a l'Educació

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

4,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàLaia Albó Pérez
Marta Marimon Martí

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 4. Educació de qualitat

Objectius

L'assignatura s'orienta al disseny i a l'anàlisi de recursos i metodologies d'ensenyament-aprenentatge basats en les oportunitats que ofereixen les tecnologies digitals.

Aquesta finalitat es concreta en els objectius següents:

  • Prendre consciència de les implicacions socials i educatives de les tecnologies digitals en la societat actual.
  • Integrar les tecnologies digitals al currículum com a eines per promoure l'aprenentatge i el coneixement, i per potenciar la innovació educativa i professional.
  • Conèixer eines i recursos digitals i utilitzar-los de forma autònoma, creativa i crítica per al desenvolupament personal i professional.
  • Saber aplicar les tecnologies digitals en contextos educatius seguint principis didàctics i pedagògics, i desenvolupar la competència digital docent (CDD).

Resultats d'aprenentatge

  • Proposa aplicacions tecnològiques per a la resolució o millora de problemes i situacions educatives.
  • Analitza críticament l'aplicació i l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'educació dels alumnes al llarg de l'educació infantil i primària.
  • Mostra capacitat per desenvolupar-se professionalment en contextos globals i digitals.
  • Es mou amb desimboltura en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions tant en l'àmbit acadèmic com laboral o professional de l'acció educativa.
  • Es mou amb desimboltura en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC.
  • Utilitza el llenguatge audiovisual i els seus diferents recursos per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l'àmbit.

Competències

Generals

  • Preocupar-se per l'actualització dels coneixements professionals i assumir la necessitat de formació permanent.

Específiques

  • Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
  • Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Societat de la informació i del coneixement: cultura, participació i bretxa digital
  2. La competència digital en l'educació infantil i primària, i les teories de l'aprenentatge
  3. La competència digital docent i el model conceptual TPACK
    • Compromís professional
    • Continguts digitals
    • Ensenyament i aprenentatge
    • Avaluació i retroacció
    • Empoderament de l'alumnat
    • Facilitar la competencia digital de l'alumnat (CDA)
  4. La maduresa digital del centre educatiu i l'Estratègia Digital de Centre
  5. L'educació digital en l'àmbit familiar
  6. Entorn personal d'aprenentatge (PLE) i portafolis digital

Avaluació

Avaluació de procés

  • Acompliment del pla de treball
  • Procés individual d'aprenentatge seguit per cada estudiant
  • Procés de treball de grup seguit per cada equip de treball
  • Tutories individuals per al seguiment de les activitats de classe
  • Tutories de petit grup per al seguiment del treball

Avaluació de resultats

  • Treball individual (50%): elaboració d'un portafolis digital que mostri una síntesi dels continguts treballats, evidències de les activitats realitzades a classe i reflexions d'aprenentatge.
  • Treball grupal (50%): disseny d'una situació d'aprenentatge que incorpori la competència digital transversal i l'ús d'eines digitals per a l'aprenentatge.

Tant la nota del treball individual com la nota del treball grupal han de ser iguals o superiors a 4 per poder fer mitjana. 

Per aprovar l'assignatura, la nota final entre els dos treballs ha de ser igual o superior a 5.

Els dos treballs són recuperables, però la qualificació màxima que es pot obtenir de les activitats que es recuperin és de 5.

Metodologia

Les sessions de classe es dediquen als continguts més teòrics de l'assignatura amb una part de treball pràctic.

En les sessions de treball dirigit es treballa en grups reduïts i individualment. Aquestes sessions es destinen a fer activitats i a resoldre els dubtes que vagin sorgint.

Les sessions de tutoria individual i/o grupal es destinen a fer el seguiment del treball realitzat per l'estudiant.

Els materials d'estudi estan a disposició dels estudiants a l'aula virtual de l'assignatura.

A l'inici de curs es facilita un pla de treball amb el qual l'estudiant pot planificar l'estudi de l'assignatura, i en el qual es concreta un calendari amb els continguts que cal treballar en cadascuna de les sessions.

Durant tot el procés és fonamental la participació activa de l'estudiant i el seu treball personal en hores no lectives.

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

Bàsica

  • Aznar, I., Trujillo, J.M., Cáceres, M.P., & Romero, J.M. (2021). Recursos tecnológicos aplicados a la educación primaria y pedagogía: Teoría y práctica. Wolters Kluwer.
  • Cabero, J. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. McGraw-Hill.
  • Departament d'Educació. (2022). Competència digital docent. Recuperat de https://projectes.xtec.cat/digital/competencia-digital/competencia-digital-docent/
  • Hinojo, F.J., López, J.A., Alonso, S., & Marín, J.A. (2021). Recursos didácticos y tecnológicos aplicados a la educación infantil (EI): Teoría y práctica. Wolters Kluwer.
  • Prats, M.A. (2022). Viure en digital. Com eduquem per al món d'avui. Eumo Editorial.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte