Vés al contingut

Família, Escola i Entorn

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.

La traducción al español está desactualizada.

¡Consulta preferentemente el texto original!

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)

Assignatura

Família, Escola i Entorn

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíanglèsArnau Palou Fons

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 4. Educació de qualitat
  • 5. Igualtat de gènere
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

A causa dels canvis constants de la societat, les famílies i les escoles reclamen un enfocament educatiu nou, més en sintonia amb les propostes integrades d'educació infantil. Durant els darrers anys, moltes escoles han intentat implantar un model de centre participatiu obert que tingués en compte les famílies, el context i la comunitat. Aquesta assignatura aporta els fonaments teòrics que sustenten aquesta perspectiva educativa, així com el coneixement de projectes i experiències pràctiques que han de permetre conèixer la tasca educativa dels centres i les connexions amb les famílies i els contextos. Ens centrem a oferir recursos per afavorir la integració educativa de l'alumnat amb dificultats i entendre el procés educatiu d'ensenyament i aprenentatge per a la franja d'edat d’entre 0 i 12 anys.

Resultats d'aprenentatge

Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Infantil

  • Analitza els diferents models i contextos familiars i les seves implicacions socials i educatives al llarg de l'educació infantil. (RA2)
  • Comprèn els elements teòrics de la importància de les famílies i de la comunitat al llarg de l'educació infantil. (RA9)
  • Proposa intervencions en les situacions educatives habituals al llarg de l'educació infantil des d'una perspectiva global que inclou l'alumnat, els docents, les famílies i l'entorn. (RA1)
  • Proposa programes i actuacions de millora de les relacions entre docents i famílies al llarg de l'educació infantil. (RA3)
  • Proposa programes i actuacions educatives que impliquen l'entorn i la comunitat propera al llarg de l'educació infantil. (RA4)
  • Reflexiona de manera crítica sobre la pròpia pràctica, la connecta amb altres aprenentatges i és capaç de planificar millores. (RA7)
  • Coneix de forma detallada el marc legislatiu de l'etapa infantil i les seves aplicacions. (RA6)
  • Interpreta i analitza la realitat complexa de l'entorn educatiu respectant les diversitats lingüístiques, socials i culturals de l'alumnat i de les seves famílies. (RA8)
  • Aplica correctament alguns instruments de recollida d'informació en l'àmbit familiar o en coordinació amb altres professionals del context. (RA5)

Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Primària

  • Intervé en situacions educatives que impliquen una mirada global entre els contextos familiars, educatius i comunitaris. (RA1)
  • Aplica correctament alguns instruments de recollida d'informació en l'àmbit familiar o en coordinació amb altres professionals. (RA5)
  • Coneix els aspectes legislatius del sistema educatiu vigent. (RA6)
  • Analitza els diferents models i contextos familiars i les seves implicacions socials i educatives al llarg de l'educació primària. (RA2)
  • Comprèn els elements teòrics de la importància de les famílies i la comunitat al llarg de l'educació primària. (RA4, RA7)
  • Proposa intervencions en les situacions educatives habituals al llarg de l'educació primària des d'una perspectiva global que inclou l'alumnat, els docents, les famílies i l'entorn. (RA4, RA3)
  • Comprèn els aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball de l'educació primària. (RA9)
  • Proposa actuacions de millora de les relacions entre docents i famílies al llarg de l'educació primària. (RA7)
  • Mostra actituds de respecte per la diversitat lingüística, social i cultural. (RA8)

Competències

Generals

  • Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.

Específiques

  • Actuar en contextos de diversitat i inclusió en col·laboració amb la família i amb els diferents professionals i serveis i aplicar estratègies i recursos que redueixin les barreres en l'aprenentatge i promoguin el desenvolupament individual.
  • Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
  • Analitzar, reflexionar i promoure el valor de la funció docent en relació amb la comunitat educativa, amb la societat en general i amb la cultura.
  • Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
  • Exercir una funció tutorial integral efectiva entre alumnes i famílies per afavorir una formació integral i competencial.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. L'educació avui
    1. El món en procés de canvi
    2. Educació al llarg de la vida
    3. Institucions i (nous) espais educatius
    4. La xarxa educativa és la resposta?
  2. Escola i famílies
    1. Famílies i educació: canvis en la perspectiva històrica
    2. Funcions i responsabilitats educatives familiars
    3. Estils parentals: diversitat, desigualtats, models i debats
    4. Classe/ètnia de les famílies i expectatives del mestre o mestra
    5. Marc legal (en català)
    6. Relació escola-famílies
    7. Comunicació escola-famílies i TIC
    8. Entrevistes
    9. Formació de les famílies
  3. Escola i entorn
    1. Desescolarització de la societat i "tot i tothom pot educar"
    2. Ciutats educadores i projectes educatius de ciutat
    3. Projectes de família-escola-comunitat: Plans educatius d'entorn
    4. La ciutat dels infants
    5. Espais familiars, comunitats d'aprenentatge i escoles Magnet
    6. Altres projectes: aprenentatge servei; equips socioeducatius a les escoles, programes d'estiu, educació 360 º, etc.

Avaluació

L'avaluació es basa en diversos elements. Per aprovar l'assignatura és obligatori aprovar tots els treballs individuals:

  1. Assistència, participació a classe i tasques de grup a l'aula (20 % de la nota final). Si l'estudiant suspèn aquestes activitats, no les pot recuperar.
  2. Redacció individual sobre una pregunta/tema/qüestió (40 % de la nota final). Entre 15 i 20 pàgines.
  3. Examen amb nota (40 % de la nota final). En funció dels casos, l'examen avalua la capacitat de l'estudiant per posar en pràctica els conceptes i perspectives clau de l'assignatura. Es pot recuperar una vegada.

Com que cap de nosaltres pensa, escriu o estudia en un buit, l'escriptura acadèmica sempre requereix consultar i aprofitar el treball d'altres estudiosos. Però en utilitzar-lo, és essencial reconèixer-ne l'autoria, i citar adequadament les obres consultades. Això t'ha de permetre:

  1. Separar clarament les teves idees i arguments dels dels altres.
  2. Donar proves o exemples d'investigació que recolzin els teus propis arguments.
  3. Demostrar que un escrit és obra teva.

És important dominar totes aquestes habilitats per poder escriure, però l'última és absolutament essencial per fer qualsevol examen o treball. La investigació intel·lectual només pot tenir lloc si podem confiar en els autors i podem rastrejar com els seus pensaments i evidències aprofiten les idees d'altres estudiosos. És per això que la Universitat té normes estrictes sobre mala conducta acadèmica i plagi. Això inclou l'ús de Chat GPT i d'altres eines d'intel·ligència artificial (IA).

Metodologia

Les sessions de classe utilitzen metodologies diverses, centrades en els conceptes i idees clau de cada tema: explicacions del professorat amb el suport de presentacions en PowerPoint, imatges, vídeos i textos, sobre els quals es proposen activitats; i treballs grupals i projectes grupals, que cal desenvolupar i presentar.

Les tutorials individuals se centren en el procés d'aprenentatge dels estudiants.

Bibliografia

Bàsica

  • Collet, J, Tort, A. (2017). Escola, família i comunitat. Octaedro.
  • Collet, J., Naranjo, M., Soldevila, J. (Eds.) (2022). Global inclusive education: Lessons from Spain. Springer.
  • Crozier, G. (2016). Better together. Family, school and community partnership in urban context. Rotterdam.
  • Epstein, J. (2001). School, Family and Community Partnerships. Westview Press.
  • Weiss, H. et al. (2014). Preparing educators to engage families. Case studies an ecological systems framework (3 ed.). Hardvard Family Project.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte