Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Psicologia de l'Educació
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Esther Nadal Escola |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Psicologia de l'Educació és una assignatura troncal de 6 ECT inclosa en el doble grau en Mestre d'Educació Infantil i Mestre d'Educació Primària.
Juntament amb la resta d'assignatures dels estudis, especialment les de psicologia, pedagogia, sociologia i didàctica específica, s'orienta a la professionalització de l'alumnat. L'objectiu de l'assignatura és adquirir criteris científics per analitzar i comprendre les pràctiques educatives de l'escola, així com desenvolupar habilitats per dissenyar i implementar pràctiques docents.
Objectius
- Analitzar la interacció entre els processos de desenvolupament i d'aprenentatge, i valorar la influència dels diferents contextos educatius.
- Identificar i interpretar la varietat de necessitats d'aprenentatge dels alumnes.
- Analitzar les accions que es duen a terme en el context educatiu formal en relació amb els aspectes cognitius, motors, afectius i socials del desenvolupament dels infants.
- Proposar processos de millora de l'aprenentatge i del desenvolupament.
- Utilitzar habilitats de reflexió crítica sobre els processos de l'activitat professional.
- Analitzar els processos d'aprenentatge propis, l'organització del coneixement i els processos psicosocials i motivacionals que tenen lloc en el context de l'aprenentatge escolar.
- Revisar les pròpies creences i teories sobre l'ensenyament i l'aprenentatge, amb l'ajuda dels principals enfocaments teòrics, analitzar la pròpia experiència personal com a mestres i com a estudiants, les observacions dutes a terme durant les pràctiques, i la comparació i debat amb els companys.
Resultats d'aprenentatge
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Infantil
- Identifica els processos bàsics del processament cognitiu humà aplicats a l'aprenentatge. (RA1)
- Aplica estratègies i tècniques psicològiques en els processos d'aprenentatge i de gestió de l'aula. (RA23)
- Analitza els contextos d'aprenentatge des de la dimensió constructivista de l'aprenentatge. (RA4)
- Proposa processos de millora en l'aprenentatge i l'avaluació. (RA5)
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió. (RA8)
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Primària
- Identifica els processos bàsics del processament cognitiu humà aplicats a l'aprenentatge. (RA1)
- Aplica estratègies i tècniques psicològiques en els processos d'aprenentatge i de gestió de l'aula. (RA3)
- Analitza els contextos d'aprenentatge des de la dimensió constructivista de l'aprenentatge. (RA4)
- Proposa processos de millora en l'aprenentatge i l'avaluació. (RA3)
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió. (RA8)
Competències
Específiques
- Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
- Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
- Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
- Dominar les habilitats i estratègies de comunicació i de relació interpersonal amb alumnes, famílies i professionals en les interaccions pròpies de la pràctica professional.
- Exercir una funció tutorial integral efectiva entre alumnes i famílies per afavorir una formació integral i competencial.
- Identificar les característiques generals i específiques del desenvolupament i de la psicologia evolutiva en l'etapa de 6 a 12 per atendre i promoure el desenvolupament integral dels alumnes.
- Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
Continguts
- Psicologia de l'educació Un enfocament constructivista i sociocultural
- Introducció a la psicologia de l'educació
- Relació entre cultura, aprenentatge i desenvolupament
- Aprenentatge. Construcció del coneixement i creació de sentit
- Construcció del coneixement, creació de sentit i condicions per a un aprenentatge significatiu
- Emocions i factors relacionals en l'aprenentatge
- Identitat de l'alumne
- Didàctica. Mecanismes d'influència educativa i aprenentatge col·laboratiu
- L'ensenyament com a suport: mecanismes d'influència educativa i estratègies discursives
- Estratègies d'aprenentatge personalitzades
- Aprenentatge col·laboratiu com a suport
- Portafolis d'aprenentatge grupal (40 %): ha de contenir les activitats proposades per cada bloc de contingut. Un 5 % de la puntuació d'aquesta activitat correspon a una exposició oral d'una de les lectures de l'assignatura per tal d'avaluar la competència comunicativa dels alumnes.
- Reflexions individuals (25 %): durant el curs l'estudiant ha d'elaborar dues reflexions teòriques personals (12,5 % cadascuna) sobre els blocs I o II i una altra sobre els blocs III o IV. La selecció del tema és lliure. La reflexió ha de seguir els requisits especificats en la guia facilitada pel professor.
- Prova individual d'avaluació (35 %): prova individual escrita amb preguntes referides a l'anàlisi d'una situació educativa. Si un estudiant obté una puntuació inferior a 5, pot repetir l'activitat.
- Cerdán, R., & Salmerón, L. (2018). Claves para la práctica de la psicología educativa. Paraninfo.
- Coll, C., Palacios, J., & Marchesi, A. (2001). Desarrollo psicológico y educación: 2. Psicología de la educación escolar. Alianza Editorial.
- Mercer, N. (2000). Words and minds: How we use language to think together. Routledge (available in Spanish at UVic library).
- Pozo, J. L. (2016). Aprender en tiempos revueltos: La nueva ciencia del aprendizaje. Alianza Editorial.
- Santrock, J. (2021). Educational psychology (7th ed.). McGraw-Hill (available in Spanish at UVic library).
Avaluació
L'avaluació és una eina que valora tant el procés d'aprenentatge com el resultat. Es fomenta en tot moment la reflexió sobre el desenvolupament de l'assignatura. Per això es el transcurs del període lectiu es fan els ajustaments necessaris. Tenint en compte aquestes modificacions que el professor o professora consideri necessaris, es valora:
A principi de curs el professor o professora defineix el procediment per formar els equips de treball. Durant el curs s'ha de fer un mínim d'enviaments parcials (un per bloc). Cal fer les trameses a través del Moodle en el termini especificat al calendari de cada bloc. Si no es presenta la feina en el termini establert, el bloc queda suspès i no es pot recuperar.
Per poder fer les activitats de cada bloc, cal assistir a les sessions de treball en grup. La no assistència a les sessions de treball en grup es penalitza i fins i tot pot comportar la no avaluació de l'activitat. Si els motius de l'absència són justificats, s'ha de lliurar el document de justificació corresponent a la classe següent.
Si un estudiant obté una puntuació inferior a 5, pot repetir l'activitat.
Si un estudiant obté una puntuació inferior a 5, es poden repetir les reflexions.
Criteris d'avaluació
Les tres activitats d'avaluació (el portafolis d'aprenentatge grupal, les reflexions individuals i la prova d'avaluació individual) són obligatòries per superar l'assignatura. La mitjana de les puntuació només es pot calcular si l'alumne té una nota mínima de 5 en cadascuna de les tres activitats.
Només es poden tornar a fer les activitats d'avaluació presentades en el termini establert. Les activitats suspeses es recuperen en el termini establert pel professor. La nota final de l'assignatura es calcula a partir de la nota de recuperació i de la resta de notes de les activitats d'avaluació.
En la presentació dels treballs és important tenir cura amb l'estil d'escriptura i les normes gramaticals. La informació ha d'estar ben organitzada i cal revisar l'expressió acuradament. D'altra banda, tots els treball han d'incloure un apartat de bibliografia que inclogui totes les referències consultades. Les citacions dels articles han de seguir l'estil APA (American Psychological Association). En l'avaluació dels treballs es té en compte l'aplicació correcta d'aquest estàndard.
D'acord amb la Normativa, per avaluar el progrés d'aprenentatge dels alumnes és indispensable que els treballs siguin originals, elaborats per ells mateixos. A més, els treballs han de demostrar la comprensió i la reflexió sobre el contingut de l'assignatura. Si no es respecta aquesta premissa, es considera que no es pot avaluar el progrés en l'aprenentatge de l'estudiant i, per tant, l'activitat queda suspesa. El plagi implica suspendre l'assignatura, sense dret a recuperar-la.
Els alumnes que obtenen una qualificació final d'excel·lent en totes les activitats d'avaluació i que participen de manera activa poden obtenir una matrícula d'honor. Si hi ha més alumnes en aquesta situació que el nombre de matrícules d'honor que es poden atorgar per normativa, el professor o professora pot decidir a qui atorga aquesta qualificació en funció de la qualitat de la participació a classe.
Metodologia
La metodologia ha estat planificada i dissenyada per construir un context que faciliti la participació activa de l'alumnat. L'ensenyament centrat en l'estudiant és el principi bàsic que guia els mètodes d'instrucció d'aquesta assignatura, així com també ho és l'aprenentatge cooperatiu. Els continguts s'organitzen al voltant d'activitats professionals autèntiques que tenen com a objectiu preparar accions específiques similars a les que els alumnes faran com a futurs mestres.
El desenvolupament correcte de l'assignatura depèn del treball constant i responsable dels alumnes. Aquesta assignatura implica dedicar un 50 % del temps al treball autònom, que s'ha de fer fora de l'horari lectiu.
El temps de tutories es dedica a resoldre dubtes individuals i col·lectius, i a donar les orientacions addicionals que puguin ser necessàries. Les tutories s'han de concertar prèviament per correu electrònic.
El professorat també pot convocar algunes tutories individuals o de grup per fer el seguiment de l'alumnat.
Bibliografia
Bàsica
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.