Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Sociologia de l'Educació
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Jordi Collet Sabe |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
La Sociologia de l'Educació pretén promoure, a través de la participació, el diàleg i la reflexió, el coneixement i la comprensió de les realitats socials i educatives en què vivim. Estudia les relacions i tensions entre la societat i l'escola, així com les seves característiques plurals i diverses; la crisi i la privatització de l'educació; el capitalisme patriarcal i les desigualtats; els conflictes de democràcia i convivència; les exclusions i el dret a l'educació en entorns plurals. Al mateix temps, s'analitzen les causes i les conseqüències de les polítiques i pràctiques educatives governamentals, l'agenda 2030 de les Nacions Unides i la seva naturalesa de reproducció o transformació justa. La perspectiva de gènere s'articula transversalment en els continguts i activitats.
L'objectiu principal de l'assignatura és:
- Adquirir les habilitats necessàries per a la reflexió i el pensament crític per a l'acció educativa i ser capaç de recollir, organitzar i explicar informació sobre fets socials i educatius, així com estudiar les relacions entre la societat i l'escola.
Els objectius específics són:
- Entendre la sociologia de l'educació com a ciència social descriptiva i interpretativa de la realitat.
- Conèixer la realitat social i analitzar-ne les característiques i la relació amb l'educació.
- Reflexionar sobre les diferents característiques socioeducatives de l'escola com a institució en relació amb les altres que l'envolten.
- Prendre consciència de les desigualtats en els contextos educatius i conèixer la política en relació amb les diferències.
Resultats d'aprenentatge
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Infantil (MEI)
- Aplica els conceptes bàsics de sociologia de l'educació. (RA1)
- Mostra sensibilitat en l'anàlisi crítica de realitats de diversos contextos socioeducatius. (RA3)
- Coneix, comprèn i valora críticament polítiques educatives. (RA2)
- Argumenta les decisions educatives amb criteris científics i ètics. (RA4)
- Mostra actituds de respecte envers la diversitat lingüística, social i cultural. (RA5)
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Primària (MEP)
- Aplica els conceptes bàsics de sociologia de l'educació. (RA4)
- Analitza de manera crítica realitats de contextos socioeducatius diversos. (RA1, RA5)
- Coneix, comprèn i valora críticament polítiques educatives. (RA2)
- Argumenta les seves decisions educatives amb criteris científics i ètics. (RA3)
- Mostra sensibilitat davant elements de desigualtat a l'escola i la societat. (RA3)
Competències
Generals
- Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
- Analitzar, reflexionar i promoure el valor de la funció docent en relació amb la comunitat educativa, amb la societat en general i amb la cultura.
- Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
- Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
Bàsiques
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
Continguts
- Des d'on mirem la realitat?
- Aproximació als significats de la sociologia, al procés de socialització, als estudis sociològics i a les teories de l'educació
- La dimensió política i ètica de l'educació i els instruments de reproducció i/o transformació des d'una perspectiva de drets humans
- On vivim? Context social, polítiques i reptes educatius
- Com són les societats en què vivim?
- Societats del present i impactes de desigualtat de la globalització i els sistemes d'organització capitalista en la vida de les persones: capitalisme, migracions, empobriment, sostenibilitat...
- Societats diverses i exclusions socials i educatives: classisme, racisme, aporofòbia, sexisme...
- Quins són els reptes de les polítiques educatives?
- Polítiques educatives i abordatge de les desigualtats des d'una perspectiva interseccional
- Dret a l'educació, un dret humà universal, indivisible i interdependent
- L'educació en l'Agenda 2030 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
- Qui educa i com fer una educació justa?
- Entorns de socialització: educació 360, ciutats educadores, comunitats d'aprenentatge...
- Escoles per a la igualtat i la diversitat
- Escoles acollidores que cuiden les transicions educatives
- Escoles hospitalàries que garanteixen l'educació dels infants
- Espais familiars per compartir, dialogar i intercanviar amb altres famílies i infants
- Ciutats, pobles, barris, parcs... que no expulsen les infàncies
Avaluació
Les activitats d'avaluació consisteixen a fer tres activitats seqüenciades en el procés de desenvolupament de l'assignatura. A l'aula virtual s'indiquen les pautes de cada activitat i la data concreta de realització i lliurament. Les activitats són:
- Activitat 1. Obres, informes o projectes. Treball de grup: 30 %
- Activitat 2. Inscripció i seguiment de les activitats. Individual / de grup: 20 %
- Activitat 3. Proves d'avaluació. Individual: 50 %
Per aprovar l’assignatura cal fer les 3 activitats i aprovar-les totes 3.
La nota final és el resultat de la nota ponderada de les activitats.
La no realització de les activitats (segons el calendari establert a l'aula virtual) comporta una qualificació de «No presentat».
Només es pot recuperar el 50 % de l'assignatura. La recuperació té lloc en la data establerta al calendari de recuperacions de la Facultat. La nota màxima per a la recuperació és de 5.
Metodologia
Els temes es desenvolupen a través d'explicacions, classes magistrals, lectures, casos pràctics i altres activitats individuals i grupals amb l'objectiu de promoure la comprensió i l'anàlisi crítica de les teories i pràctiques socioeducatives en el context de la comunitat i de l'escola. En aquesta assignatura s'apliquen diferents metodologies participatives.
Bibliografia
Bàsica
- Bauman, Z (2013). What Use Is Sociology?: Conversations with Michael Hviid Jacobsen and Keith Tester. Polity Press.
- Berger, P.L. (1985). Invitation to sociology: A humanistic perspective. Penguin.
- Giddens, A (2020). Sociology (9 ed.). POLITY PRESS.
- Pastel, E ( coord) (2019). Supporting Gender Diversity in Early Childhood Classrooms. Jessica Kingsley Publishers.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.