Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Sociologia de l'Educació
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Jordi Collet Sabe |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
La Sociologia de l'Educació pretén promoure, a través de la participació, el diàleg i la reflexió, el coneixement i la comprensió de les realitats socials i educatives en què vivim. Estudia les relacions i tensions entre la societat i l'escola, així com les seves característiques plurals i diverses; la crisi i la privatització de l'educació; el capitalisme patriarcal i les desigualtats; els conflictes de democràcia i convivència; les exclusions i el dret a l'educació en entorns plurals. Al mateix temps, s'analitzen les causes i les conseqüències de les polítiques i pràctiques educatives governamentals, l'agenda 2030 de les Nacions Unides i la seva naturalesa de reproducció o transformació justa. La perspectiva de gènere s'articula transversalment en els continguts i activitats.
L'objectiu principal de l'assignatura és:
- Adquirir les habilitats necessàries per a la reflexió i el pensament crític per a l'acció educativa i ser capaç de recollir, organitzar i explicar informació sobre fets socials i educatius, així com estudiar les relacions entre la societat i l'escola.
Els objectius específics són:
- Entendre la sociologia de l'educació com a ciència social descriptiva i interpretativa de la realitat.
- Conèixer la realitat social i analitzar-ne les característiques i la relació amb l'educació.
- Reflexionar sobre les diferents característiques socioeducatives de l'escola com a institució en relació amb les altres que l'envolten.
- Prendre consciència de les desigualtats en els contextos educatius i conèixer la política en relació amb les diferències.
Resultats d'aprenentatge
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Infantil (MEI)
- Aplica els conceptes bàsics de sociologia de l'educació. (RA1)
- Mostra sensibilitat en l'anàlisi crítica de realitats de diversos contextos socioeducatius. (RA3)
- Coneix, comprèn i valora críticament polítiques educatives. (RA2)
- Argumenta les decisions educatives amb criteris científics i ètics. (RA4)
- Mostra actituds de respecte envers la diversitat lingüística, social i cultural. (RA5)
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Primària (MEP)
- Aplica els conceptes bàsics de sociologia de l'educació. (RA4)
- Analitza de manera crítica realitats de contextos socioeducatius diversos. (RA1, RA5)
- Coneix, comprèn i valora críticament polítiques educatives. (RA2)
- Argumenta les seves decisions educatives amb criteris científics i ètics. (RA3)
- Mostra sensibilitat davant elements de desigualtat a l'escola i la societat. (RA3)
Competències
Generals
- Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
- Analitzar, reflexionar i promoure el valor de la funció docent en relació amb la comunitat educativa, amb la societat en general i amb la cultura.
- Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
- Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
Bàsiques
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
Continguts
- Des d'on mirem la realitat?
- Aproximació als significats de la sociologia, al procés de socialització, als estudis sociològics i a les teories de l'educació
- La dimensió política i ètica de l'educació i els instruments de reproducció i/o transformació des d'una perspectiva de drets humans
- On vivim? Context social, polítiques i reptes educatius
- Com són les societats en què vivim?
- Societats del present i impactes de desigualtat de la globalització i els sistemes d'organització capitalista en la vida de les persones: capitalisme, migracions, empobriment, sostenibilitat...
- Societats diverses i exclusions socials i educatives: classisme, racisme, aporofòbia, sexisme...
- Quins són els reptes de les polítiques educatives?
- Polítiques educatives i abordatge de les desigualtats des d'una perspectiva interseccional
- Dret a l'educació, un dret humà universal, indivisible i interdependent
- L'educació en l'Agenda 2030 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
- Qui educa i com fer una educació justa?
- Entorns de socialització: educació 360, ciutats educadores, comunitats d'aprenentatge...
- Escoles per a la igualtat i la diversitat
- Escoles acollidores que cuiden les transicions educatives
- Escoles hospitalàries que garanteixen l'educació dels infants
- Espais familiars per compartir, dialogar i intercanviar amb altres famílies i infants
- Ciutats, pobles, barris, parcs... que no expulsen les infàncies
Avaluació
Les activitats d'avaluació consisteixen a fer tres activitats seqüenciades en el procés de desenvolupament de l'assignatura. A l'aula virtual s'indiquen les pautes de cada activitat i la data concreta de realització i lliurament. Les activitats són:
- Activitat 1. Obres, informes o projectes. Treball de grup: 30 %
- Activitat 2. Inscripció i seguiment de les activitats. Individual / de grup: 20 %
- Activitat 3. Proves d'avaluació. Individual: 50 %
Per aprovar l’assignatura cal fer les 3 activitats i aprovar-les totes 3.
La nota final és el resultat de la nota ponderada de les activitats.
La no realització de les activitats (segons el calendari establert a l'aula virtual) comporta una qualificació de «No presentat».
Només es pot recuperar el 50 % de l'assignatura. La recuperació té lloc en la data establerta al calendari de recuperacions de la Facultat. La nota màxima per a la recuperació és de 5.
Metodologia
Els temes es desenvolupen a través d'explicacions, classes magistrals, lectures, casos pràctics i altres activitats individuals i grupals amb l'objectiu de promoure la comprensió i l'anàlisi crítica de les teories i pràctiques socioeducatives en el context de la comunitat i de l'escola. En aquesta assignatura s'apliquen diferents metodologies participatives.
Bibliografia
Bàsica
- Bauman, Z (2013). What Use Is Sociology?: Conversations with Michael Hviid Jacobsen and Keith Tester. Polity Press.
- Berger, P.L. (1985). Invitation to sociology: A humanistic perspective. Penguin.
- Giddens, A (2020). Sociology (9 ed.). POLITY PRESS.
- Pastel, E ( coord) (2019). Supporting Gender Diversity in Early Childhood Classrooms. Jessica Kingsley Publishers.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.