Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Didàctica Artística I
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
1
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Anna Dot Verdaguer |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 11. Ciutats i comunitats sostenibles
- 12. Consum i producció responsables
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Didàctica Artística I és una introducció a l'educació artística: a les idees, materials i pràctiques de les arts visuals; i a temes, qüestions i cultures de l'educació artística. Aquesta assignatura ofereix un marc perquè els estudiants s'apropin a l'educació artística a les escoles d'infantil i primària, i ofereix oportunitats per experimentar i desenvolupar estratègies d'ensenyament-aprenentatge en el camp de les arts visuals. Didàctica Artística I anima els estudiants a ser creatius i sensibles als contextos socials i culturals, i a familiaritzar-se amb les experiències actuals en educació artística a les escoles.
Resultats d'aprenentatge
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Infantil (Didàctica Artística I)
- Mostra sensibilitat per l'expressió en els diferents llenguatges plàstics. (RA1)
- Aplica correctament les diferents tècniques plàstiques. (RA2)
- Utilitza diferents recursos plàstics per aplicar-los a l'aula. (RA3)
- Comunica de manera clara coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8, RA9)
- Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual i col·lectiu i avalua els resultats obtinguts. (R11)
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Primària (Educació Visual i Plàstica I)
- Mostra sensibilitat per l'expressió en diferents llenguatges visuals i audiovisuals. (RA1)
- Coneix les bases de la comunicació audiovisual i del llenguatge de les imatges. (RA4)
- Utilitza diferents recursos audiovisuals per aplicar-los a l'aula. (RA7, RA8)
- Estructura situacions educatives per fomentar la creativitat i l'expressió a través de l'art. (RA6)
- Aplica amb correcció les diferents tècniques artístiques. (RA2)
Competències
Generals
- Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Adquirir els sabers bàsics de la construcció del coneixement per integrar-los en propostes didàctiques que promoguin processos d'aprenentatge significatiu.
- Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
- Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Fomentar l'expressió artística i creativa i dissenyar propostes didàctiques que estimulin la creativitat i la sensibilitat envers els llenguatges i manifestacions artístics.
- Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
- Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.
- Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
Unitat 1. Principis de l'educació artística en contextos escolars
- Cartografia de l'àmbit de l'educació artística
- Com les arts poden contribuir a l'educació
Unitat 2. Aspectes clau o l'ensenyament i l'aprenentatge en l'educació artística
- Desenvolupament artístic infantil
- Les arts i el procés creatiu: maneres de fer, d'explicar i de conèixer
- Alfabetització visual
- Les pràctiques artístiques contemporànies com a recurs educatiu
Unitat 3. Ensenyament i aprenentatge amb / a través de les arts visuals
- Explorant la cultura visual i els processos de creació d'imatges
- Explorant les idees, materials i processos dels artistes
- Explorant l'entorn construït com a lloc d'aprenentatge
Avaluació
L'avaluació dels alumnes té lloc a través de les activitats d'ensenyament-aprenentatge proposades a classe. L’assignatura ofereix oportunitats als estudiants per explorar i integrar la teoria i la pràctica mitjançant tasques i exercicis diversos:
- Tasca sobre cultura visual: 40 %
- Tasca sobre processos de creació d'imatges: 30 %
- Tasca sobre els llocs d'aprenentatge: 30 %
Metodologia
Didàctica Artística I ofereix oportunitats pràctiques als estudiants per integrar teoria i pràctica, mitjançant activitats pràctiques i presentacions dels estudiants, d'artistes i professionals visitants i presentacions del professorat. L'assistència i la participació són claus, ja que l'assignatura promou i entén que l'experiència col·lectiva i la cocreació amb materials, idees i pràctiques de l'art és fonamental per a l'ensenyament i l'aprenentatge. Els estudiants treballen tant individualment com en grups cooperatius, i han de preparar amb antelació les lectures/vídeos/recursos proposats que es tracten a les sessions de classe.
Bibliografia
Bàsica
- Berger, J. (2008). Ways of Seeing. Penguin Classics.
- Eisner, Elliot W (2002). The Arts and the Creation of the Mind. Yale University Press.
- Ewald, W., Lightfoot, A. (2001). I Wanna Take Me a Picture: Teaching Photography and Writing to Children. Beacon Press.
- Hurwitz, A. (2012). Children and their art: methods for the elementary school. Wadsworth.
- Meiselas, S. (2020). Eyes Open: 23 photographic projects for curious kids. Aperture.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.