Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Didàctica Artística I
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
1
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Anna Dot Verdaguer |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 11. Ciutats i comunitats sostenibles
- 12. Consum i producció responsables
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Didàctica Artística I és una introducció a l'educació artística: a les idees, materials i pràctiques de les arts visuals; i a temes, qüestions i cultures de l'educació artística. Aquesta assignatura ofereix un marc perquè els estudiants s'apropin a l'educació artística a les escoles d'infantil i primària, i ofereix oportunitats per experimentar i desenvolupar estratègies d'ensenyament-aprenentatge en el camp de les arts visuals. Didàctica Artística I anima els estudiants a ser creatius i sensibles als contextos socials i culturals, i a familiaritzar-se amb les experiències actuals en educació artística a les escoles.
Resultats d'aprenentatge
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Infantil (Didàctica Artística I)
- Mostra sensibilitat per l'expressió en els diferents llenguatges plàstics. (RA1)
- Aplica correctament les diferents tècniques plàstiques. (RA2)
- Utilitza diferents recursos plàstics per aplicar-los a l'aula. (RA3)
- Comunica de manera clara coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8, RA9)
- Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual i col·lectiu i avalua els resultats obtinguts. (R11)
Resultats d'aprenentatge de Mestre en Educació Primària (Educació Visual i Plàstica I)
- Mostra sensibilitat per l'expressió en diferents llenguatges visuals i audiovisuals. (RA1)
- Coneix les bases de la comunicació audiovisual i del llenguatge de les imatges. (RA4)
- Utilitza diferents recursos audiovisuals per aplicar-los a l'aula. (RA7, RA8)
- Estructura situacions educatives per fomentar la creativitat i l'expressió a través de l'art. (RA6)
- Aplica amb correcció les diferents tècniques artístiques. (RA2)
Competències
Generals
- Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Adquirir els sabers bàsics de la construcció del coneixement per integrar-los en propostes didàctiques que promoguin processos d'aprenentatge significatiu.
- Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
- Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Fomentar l'expressió artística i creativa i dissenyar propostes didàctiques que estimulin la creativitat i la sensibilitat envers els llenguatges i manifestacions artístics.
- Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
- Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.
- Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
Unitat 1. Principis de l'educació artística en contextos escolars
- Cartografia de l'àmbit de l'educació artística
- Com les arts poden contribuir a l'educació
Unitat 2. Aspectes clau o l'ensenyament i l'aprenentatge en l'educació artística
- Desenvolupament artístic infantil
- Les arts i el procés creatiu: maneres de fer, d'explicar i de conèixer
- Alfabetització visual
- Les pràctiques artístiques contemporànies com a recurs educatiu
Unitat 3. Ensenyament i aprenentatge amb / a través de les arts visuals
- Explorant la cultura visual i els processos de creació d'imatges
- Explorant les idees, materials i processos dels artistes
- Explorant l'entorn construït com a lloc d'aprenentatge
Avaluació
L'avaluació dels alumnes té lloc a través de les activitats d'ensenyament-aprenentatge proposades a classe. L’assignatura ofereix oportunitats als estudiants per explorar i integrar la teoria i la pràctica mitjançant tasques i exercicis diversos:
- Tasca sobre cultura visual: 40 %
- Tasca sobre processos de creació d'imatges: 30 %
- Tasca sobre els llocs d'aprenentatge: 30 %
Metodologia
Didàctica Artística I ofereix oportunitats pràctiques als estudiants per integrar teoria i pràctica, mitjançant activitats pràctiques i presentacions dels estudiants, d'artistes i professionals visitants i presentacions del professorat. L'assistència i la participació són claus, ja que l'assignatura promou i entén que l'experiència col·lectiva i la cocreació amb materials, idees i pràctiques de l'art és fonamental per a l'ensenyament i l'aprenentatge. Els estudiants treballen tant individualment com en grups cooperatius, i han de preparar amb antelació les lectures/vídeos/recursos proposats que es tracten a les sessions de classe.
Bibliografia
Bàsica
- Berger, J. (2008). Ways of Seeing. Penguin Classics.
- Eisner, Elliot W (2002). The Arts and the Creation of the Mind. Yale University Press.
- Ewald, W., Lightfoot, A. (2001). I Wanna Take Me a Picture: Teaching Photography and Writing to Children. Beacon Press.
- Hurwitz, A. (2012). Children and their art: methods for the elementary school. Wadsworth.
- Meiselas, S. (2020). Eyes Open: 23 photographic projects for curious kids. Aperture.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.