Vés al contingut

Canvi Global

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.

Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Biologia

Assignatura

Canvi Global

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíanglèsMireia Bartrons Vilamala

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 13. Acció climàtica
  • 14. Vida submarina
  • 15. Vida terrestre

Objectius

Aquesta assignatura pretén promoure la comprensió de tots els aspectes del canvi ambiental global i observar detingudament l'efecte dràstic que les accions humanes tenen sobre els ecosistemes terrestres i aquàtics (amb èmfasi especial en els ecosistemes tropicals) i sobre l'atmosfera terrestre. S'hi examinen la sisena extinció massiva global actual i el canvi climàtic global, així com les causes i els factors que hi influeixen. També analitzem les polítiques ambientals urgents necessàries per fer front als reptes crítics de la sisena extinció planetària massiva i l'emergència climàtica.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Identifica els factors que influeixen en el clima de la Terra.
  • RA2. Identifica els factors que provoquen la pèrdua de biodiversitat.
  • RA3. Calcula variables rellevants en els processos físics de grans masses d'aire.
  • RA4. Maneja models senzills per al balanç energètic a la Terra.
  • RA5. Analitza i interpreta informació meteorològica i climàtica (règim tèrmic, precipitacions, vents, insolació, humitat relativa, mapes de superfície, altres dades climàtiques, etc.).
  • RA6. Demostra capacitat per avaluar l'impacte de les activitats humanes en la contaminació atmosfèrica.
  • RA7. Gestiona models de dispersió i xarxes de control de la contaminació.
  • RA8. Descriu les dimensions temporals i espacials dels processos ambientals.
  • RA9. Explica les causes del canvi global i les seves conseqüències.
  • RA10. Produeix comunicacions escrites i orals en anglès, amb contingut científic i tècnic per a no especialistes.
  • RA11. Consolida i interrelaciona conceptes de diferents matèries.

Competències

Específiques

  • Conèixer els mètodes d'anàlisi, modelització i predicció del funcionament dels ecosistemes.
  • Identificar i reconèixer els diferents nivells d'organització dels éssers vius i de la diversitat biològica.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

  1. Mirant al passat: cicles històrics
    1. Aproximacions a la biologia del canvi global
    2. Breu història de la vida a la terra
    3. L'ascens dels humans
    4. L'Antropocè
    5. Sistema climàtic
  2. Mirant el present
    1. Respostes bàsiques als factors d'estrès del canvi global
      • Moure
      • Ajustar
      • Adaptar
      • Morir
    2. Respostes complexes als factors d'estrès del canvi global
      • Respostes en l'àmbit comunitari: interaccions entre espècies i estructura comunitària
      • Respostes en l'àmbit dels ecosistemes
      • Sistemes terrestres de gran escala
        • Interaccions entre la biosfera i altres components del sistema terrestre
        • Els productes químics sintètics com a agents del canvi global
    3. Salut planetària
  3. Mirant al futur: projeccions i solucions
    1. Conservació davant el canvi global
    2. Alineació dels interessos de la biodiversitat i de la societat humana
    3. Informes, indicadors i polítiques relatius al canvi climàtic

Avaluació

Per dur a terme el treball formal al curs, cal de participar en debats en línia avaluables, fer tres exàmens parcials i enviar un projecte final. A continuació s'especifiquen més detalls. Consulta el calendari del curs per saber les dates de venciment dels treballs.

Qualificació i avaluació

La nota de l'assignatura es determina de la manera següent:

  • Participació i compromís en els debats i activitats de classe: 5 %
  • Examen parcial (mòduls 1 i 2.1): 30 %
  • Examen parcial (segona part dels mòduls 2 i 3): 30 %
  • Treballs escrits, inclosos articles, debats, treballs i respostes breus (seguiment del treball fet): 10 %
  • Final Project: 25 %

Els estudiants han de superar tots dos exàmens parcials per aprovar l'assignatura.

Metodologia

A causa de la complexitat de les qüestions ambientals, tenim la difícil tasca per endavant d'integrar coneixements de nombroses disciplines de tot l'espectre de les ciències naturals i socials. Aquesta assignatura també implica explorar i discutir polítiques ambientals. I això requereix treballar junts en una atmosfera d'aprenentatge mutu, obert a nova informació i a enfocaments creatius per abordar qüestions complexes que impliquen alts nivells d'incertesa i de risc.

Aquesta assignatura està dissenyada per incorporar múltiples mètodes d'ensenyament, diferents perspectives i estils d'aprenentatge. S’hi inclouen:

  • Classes en línia i presencials
  • Debats a classe
  • Treball en grups
  • Documentals
  • Vídeos
  • Sortides de camp
  • Treballs escrits
  • Lectures
  • Qüestionaris
  • Proves

En aquesta assignatura l'assistència a classe i la participació són fonamentals. Les sessions de classe donen l'oportunitat de fer preguntes i comentar el material amb el grup sencer. Però alguns dies també es fan activitats i debats en petit grup.

En general, es fa una èmfasi especial en la discussió en petit i gran grup com a forma principal de participació. Cal preparar les lectures assignades que consten al programa del curs abans d'arribar a classe. Alguns materials només es tracten a classe.

Bibliografia

Bàsica

  • Bree Rosenblum, Erica (2021). Global Change Biology: The study of Life on a Rapidly Changing Planet. Oxford University Press.
  • G. Tyler Miller & Scott Spoolman (2021). Living in the Environment (20 ed.). Cengage Learning.
  • Joan Martínez-Alier (2004). The Environmentalism of the Poor: A Study of Ecological Conflicts and Valuation. Edward Elgar Publishing Ltd.
  • Kolbert, E. (2014). The sixth extinction: Un unnatural history. Bloomsbury Publishing plc.
  • Schlesinger, W. H. (2020). Biogeochemistry: an analysis of global change. Recuperat de https://www-sciencedirect-com.biblioremot.uvic.cat/book/9780128146088/biogeochemistry

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte