Vés al contingut

Taller de Documentals

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto con traducción automática

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción automática del inglés.

La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Comunicació Audiovisual

Assignatura

Taller de Documentals

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G21, presencial, matíanglèsArnau Oriol Sanchez

Objectius

L'assignatura té un plantejament teòric amb sessions de pràctica tècnica que tenen com a finalitat aconseguir que l'alumne comenci a desenvolupar competències de manera efectiva dins el gènere de la no ficció documental. La part teòrica comprèn el plantejament d'assolir uns sòlids coneixements respecte les diferents èpoques i moviments que han influenciat el cinema documental, i la part pràctica comporta l'elaboració d'un projecte relacionat amb un dels gèneres associats a la temàtica documental (assaig, reportatge i/o documental).

Resultats d'aprenentatge

  • Aplica els seus coneixements per a la resolució de problemes en àmbits professionals.
  • Es desenvolupa en situacions complexes o que requereixin solucions noves.
  • Es desenvolupa correctament en l'ús general de les TIC i en especial en els propis de l'àmbit professional.
  • Utilitza el llenguatge audiovisual per expressar i presentar continguts.
  • Utilitza un llenguatge respectuós amb els temes de gènere.
  • Utilitza amb destresa la càmera i il·lumina correctament en plató i exterior.
  • Coneix els fonaments narratius i expressius del documental audiovisual.
  • Dirigeix i produeix de forma creativa i col·laborativa una producció documental.
  • Coneix i utilitza les tècniques que formen part en el procés de muntatge, visual i sonor, i edició de projectes audiovisuals.
  • Adquireix criteris narratius i expressius.
  • Adquireix mètodes de treball per a la direcció i l'autoria en el gènere documental.
  • Adquireix habilitats professionals per al treball en equip.
  • Coneix el procés de producció i postproducció digital de les imatges.
  • Adquireix fonaments teòrics al voltant dels gèneres de la no ficció audiovisual i interactiva.

Competències

Generals

  • Adquirir habilitats per al disseny i la direcció de projectes prenent les decisions oportunes i aplicant estratègies de resolució de problemes.
  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Aplicar els fonaments teòrics i pràctics (tècniques i procediments de composició) als àmbits de la comunicació infogràfica, fotogràfica, cinematogràfica, televisiva i hipermèdia.
  • Crear continguts i estructurar els processos de direcció i realització per al cinema, la televisió, la ràdio i els mitjans interactius.
  • Desenvolupar habilitats narratives per als diferents productes audiovisuals i multimèdia i aplicar les tècniques de la creació de guions: de ficció, de no ficció i d'entreteniment.
  • Dominar la tecnologia audiovisual i multimèdia per aplicar-la a les diferents fases d'un procés creatiu i, així, facilitar l'adaptació als diferents entorns laborals.
  • Dominar les eines teòriques i pràctiques que permetin produir i gestionar productes audiovisuals per als mitjans clàssics o els entorns interactius.
  • Operar en diferents entorns informàtics i digitals vinculats a les disciplines clàssiques de la comunicació, escrites i audiovisuals, i també als nous escenaris virtuals.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

Programa teòric del taller

Història del gènere documental

  1. Fundació de les pel·lícules de no ficció i inicis del gènere documental (1820-1933). Finals del segle XIX i principis del segle XX
    • El naixement del gènere a França i als Estats Units. Louis Lumiere i el cinematògraf. (Profeta)
    • L'època de les expedicions socioetnogràfiques. La finalitat antropològica en el cinema documental. Robert Flaherty i el primer documental de la història. (Explorador)
    • Les notícies documentades durant els primers anys del segle xx a Rússia. La finalitat ideològica en el cinema documental. Dziga Vertov s'avança al seu temps a partir de la innovació estilística. (Reporter)
    • Les avantguardes dels anys 20 i 30 plasmades en el documental. La finalitat estètica en el cinema documental. Ruttman, Vigo, Ivens i les simfonies de les grans ciutats. (Pintor)
  2. Pel·lícules documentals que canvien el món i el gènere durant la Segona Guerra Mundial. Primera meitat del segle XX
    • El moviment documental britànic i la figura de John Grierson. La finalitat social en el cinema documental. Riefenstahl i el documental de propaganda nazi. El gènere a altres països. (Advocat)
    • El documental durant la Segona Guerra Mundial. La finalitat patriòtica i exaltadora en el cinema documental. Humphrey Jennings, director de guerra. (Toc de clarinet)
    • L'època de postguerra per al documental. La finalitat probatòria i acusatòria del cinema documental. (Fiscal acusador)
    • Pel·lícules properes a l'art i al neorealisme. La finalitat artística i poètica del llenguatge documental. Les aportacions d'Arne Sucksdorf i Bert Haanstra. (Poeta)
  3. El documental després de la Segona Guerra Mundial. Segona meitat del segle XX
    • L'accés als arxius històrics i la reconstrucció de la memòria: la crònica històrica posterior a la Segona Guerra Mundial. La finalitat hstòrica en el cinema documental. Jean Rouch. (Cronista)
    • El patrocini de les empreses industrials i comercials privades. La finalitat promotora en el cinema documental. La companyia Shell i el maccartisme. (Promotor)
    • El moviment del free cinema a la Gran Bretanya i el cinema directe nordamericà. La finalitat observadora del cinema documental. Robert Drew, Richard Leacock i Fred Wiseman. (Observador)
    • El moviment del cinema vérité a frança. La finalitat sociològica en el cinema documental. Jean Rouch, Edgar Morin i Mario Ruspoli. (Agent catalitzador).
  4. El documental contemporani fins a l'actualitat. Segona meitat del segle XX i prinicpis del segle XXI
    • Documentals politicomilitants de resistència. La finalitat reivindicadora en el cinema documental. John Alpert i la producció videogràfica. (Guerriller)
    • Tradicionalisme i experimentació: el documental contemporani i les noves tendències. (Moviment)
    • El cas d'Espanya i de Catalunya: des dels inicis fins a l'actualitat.

Programa pràctic del taller

Processos de producció / Fases

  1. La preproducció / Abans
    • Idea
    • Guió (literari, final i storyboard)
    • El productor: pressupost
    • El realitzador: direcció artística del projecte
  2. La producció o rodatge / Durant
    • Fonaments del discurs visual: unitats narratives (pla, escena i seqüència), les transicions visuals (tall, encadenat, fos...), la continuïtat o el raccord i l'eix d'acció
    • Fonaments del discurs sonor: funcions del so, la visualització del so, els efectes sonors, la música, el silenci. etc.
  3. La postproducció / Després
    • L'edició: el muntatge i el ritme de la narració
    • La interacció multimèdia. Noves formes de presentació dels productes audiovisuals.
    • La comercialització: dossiers de premsa, dossiers tècnics i festivals internacionals de cinema.
    • El cas del documental multimèdia interactiu i formes de no ficció interactives per la xarxa.

Avaluació

Els estudiants podran tenir dos tipus d'avaluació:

  1. Podran puntuar per avaluació continuada els i les estudiants que segueixin el curs, és a dir, que no faltin injustificadament a més d'un 20% de les classes. Aquests estudiants hauran de presentar a final de curs i en grups de 2 persones (o més si s'escau a la naturalesa del projecte) un projecte sencer de documental, format pels documents següents:
    • Projecte del programa: introducció, idea, sinopsi, argument, guió, característiques tècniques, oportunitats de comercialització, pla de promoció i pressupost.
    • Peça enregistrada del documental/reportatge/assaig (durada variable).
  2. També s'avaluaran pràctiques filmades i comentaris sobre visionats de pel·lícules documentals que es faran durant el curs.
  3. Els qui no facin avaluació continuada tindran un examen teòric el dia que marqui la coordinació de la llicenciatura on entraran els diversos temes del programa i preguntes sobre la bibliografia bàsica.

Metodologia

L'estructura del curs es divideix en dos blocs clarament diferenciats: cada setmana es dedica una sessió sencera al repàs i anàlisi dels períodes més significatius de la història del gènere documental i al visionat d'un conjunt d'exemples de cas que serviran per il·lustrar aquestes èpoques i moviments. La interacció grupal es configura com a factor clau ja que permet crear un àmbit de debat i reflexió entre els estudiants i el professor.

La segona sessió sessió setmanal es converteix en un taller de creació i producció documental on els alumnes poden desenvolupar les diferents parts del projecte que han escollit i compten sempre amb el suport del professor, des de la concepció inicial de la idea i la sinopsis de la peça fins a l'edició i el muntatge final. A la pràctica, cada alumne assumirà un rol professional determinat. A través de l'elaboració inicial d'un projecte en grup cada alumne desenvoluparà la seva part de manera teòrica, necessària per a afrontar amb garanties la part de desenvolupament del projecte teòric. Al final del curs es realitza un visionat conjunt de la totalitat de les peces.

L'ensenyament capacita l'alumne per a l'aprenentatge de processos com definir, comparar, justificar, crear... per tal de poder concebre, des de la fase més inicial que sorgeix amb la idea, el projecte per elaborar amb garanties d'èxit una peça documental. A través d'un conjunt d'apunts teòrics i pel·lícules, l'alumne aprendrà la metodologia necessària per construir un projecte propi i original. S'utilitzaran una sèrie d'instruments didàctics que inclouran guies de lectura, exercicis pràctics i visionat analític amb la finalitat que l'alumne prengui competències en els àmbits de la crítica, valoració, etc.

S'inclouen en el curs les següents metodologies:

  • Sessions de treball en grups reduïts amb el professor
  • Sessions de tutoria en grup amb el professor
  • Sessions de treball autònom en grup
  • Sessions de treball amb tot el grup classe amb el professor

Bibliografia

Bàsica

  • Barnouw, Erik (1993). Documentary: A history of non-fiction film (2 ed.). Oxford University Press.
  • Escudero, Nel (2002). Las claves del documental. IORTV.
  • Nichols, Bill (2001). Introduction to Documentary. Indiana University Press.
  • Rabiger, Michael (2004). Directing the Documentary (4 ed.). Elsevier.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte