Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Periodisme
Assignatura
Periodisme Social
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G21, presencial, matí | anglès | Montserrat Corrius Gimbert |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
Els objectius de l'assignatura Periodisme Social són, d'una banda, capacitar l'alumnat per descriure i interpretar notícies relacionades amb la societat i, d'altra banda, permetre que l'alumnat expliqui històries utilitzant diferents elements (principalment paraules, sons i fotografies) sobre temes relacionats amb la vida social o la societat en general (viatges, immigració, ONG, jutjats i sistema jurídic, xafarderies, salut, educació, medi ambient, religió...). Així, doncs, l'assignatura està dissenyada per proporcionar als estudiants les habilitats bàsiques per informar i escriure sobre temes socials i per permetre'ls actuar com a periodistes socials mitjançant la investigació i la divulgació d'històries relacionades amb la societat.
Resultats d'aprenentatge
- Comunicar informació, idees, arguments, comentaris o opinions amb ordre i claredat a un públic tant especialitzat com no especialitzat, tenint en consideració la diversitat lingüística, social, cultural i de gènere.
- Interpretar dades rellevants per fonamentar correctament judicis o arguments derivats d'una reflexió sobre assumptes de caire socioeconòmic, polític, cultural o científic, atenent la diversitat lingüística, social i de gènere.
- Utilitzar coneixements i mètodes adequats per a la planificació i el desenvolupament de projectes mitjançant una gestió correcta del temps, de la presa de decisions i de la resolució de problemes.
- Dominar els llenguatges escrit, oral, audiovisual, gràfic, hipertextual i multimèdia, per presentar informació en una forma periodística efectiva, tant en català i espanyol com en anglès, i amb adaptació al medi i a l'audiència.
- Aplicar l'ètica professional, la deontologia i el marc jurídic del periodisme a la presa de decisions en situacions complexes, tant en un context acadèmic com professional, tot respectant la diversitat lingüística, social, cultural i de gènere.
- Aplicar els fonaments teòrics, narratius i tecnològics dels mitjans audiovisuals per poder acomplir amb solvència els diferents processos que integren les rutines productives.
- Utilitzar de forma correcta els fonaments teòrics, narratius i tecnològics de la comunicació digital i del cibeperiodisme per poder-se comunicar de manera eficient a les diverses plataformes digitals mitjançant projectes periodístics o comunicatius.
Continguts
- Introducció. Periodisme social en els mitjans de comunicació. Delimitació i àmbit del periodisme social. Nivells de comunicació especialitzada i descripció de la societat civil
- El periodisme social i les seves fronteres difuses amb altres àmbits periodístics. El procés de creació de notícies i les diferents perspectives en funció de l'especialització del periodista
- Gèneres en l'àmbit del periodisme social. Des d'una breu informació fins a un informe en profunditat. L'article com a fusió entre periodisme i literatura. Gèneres d'opinió en les notícies de societat
- Fonts d'informació tradicionals: institucions públiques i privades, ONG i gabinets de premsa. Fonts emergents: xarxes socials i xarxes digitals
- Àmbits d'especialització dins del periodisme social: esdeveniments, comunitat, infants, educació, salut, medi ambient, immigració, viatges, celebritats, ciència i tecnologia, història, cuina, etc.
Avaluació
La qualitat del treball de l'estudiant es valora mitjançant avaluació contínua. La nota final és el resultat de l'avaluació dels treballs següents:
- Treball a l'aula de cada setmana: pot ser un comentari de lectura, una exposició oral breu d'un tema o pregunta de debat, cerques d'informació, etc. (30 % de la nota final).
- Un reportatge escrit o audiovisual en grups de fins a 4 alumnes sobre immigració o qualsevol altre tema social: els alumnes han de fer un treball de camp, parlar amb persones implicades en el tema, fer fotografies o gravar imatges, etc. (40 %).
- Retalls de premsa i presentació (20 %). Els estudiants han d'elaborar un retall de premsa d'un dels temes estudiats a l'assignatura Periodisme Social (immigració i refugiats, ONG, viatges i personatges famosos) i fer una exposició oral sobre els retalls de premsa.
- Assistència (10 %). Si un estudiant assisteix a un mínim del 80 % de les classes, obté 1 punt sobre 10. Si assisteix a entre el 70 i el 79 % de les classes obté mig punt. Si assisteix a menys del 70 % de les classes, no obté cap punt per l'assistència.
Metodologia
Els objectius no es poden assolir només amb les classes. Els estudiants, a través d'una varietat d'experiències d'aprenentatge de desenvolupament, van creixent gradualment cap a l'assoliment dels objectius bàsics del periodisme social.
L'assignatura està molt orientada a la pràctica del periodisme social però també inclou les descripcions i explicacions teòriques indispensables per adquirir els conceptes bàsics necessaris amb què tracta el periodista social.
L'assignatura ofereix a l'estudiant una formació teòrica de base (aportada a través de les classes del professor o de les xerrades impartides per professionals convidats a algunes de les sessions del curs). Les sessions pràctiques complementen les parts teòriques i poden consistir en debats en grup, jocs de rol, pràctica d'entrevistes, lectura, anàlisi o producció d'articles periodístics, etc.
Bibliografia
Bàsica
- Holmes, Tim; Hadwin, Sarah & Mottershead, Glin (2014). The 21st Century Journalism Handbook: Essential Skills for the Modern Journalist. Routledge.
- Hudson, Gary & Rowlands, Sarah (2007). The broadcast Journalism Handbook. Pearson Education Limited.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.