Vés al contingut

Història del Cinema

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto original

Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.

¡Consulta el plan docente original!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Refer to the translated text as non-binding orientation only!

Titulació

Comunicació Audiovisual

Assignatura

Història del Cinema

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolAna Maria Palomo Chinarro

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 5. Igualtat de gènere

Objectius

Aquesta assignatura és teòrica i pràctica i proposa una aproximació a la història del cinema que fa èmfasi en l'evolució cronològica, en l'evolució estètica i en el vocabulari bàsic del llenguatge cinematogràfic.

Resultats d'aprenentatge

  • Comprèn i contextualitza les produccions cinematogràfiques més rellevants de la història.
  • Analitza produccions cinematogràfiques de ficció i no ficció.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la història.
  • Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre temes de caràcter social, científic i ètic en l'àmbit de la història.
  • Elabora informes i documents escrits amb correcció ortogràfica i gramatical.
  • Utilitza un llenguatge respectuós amb les qüestions de gènere en les produccions orals i escrites.

Competències

Generals

  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Comprendre els diferents factors que modulen les conjuntures històriques i els grans paradigmes de la sociologia per aplicar-los a l'anàlisi, interpretació i representació de la societat contemporània i dels relats audiovisuals.
  • Demostrar coneixements i habilitats per desenvolupar un treball pràctic o teòric amb base científica.
  • Transferir coneixements relacionats amb la història, els llenguatges, les teories i els models de la comunicació, així com de la història de l'art i les teories de la imatge.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

  1. Inicis del cinema
    1. Pioners
    2. Indústria nord-americana fins al 1930. Hollywood clàssic. Star system
    3. Cinematografies europees fins al 1930
  2. Edat d'or de Hollywood: del cinema sonor a la Segona Guerra Mundial
    1. Cinema sonor
    2. Grans estudis
    3. Gèneres
  3. Cinematografies nacionals: del cinema sonor a la Segona Guerra Mundial
    1. Els casos de Gran Bretanya, França, Itàlia, Alemanya i la URSS
    2. Cinematografies orientals
  4. Cinema durant la Segona Guerra Mundial. Cinema de propaganda
    1. Els països implicats en la Segona Guerra Mundial
  5. Cinema de la postguerra
    1. Neorealisme italià
    2. Hollywood (autors autòctons i exiliats)
    3. Altres cinematografies: Japó, Índia, Suècia, Espanya, Gran Bretanya i França
  6. La Nouvelle Vague i les seves influències
    1. França: la Nouvelle Vague
    2. Gran Bretanya: Free Cinema
    3. Japó: Nuberu Bagu
    4. Itàlia
    5. Llatinoamèrica
    6. Europa de l'Est
  7. Hollywood i l'era de la televisió: renovació per a un públic nou
    1. Hollywood i la renovació
  8. Cinema a partir de 1970
    1. Alemanya: Neues Kino
    2. La resta de cinematografies (excepte la nord-americana)
    3. Indústria nord-americana
  9. Cap al cinema del segle XXI. La revolució digital
    1. Iran
    2. Austràlia i Nova Zelanda
    3. Indústria nord-americana
    4. La revolució digital
    5. Dogma i cinema europeu
    6. Nou cinema asiàtic
    7. Consolidació del cinema africà
    8. Ressorgiment del cinema llatinoamericà
  10. Reflexions sobre el cinema actual

Avaluació

L'avaluació contempla:

  • L'assistència i observació de la participació a classe té un valor del 10 % de la nota final.
  • S'avaluen els continguts parcials a través de recerques bibliogràfiques, comentaris de textos, anàlisis i crítiques de pel·lícules... Aquests exercicis, individuals, tenen un valor del 50 % de la nota final.
  • Al final del quadrimestre es presenta per escrit, i a l'aula, un projecte de recerca grupal sobre un tema que s'ha pactat prèviament amb la professora (es considera el seguiment del treball realitzat). Aquesta prova específica d'avaluació té un valor del 40 % de la nota final. Si no se supera, es pot recuperar en l'avaluació complementària.

Metodologia

És una assignatura de modalitat única: presencial.

A les sessions de classe es debaten els continguts teòrics de cada tema.

A les hores de treball dirigit els alumnes han de fer visionats de fragments de pel·lícules, debats i exercicis crítics.

L'alumne també ha de dedicar unes hores setmanals al treball personal de l'assignatura: consolidar coneixements teòrics, fer exercicis individuals, etcètera.

Bibliografia

Bàsica

  • AGEE, J. (2001). Escritos sobre cine. Paidós.
  • COUSINS, M. (2005). Historia del cine. Blume.
  • ELENA, A. (1999). Los cines periféricos. Paidós.
  • ROSALES, J. (2017). El lápiz y la cámara. La huerta grande.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte