Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto original
Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Refer to the translated text as non-binding orientation only!
Titulació
Periodisme
Assignatura
Taller de Redacció de Premsa III
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | espanyol | María Francisca Forga Martel |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
L'assignatura vol introduir l'alumne en el coneixement teòric i pràctic del periodisme d'opinió. Els objectius són:
- Conèixer els gèneres periodístics d'opinió i aprofundir-hi.
- Escriure en cadascuna de les variants diferenciant-ne els trets bàsics i conèixer les eines que es poden emprar.
- Conèixer els principis bàsics de la retòrica.
- Desenvolupar un esperit crític a l'hora d'analitzar el periodisme d'opinió.
- Adquirir una perspectiva del periodisme d'opinió del nostre país i fer seguiment d'alguns autors.
Resultats d'aprenentatge
- Reconèixer els elements i els valors del periodisme, les rutines i els procediments, així com els gèneres i els formats que caracteritzen l'exercici de la professió periodística.
- Comunicar informació, idees, arguments, comentaris o opinions amb ordre i claredat a un públic tant especialitzat com no especialitzat, tenint en consideració la diversitat lingüística, social, cultural i de gènere.
- Aplicar el pensament crític, el compromís ètic i la visió estratègica a les diferents fases de les rutines professionals del periodisme i en la relació amb els públics diversos.
- Demostrar motivació, creativitat i capacitat d'iniciativa en el desenvolupament de projectes acadèmics i professionals, i també el compromís amb la qualitat, el rigor i l'ètica.
- Dominar els llenguatges escrit, oral, audiovisual, gràfic, hipertextual i multimèdia, per presentar informació en una forma periodística efectiva, tant en català i espanyol com en anglès, i amb adaptació al medi i a l'audiència.
Continguts
- Introducció als gèneres d'opinió
- Retòrica: Aristòtil i el poder de la persuasió. Les trampes de l'opinió. Distingir la veritat, els dogmatismes, les paradoxes, els falsos referents. L'argumentació: validesa dels arguments. Fal·làcies
- L'article signat: l'atracció de les firmes. La columna: la literatura dels diaris
- L'editorial: rellevància en el seu context. L'editorial com a instrument d'influència o de mediació
- La columna política
- La crítica: el paper del crític. La crítica de televisió. Periodisme cultural. Tipus de crítiques. Com es fa una crítica
- El retrat/perfil periodístic
- L'acudit gràfic, l'opinió més sintètica i satírica. El dibuix d'humor i la caricatura
Avaluació
L'avaluació és continuada. Es fa un seguiment regular i sistemàtic del curs, cosa que implica l'assistència de l'alumne a classe i la seva participació activa en les pràctiques (mínim un 80 % d'assistència).
Només s'avalua l'alumne que hagi entregat el 100 % de les pràctiques obligatòries.
- Durant el curs es demanen diversos exercicis (columna política, retrat, crítica de cinema, crítica de televisió i columna lliure) que conformen el 60 % de la nota de l'assignatura.
- L'assistència i seguiment del taller està valorada en un 10 %.
- Els treballs plagiats o qualsevol intent de frau reben la qualificació de 0 i s'activa el protocol antiplagi.
- Un 20 % de la nota correspon a un examen (prova escrita).
- Un 10 % de la qualificació correspon a un conjunt de presentacions orals que es fan a l'aula.
Metodologia
Les classes segueixen la metodologia d'un taller o d'un seminari. Sota el guiatge i la tutela del professorat, els alumnes redacten els seus textos d'opinió a l'aula. El professorat revisa els articles dels estudiants i aconsella sobre com millorar-los. A l'aula es fan, igualment, exercicis pràctics i visionats de peces audiovisuals que puguin generar debat o per analitzar com aborden els gèneres d'opinió a la premsa alguns dels autors més reconeguts. Tanmateix, l'alumnat ha de portar a classe columnes d'opinió publicades a la premsa per compartir-les i comentar-les. Tot plegat, amb l'objectiu final de practicar diversos recursos retòrics, aprendre a argumentar i per escriure amb un estil original i convincent.
Bibliografia
Bàsica
- Capdevila, C. (2017). La vida que aprenc. Arcàdia.
- López Hidalgo, A. (2012). La columna: Periodismo y literatura en un género plural. Comunicación Social, ediciones y publicaciones.
- Parratt, S., Paniagua, P., Abejón, P. (2017). Manual práctico de redacción periodística: Géneros informativos, interpretativos y de opinión. Síntesis.
- Santamaría, L., Casals, M. J. (2000). La opinión periodística: Argumentos y géneros para la persuasión. Fragua.
- Weston, A. (2011). Las claves de la argumentación: Edición actualizada (11 ed.). Ariel.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.