Vés al contingut

Taller de Comunicació Gràfica

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.

La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.

Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!

Texto original

Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.

¡Consulta el plan docente original!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Refer to the translated text as non-binding orientation only!

Titulació

Periodisme

Assignatura

Taller de Comunicació Gràfica

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolHector Ivan Navarro Guere
Henry Naranjo Pérez

Objectius

Introducció als camps d'aplicació del disseny, la comunicació gràfica i al seu paper dins del periodisme. Es busca l'adquisició de coneixements teòrics, pràctics i una reflexió crítica de la comunicació gràfica, des de les perspectives històrica, tècnica i estètica.

Resultats d'aprenentatge

  • Aplicar el pensament crític, el compromís ètic i la visió estratègica a les diferents fases de les rutines professionals del periodisme i en la relació amb els públics diversos.
  • Demostrar motivació, creativitat i capacitat d'iniciativa en el desenvolupament de projectes acadèmics i professionals, i també el compromís amb la qualitat, el rigor i l'ètica.
  • Utilitzar coneixements i mètodes adequats per a la planificació i el desenvolupament de projectes mitjançant una gestió correcta del temps, de la presa de decisions i de la resolució de problemes.
  • Integrar els fonaments teòrics, narratius i tecnològics de la comunicació gràfica, del disseny editorial, de la infografia i de la fotografia per poder elaborar missatges periodístics o informatius en aquestes disciplines amb un alt grau de correcció.
  • Dominar els llenguatges escrit, oral, audiovisual, gràfic, hipertextual i multimèdia, per presentar informació en una forma periodística efectiva, tant en català i espanyol com en anglès, i amb adaptació al medi i a l'audiència.

Continguts

  1. Fonaments de la comunicació gràfica
    • Disseny i comunicació gràfica i la seva relació amb el periodisme
    • Conceptualització
    • Alfabetització visual
  2. La comunicació gràfica
    • Composició visual, nivells visuals (representatius, abstractes, simbolisme)
    • Composició i elements compositius (espai-forma)
  3. Tipografia (parts, cos, família)
    • Composició tipogràfica (interlínia, interlletratge, lecturabilitat, llegibilitat)
  4. El disseny de publicacions periòdiques
    • Espai de composició i recursos gràfics
    • Portada, retícula i maquetació
    • Elements formals

Avaluació

Als treballs encarregats s'avalua:

  • Realització de treballs pràctics: 20 %
  • Observació de la participació: 10 %
  • Seguiment de la feina duta a terme: 55 %
  • Prova específica d'avaluació: 15 %

Per assolir les competències marcades per a l'assignatura els criteris globals d'avaluació són:

  • Concepte: plantejament i desenvolupament coherent i argumentat de la idea.
  • Procés: desenvolupament sistemàtic i progressiu de les pràctiques. Mètode i síntesi. Implica l'assistència i participació activa a classe.
  • Innovació: resposta creativa que aporti valor diferencial.
  • Presentació: perfecció i qualitat tècnica. Cura en els detalls.

A més:

  • Hi ha treballs individuals i en grups.
  • No es reben treballs fora de la data de lliurament.
  • No hi avaluacions extraordinàries, ni repesques.

Metodologia

  • Consta de sessions de classe i activitats dirigides pel professor (ambdues presencials).
  • Durant les sessions setmanals hi ha classes magistrals, exercicis pràctics (aula d'ordinadors), tutories, correccions de treballs, etc.
  • A més del treball de taller, cal que l'alumne dediqui cada setmana unes hores de treball personal a consolidar els coneixements adquirits en les diferents sessions.
  • El professor fa una valoració pública dels treballs i fomenta, a més, la participació dels alumnes, l'anàlisi crítica i seriosa dels projectes.
  • Cal consultar les activitats del curs al pla de treball.

Bibliografia

Bàsica

  • Navarro-Güere, H. (ed.) (2010). Disseny gràfic i disseny web: Breus lliçons sobre història, teoria i pràctica. Eumo.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte