Vés al contingut

Llenguatges de la Comunicació

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.

La traducción al español está desactualizada.

¡Consulta preferentemente el texto original!

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Periodisme

Assignatura

Llenguatges de la Comunicació

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíanglèsJesica Ana Menendez Signorini

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

L'assignatura Llenguatges de Comunicació introdueix els models teòrics principals de la semiòtica interpretativa, discursiva i narrativa, així com les diferents perspectives que han analitzat els llenguatges comunicacionals. Apliquem aquests models a diferents peces textuals, audiovisuals i mediàtiques per tal d'entendre-les a fons i abordar els debats que subjauen a aquests continguts. Així doncs, aquesta assignatura aporta coneixements teòrics a tots els estudiants per garantir que els puguin aplicar als productes i procediments de comunicació i que siguin capaços de relacionar aquests conceptes apresos amb la seva realitat i entorn.

Resultats d'aprenentatge

  • Identificar el paper del periodisme en relació amb la societat, els drets humans i la diversitat social o personal en les diferents dimensions, en un context local, nacional i global.
  • Distingir les teories del periodisme, de l'opinió pública i del discurs, i els llenguatges de la comunicació, així com els seus paradigmes i models d'anàlisi i d'interpretació.
  • Desenvolupar tasques i projectes professionals o acadèmics en entorns complexos mitjançant la cooperació eficaç amb equips plurals en entorns presencials o virtuals, i amb un ús eficient dels recursos i les eines digitals.

Continguts

  1. Els llenguatges i la mirada semiòtica
    1. Roland Barthes
  2. Del signe al text
    1. Vladimir Propp i Algirdas Greimas
    2. Umberto Eco
  3. Del text als textos
    1. Hipertext, intertextualitat i narracions transmèdia
  4. Dels textos a la ideologia
    1. Michel Foucault
    2. Construccionisme, anàlisi del discurs i psicoanàlisi
    3. Prejudicis, estigma, discriminació i interseccionalitat

Avaluació

Desglossament de la nota global de l'assignatura:

  • Projectes obligatoris - Part conceptual | Projecte de podcast: 45 %
    • Part 1: 5 %
    • Part 2: 10 %
    • Part 3: 30 %
  • Tasques de seguiment - Part pràctica: 25 %
    • Activitats (1, 2 i 3): 15 %
    • Escrits (1 i 2): 10 %
  • Participació: 10 %
  • Tasques específiques d'avaluació | Examen global: 20 %

Les tasques avaluades s'agrupen en una part conceptual i una part pràctica. Cadascuna de les parts s'ha d'aprovar per separat. La part pràctica inclou proves específiques i l'elaboració dels informes d'anàlisi i exercicis. La part conceptual inclou la realització d'un projecte d'assignatura amb aportacions específiques i l'avaluació es comparteix amb l'assignatura Anglès Oral per al Periodisme. La nota final de l'assignatura és la mitjana d'ambdues parts, sempre que s'aprovin totes dues. També es valora la participació i les reunions de seguiment. Aquesta assignatura inclou un examen global com a avaluació individual.

Metodologia

La metodologia de treball es divideix en sessions teòriques i pràctiques en què es discuteixen aspectes teòrics, amb una èmfasi especial en els diferents aspectes de la semiòtica i de la comunicació. En els grups de treball es desenvolupen, conjuntament amb el professor, les diferents fases dels projectes, exercicis i exemples per il·lustrar els temes tractats. Es combinen diferents metodologies, com ara vídeos, exposicions orals, exercicis, producció visual i sonora, lectura i comprensió de textos. Els alumnes participen en diferents tipus de sessions: sessions de treball amb tota la classe, sessions en petit grup amb el professor i sessions de tutoria grupal amb el professor.

Formes d'agrupar els alumnes: per dur a terme les diferents activitats obligatòries, es creen grups reduïts d'intercanvi intercultural en què es fomenta el treball col·laboratiu entre estudiants locals i internacionals.

El contingut del temari inclou una perspectiva conceptual/teòrica i una altra pràctica/aplicada:

  1. Conceptual/teòrica: es fan classes de teoria i anàlisi d'exemples per comprendre i aplicar els conceptes de l'assignatura. Aquesta part s'ha de fer en grup i individualment. S'avalua mitjançant diversos exercicis i pràctiques en què es requereix l'aplicació dels conceptes treballats a l'assignatura. Els alumnes preparen i redacten els exercicis a classe o pel seu compte i han de presentar-los a l'Aula Virtual. Hi ha sessions de mentoria per fer el seguiment del procés amb els alumnes i resoldre els seus dubtes.
  2. Pràctica/aplicada: es fa en grup i consisteix seguir un brief per desenvolupar un projecte d'àudio (podcast). Aquest projecte es concreta en l'elaboració d'un treball creatiu en què els continguts de l'assignatura es transformen en un producte d'àudio. El projecte s'elabora de manera continuada durant tota el transcurs de l'assignatura i se'n comparteix el desenvolupament amb altres assignatures: Anglès Oral per al Periodisme.

Bibliografia

Bàsica

  • Cabruja, T.; Iníguez, L.; Vázquez, F. (2000). Cómo construimos el mundo: relativismo, espacios de relación y narratividad: (Núm. 25. Pp. 61-94). Análisis. Quaderns de comunicació i cultura.
  • Cobley, P. i Jansz, L. (2004). Semiótica para principiantes. Era Naciente.
  • Eco, U. (1997). Seis paseos por los bosques narrativos. Lumen.
  • Foucault, M. (2013). El orden del discurso. Tusquets.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte