Vés al contingut

Art Digital i Nous Mitjans

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto original

Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.

¡Consulta el plan docente original!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Refer to the translated text as non-binding orientation only!

Titulació

Comunicació Audiovisual

Assignatura

Art Digital i Nous Mitjans

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolFrancisco Javier Hurtado Mompeó

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 5. Igualtat de gènere
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

Aquesta assignatura té l'objectiu principal de capacitar l'estudiant en el coneixement de l'art digital i els nous mitjans de creació en relació amb els territoris de l'art i la comunicació audiovisual.

S'hi revisen les principals línies teòriques, influències i l'obra dels creadors contemporanis, amb èmfasi en la realització de projectes mitjançant la utilització de les noves possibilitats tecnològiques com a suport.

Resultats d'aprenentatge

  • Analitza coneixements propis de l'àmbit i la seva contextualització en entorns nacionals i internacionals.
  • Coneix les aplicacions de l'art digital en la comunicació contemporània.
  • Realitza l'ordenació tècnica de materials sonors i visuals per a l'elaboració de productes audiovisuals i multimèdia.

Competències

Generals

  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Dominar la tecnologia audiovisual i multimèdia per aplicar-la a les diferents fases d'un procés creatiu i, així, facilitar l'adaptació als diferents entorns laborals.
  • Operar en diferents entorns informàtics i digitals vinculats a les disciplines clàssiques de la comunicació, escrites i audiovisuals, i també als nous escenaris virtuals.
  • Transferir coneixements relacionats amb la història, els llenguatges, les teories i els models de la comunicació, així com de la història de l'art i les teories de la imatge.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.

Continguts

  1. La tecnologia digital com a dispositiu (perceptiu, representacional i discursiu)
    1. Introducció al context històric (del mainframe al microcomputer). Desenvolupament dels GUI. Interacció i interfícies. Del desktop als tangible user interface
    2. Noves possibilitats narratives i conceptuals a l'art aportades per la interacció i les interfícies
  2. Principis. Terminologia. Influències
  3. Pioners, precursors. Revisió de formes històriques
    1. Obra monocanal
      • Vídeo interactiu. Net art, hacktivisme, game modificators, webdoc o transmèdia
    2. Obra expandida
      • Instal·lació interactiva (VR, RA), performance, robòtica, life cinema / vjing, art públic (mapping), teatre i dansa experimental
  4. Tendències teòriques (qüestions estètiques, narratives i polítiques en una societat mediada per la tecnologia)
    1. Internarratives (al voltant de la interacció/navegació)
    2. Control/vigilància/desinformació
    3. Postreferencialitat (postfotografia)
    4. Qüestions d'identitat. Virtual vs real
    5. Públic/privat
    6. Cultura postdigital
    7. Obra/autor/arxiu (internet com arxiu infinit)
    8. Internet, nova cultura de remescla. Apropiacionismes / cultura compartir, cultura lliure (xarxes socials) i culture jamming

Projectes 

  1. Creació d'una «conversa virtual» amb uns programes que es presenten a classe. Un autoretrat interactiu. Desenvolupar una interfície i crear la interacció.
  2. Treball amb material d'arxiu. Busquem vídeos a Youtube, Vimeo o llocs de referència i duem a terme un collage (les possibilitats de desenvolupament del treball van sorgint a mesura que es van plantejant els continguts a classe i també quan es van duent a terme els visionats).

Avaluació

  • Assistència: 10 %
  • Observació de la participació: 5 %
  • Seguiment del treball realitzat: 5 %
  • Realització del primer exercici: 40 %
  • Realització del segon exercici: 40 %

Desenvolupament de projectes

  1. Creació d'una «conversa virtual» amb uns programes que es presenten a classe. Un autoretrat interactiu. Desenvolupar una interfície i crear la interacció.
  2. Treball amb material d'arxiu. Busquem vídeos a Youtube, Vimeo o llocs de referència i duem a terme un collage (les possibilitats de desenvolupament del treball van sorgint a mesura que es van plantejant els continguts a classe i també quan es van duent a terme els visionats).

Metodologia

Es duen a terme presentacions teòriques dels continguts exposats al programa de l'assignatura. S'imparteixen coneixements tècnics concrets. Es duen a terme visionats de treballs artístics. Tot això es combina de diferents maneres a cada sessió de cara a potenciar que l'alumne generi el seu propi discurs teòric i el seu propi treball creatiu.

L'alumne ha de desenvolupar els dos exercicis fora de l'horari de classe.

Dues sessions són per a la presentació col·lectiva de dos exercicis que cal fer.

Bibliografia

Bàsica

  • Guardiola, I. (2019). El ojo y la Navaja. Un ensayo del mundo como interfaz. Arcadia.
  • Landow, G. P. (2005). Hipertexto 3.0: teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización. Paidós.
  • Laurel, B. (1990). Computer as Theatre. Addison-Wesley.
  • Manovich, L. (2005). El Lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Paidós.
  • Riesser, M., Zapp, A. (2004). New Screen Media. Cinema Art / Narrative. BFI Publishing.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte