Vés al contingut

Mètodes de Recerca en Comunicació

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.

La traducción al español está desactualizada.

¡Consulta preferentemente el texto original!

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Comunicació Audiovisual

Assignatura

Mètodes de Recerca en Comunicació

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G21, presencial, matíanglèsRuth Sofia Contreras Espinosa

Objectius

Si estàs començant el teu primer projecte de recerca, la tasca pot semblar aclaparadora. Com trio el tema? On puc trobar informació relativa a aquest tema? Què en faig quan la trobo? Per què investigar? Aquesta assignatura et permetrà fer preguntes, recopilar informació i t'animarà a pensar en la creació i interpretació de missatges. La investigació en comunicació és més que un simple treball d'estadística. Per això en aquesta assignatura s'examinen tant els aspectes quantitatius com els qualitatius de la investigació en comunicació. L'assignatura combina teoria i pràctica relacionada tant amb la metodologia com amb les anàlisis que solen emprar els estudiosos de la comunicació. Es tracta de fer una recerca original en l'àmbit de la comunicació. Al llarg del camí, adquiriràs habilitats específiques que t'ajudaran a pensar, escriure i parlar com un investigador de la comunicació.

L'objectiu és proporcionar els principis i les habilitats bàsiques necessaris per fer una lectura crítica de la literatura de recerca i desenvolupar competències mínimes per a l'estructuració bàsica d'estudis descriptius i experimentals que incloguin les tècniques de recollida, anàlisi i presentació de dades en la investigació de la comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  • Dissenya i planifica un projecte de recerca en l'àmbit de la comunicació segons els objectius.
  • Desenvolupa el treball de camp segons la planificació feta de manera col·laborativa.
  • Avalua críticament els resultats obtinguts i identifica les millores necessàries.
  • Recull i interpreta dades i informació sobre les quals pot basar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre qüestions de caràcter social, científic o ètic en l'àmbit de la comunicació.
  • És capaç de:
    • Convertir un àmbit d'interès en una qüestió que valgui la pena plantejar i resoldre.
    • Elaborar una introducció, una revisió de bibliografia, una anàlisi i una conclusió que respongui a les preguntes de recerca.
    • Aplicar principis i metodologies de recerca per determinar i formular la recerca.
    • Conèixer la diferència entre investigació quantitativa i qualitativa.
    • Articular una presentació d'investigació.

Competències

Generals

  • Mostrar habilitats de relació interpersonal, d'adaptació a situacions noves i per al treball en entorns de pressió.
  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Dominar la tecnologia audiovisual i multimèdia per aplicar-la a les diferents fases d'un procés creatiu i, així, facilitar l'adaptació als diferents entorns laborals.
  • Transferir coneixements relacionats amb la història, els llenguatges, les teories i els models de la comunicació, així com de la història de l'art i les teories de la imatge.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

  1. Iniciar un projecte de recerca en comunicació
    1. Què és la recerca (en comunicació)?
    2. Per què escriure recerca?
    3. Per què un informe formal?
  2. Dels temes a les preguntes
    1. D'un àmbit d'interès a un tema de recerca
    2. Pregunta de recerca
    3. Problema
  3. Revisió bibliogràfica i fonts
    1. Usos de les fonts
    2. Evidències
    3. Preparar un esborrany
    4. Redactar un apartat de revisió de bibliografia
  4. Els arguments
    1. Objectius generals i específics
    2. Raons, arguments
    3. Hipòtesis
  5. Metodologies d'Investigació
    1. Trobar alternatives
    2. Investigació qualitativa vs quantitativa
    3. Disseny d'una entrevista
    4. Disseny d'una enquesta
  6. Recollida de dades
    1. Anàlisi de dades
  7. Preparant una revisió
  8. Conclusions
    1. Tres elements d'una introducció
    2. Paraules inicials i de tancament
  9. Presentació d'una investigació

Avaluació

  • Treballs a classe (15 % de la nota final): 1,5 punts
  • Projecte de recerca (part 1) i presentació de la recerca (25 % de la nota final): 2,5 punts
  • Presentació oral de recerca (part 1) (5 % de la nota final): 0,5 punts
  • Projecte de recerca (part 3) i presentació de la recerca (25 % de la nota final): 2,5 punts
  • Presentació oral de la recerca (parts 2 i 3) (5 % de la nota final): 0,5 punts

Metodologia

Aquesta assignatura utilitza una metodologia d'aprenentatge basat en projectes (ABP). L'ABP és un mètode d'ensenyament en el qual els estudiants adquireixen coneixements i habilitats treballant durant un període prolongat de temps per investigar i respondre preguntes, problemes o reptes.

Ens reunim dos cops per setmana per treballar els mètodes de recerca i discutir el projecte del curs. S'assignen lectures de bibliografia per facilitar el treball, però no es dedica temps de classe a repassar aquests documents. El temps de classe s'utilitza per treballar en grup, respondre preguntes sobre els conceptes i utilitzar aquests conceptes per entendre projectes de recerca publicats i ajudar a planificar les pròpies consultes.

Cada alumne forma part d'un grup que es reuneix a classe per treballar els projectes del curs. Per acomplir els objectius de l'assignatura cal assistir regularment a classe. Cal evitar perdre's classes: no és ètic que només una part del grup treballi en el projecte de recerca. És molt més fàcil dur a terme investigacions quan tothom treballa conjuntament en un tema determinat. S'utilitzen Excel, Word i Google Drive.

Bibliografia

Bàsica

  • Booth, W., Colomb, G., Williams, J. (2003). The Craft of Research (2 ed.). Recuperat de http://course.sdu.edu.cn/G2S/eWebEditor/uploadfile/20140306165625006.pdf
  • Collins H. (2010). Creative Research: The Theory and Practice of Research for the Creative Industries. Bloomsbury Publishing.
  • Creswell, J. W. (2008). Chapter 1. The Selection of a Research Design. In: Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications: Los Angeles. Recuperat de http://www.sagepub.com/upm-data/22780_Chapter_1.pdf
  • Denzin, Norman K., Lincoln, Yvonna S., ed. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications.
  • Hesse-Biber Nagy S. (2010). Mixed Methods Research: Merging Theory with Practice. Guilford Press.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte