Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto original
Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Refer to the translated text as non-binding orientation only!
Titulació
Comunicació Audiovisual
Assignatura
Bandes Sonores
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
3
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | espanyol | Conrado Xalabarder Aulet |
Objectius
L'objectiu d'aquesta assignatura és comprendre l'ús de la música en els mitjans audiovisuals, però no solament com a element estètic i emocional, sinó singularment narratiu. Així, el propòsit és que els alumnes comprenguin les seves funcions principals, entenguin els recursos disponibles i sàpiguen elaborar un guió musical que complementi el guió literari, i que, en definitiva, siguin capaços de traslladar les seves intencions i decisions al compositor perquè les plasmi en forma de música.
Resultats d'aprenentatge
- Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la comunicació audiovisual.
- Comprèn i analitza els elements que configuren la narració audiovisual.
- Distingeix els recursos narratius audiovisuals característics dels diferents gèneres i els formats.
- Coneix i analitza les possibilitats que ofereix la música en les produccions audiovisuals i els processos de treball dels professionals de l'àmbit.
Competències
Generals
- Mostrar habilitats de relació interpersonal, d'adaptació a situacions noves i per al treball en entorns de pressió.
- Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.
Específiques
- Dominar la tecnologia audiovisual i multimèdia per aplicar-la a les diferents fases d'un procés creatiu i, així, facilitar l'adaptació als diferents entorns laborals.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
Continguts
L'assignatura té una vessant teòrica i una altra de pràctica. En la teòrica, s'exposen les singularitats de la música aplicada al mitjà audiovisual (que són diferents de les de la música no aplicada); en la pràctica s'estudien nombrosos exemples de guions musicals.
En la part teòrica es desenvolupen les matèries següents:
- Introducció
- La música en el mitjà audiovisual. Elements indentificatius
- La música en el context audiovisual
- Música necessària i música creativa
- Música original, preexistent i adaptada
- Música diegètica i música incidental
- Música empàtica i música anempàtica
- Música integrada
- Distribució musical
- Estructura musical
- Tema inicial i tema final
- Tema principal, tema central i tema secundari
- Subtema
- Contratema
- Motius i fragments: el leitmotiv
- La música repetida, variada i repercutida
- El silenci musical
- Nivells de música
- Nivell sonor
- Nivell argumental
- Nivell espaial
- Nivell dramàtic
- Processos de dinamització
- La música i els diàlegs
- La connexió seqüencial
- Allargament i intensificació de la seqüència
- Creació del guió musical
Avaluació
- P1. Observación de la participación: 10 %
- P2. Seguimiento del trabajo realizado: 10 %
- P4. Proves específiques d'avaluació (exàmens): 40 %
- P5. Realització de treballs o projectes requerits: 40 %
Metodologia
A partir dels conceptes teòrics i dels exemples estudiats a classe, l'alumne s'enfronta als reptes i dificultats que té la creació d'un guió musical coherent i clar. Hi ha sessions conjuntes, exposicions dels alumnes, debats i avaluacions individuals.
Bibliografia
Bàsica
- Xalabarder, Conrado (2015). El Guion Musical en el Cine. CreateSpace.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.