Vés al contingut

Educació Visual i Plàstica I

Titulació

Mestre d'Educació Primària

Assignatura

Educació Visual i Plàstica I

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàJordi Lafon Guerrero
Anna Dot Verdaguer

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 4. Educació de qualitat
  • 5. Igualtat de gènere

Objectius

Els continguts d'educació artística al grau en Educació Primària es despleguen en dues assignatures: Educació Visual i Plàstica I i II, a primer i a tercer curs respectivament. EVIP I té un enfocament instrumental i vol introduir l'alumnat a les eines, materials, procediments del llenguatge audiovisual i plàstic, així com en l'anàlisi d'aquests.  L'assignatura consta de dos blocs: un dedicat a l'audiovisual i un altre dedicat a l'expressió plàstica.

Objectius

  • Introduir a l'alumnat la producció artística i cultural, contemporània i del passat, glocal, fent èmfasi en la perspectiva de gènere i la sostenibilitat
  • Donar a conèixer estratègies didàctiques per incorporar l'expressió audiovisual i plàstica al procés d'ensenyament-aprenentatge.
  • Conèixer materials, eines, procediments de l'expressió audiovisual i plàstica
  • Iniciar-se en l'anàlisi dels codis lingüístics de les produccions culturals que es vehiculen a través d'imatges fixes, de missatges i mitjans audiovisuals, així com a través de la construcció d'espais i experiències de caràcter estètic.

Resultats d'aprenentatge

  • Mostra sensibilitat per l'expressió en diferents llenguatges visuals i audiovisuals. (RA1)
  • Coneix les bases de la comunicació audiovisual i del llenguatge de les imatges. (RA4)
  • Utilitza diferents recursos audiovisuals per aplicar-los a l'aula. (RA7, RA8)
  • Estructura situacions educatives per fomentar la creativitat i l'expressió a través de l'art. (RA6)
  • Aplica amb correcció les diferents tècniques artístiques. (RA2)

Competències

Generals

  • Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.

Específiques

  • Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
  • Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
  • Fomentar l'expressió artística i creativa i dissenyar propostes didàctiques que estimulin la creativitat i la sensibilitat envers els llenguatges i manifestacions artístics.
  • Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

Fonaments l'educació artística

  1. El currículum d'educació artística: visual i plàstica
  2. Desenvolupament artístic a la infància
  3. Pràctica artística: procés, indagació i expressió

Procediments, eines i materials 

  1. De la fotografia analògica, digital i sintètica
  2. De la imatge fixa i la imatge seqüencial
  3. De l'espai -imatge tridimensional- 

Llenguatge, anàlisi i formats

  1. De la imatge fotogràfica
  2. De l'audiovisual
  3. Del dibuix
  4. Del color
  5. Del volum

Contextos d'ensenyament-aprenentatge

  1. L'aula a l'escola
  2. El lloc i l'entorn immediat
  3. Mitjans de comunicació i xarxes socials
  4. El taller de l'artista
  5. Centres culturals i artístics

Avaluació

La nota final de l'assignatura és el resultat de la puntuació mitjana assolida en el conjunt de treballs puntuables del bloc d'educació audiovisual i del bloc d'expressió plàstica. Aquest fet està subjecte a l'avaluació continuada del procés i a la progressió dels alumnes.

Bloc I. Fonaments i educació audiovisual 30%

Treball sobre la imatge 20% 
Treball sobre desenvolupament artístic 10% (no recuperable)


Bloc II. Expressió plàstica 60%

Treball sobre una exposició visitada: 10 % (No recuperable)
Treball sobre una artista o obra contemporània: 20%
Treballs realitzats a l'aula: 30 %


Qualsevol activitat que presenti deficiències formals, de normativa o de redacció no serà avaluada de contingut. Quant a les produccions artístiques i elaboració de materials didàctics per a l'educació artística de l'alumnat, han de procurar utilitzar materials i procediments sostenibles. La recuperació es farà durant la setmana de recuperació.

 

Metodologia

L'assignatura combina teoria i pràctica i preveu oportunitats a l'aula per integrar-les a través de la recerca i l'experimentació a partir d'exercicis i projectes realitzats individualment, així com en grups cooperatius. 
L'assignatura entén que els contextos socials i culturals són fonamentals en l'educació dels alumnes, i preveu oportunitats per aproximar-se a experiències vinculades a l'educació visual i plàstica en escoles i centres culturals i artístics. Al llarg del semestre s'oferiran experiències a l'alumnat relacionades amb contextos reals fora campus: mitjançant les xerrades amb professionals de l'àmbit, i/o visita a centres culturals/artístics.

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

Bàsica

  • Acaso, M. i Megías, C. (2017). Art Thinking: cómo el arte puede transformar la educación (12 ed.). Paidós.
  • Berger, John (2016). Modos de Ver. Gustavo Gili.
  • Eisner, Elliot (2004). El Arte y la creación de la mente : el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós.
  • Ferrés, J. (1996). Televisión y educación. Paidós.
  • Marín Viadel, R. (2003). Didáctica de la educación artística en primaria. Pearson Educación.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte