Titulació
Mestre d'Educació Primària
Assignatura
Educació Visual i Plàstica I
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Jordi Lafon Guerrero |
Anna Dot Verdaguer |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
Els continguts d'educació artística al grau en Educació Primària es despleguen en dues assignatures: Educació Visual i Plàstica I i II, a primer i a tercer curs respectivament. EVIP I té un enfocament instrumental i vol introduir l'alumnat a les eines, materials, procediments del llenguatge audiovisual i plàstic, així com en l'anàlisi d'aquests. L'assignatura consta de dos blocs: un dedicat a l'audiovisual i un altre dedicat a l'expressió plàstica.
Objectius
- Introduir a l'alumnat la producció artística i cultural, contemporània i del passat, glocal, fent èmfasi en la perspectiva de gènere i la sostenibilitat
- Donar a conèixer estratègies didàctiques per incorporar l'expressió audiovisual i plàstica al procés d'ensenyament-aprenentatge.
- Conèixer materials, eines, procediments de l'expressió audiovisual i plàstica
- Iniciar-se en l'anàlisi dels codis lingüístics de les produccions culturals que es vehiculen a través d'imatges fixes, de missatges i mitjans audiovisuals, així com a través de la construcció d'espais i experiències de caràcter estètic.
Resultats d'aprenentatge
- Mostra sensibilitat per l'expressió en diferents llenguatges visuals i audiovisuals. (RA1)
- Coneix les bases de la comunicació audiovisual i del llenguatge de les imatges. (RA4)
- Utilitza diferents recursos audiovisuals per aplicar-los a l'aula. (RA7, RA8)
- Estructura situacions educatives per fomentar la creativitat i l'expressió a través de l'art. (RA6)
- Aplica amb correcció les diferents tècniques artístiques. (RA2)
Competències
Generals
- Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Fomentar l'expressió artística i creativa i dissenyar propostes didàctiques que estimulin la creativitat i la sensibilitat envers els llenguatges i manifestacions artístics.
- Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
Fonaments l'educació artística
- El currículum d'educació artística: visual i plàstica
- Desenvolupament artístic a la infància
- Pràctica artística: procés, indagació i expressió
Procediments, eines i materials
- De la fotografia analògica, digital i sintètica
- De la imatge fixa i la imatge seqüencial
- De l'espai -imatge tridimensional-
Llenguatge, anàlisi i formats
- De la imatge fotogràfica
- De l'audiovisual
- Del dibuix
- Del color
- Del volum
Contextos d'ensenyament-aprenentatge
- L'aula a l'escola
- El lloc i l'entorn immediat
- Mitjans de comunicació i xarxes socials
- El taller de l'artista
- Centres culturals i artístics
Avaluació
La nota final de l'assignatura és el resultat de la puntuació mitjana assolida en el conjunt de treballs puntuables del bloc d'educació audiovisual i del bloc d'expressió plàstica. Aquest fet està subjecte a l'avaluació continuada del procés i a la progressió dels alumnes.
Bloc I. Fonaments i educació audiovisual 30%
Treball sobre la imatge 20%
Treball sobre desenvolupament artístic 10% (no recuperable)
Bloc II. Expressió plàstica 60%
Treball sobre una exposició visitada: 10 % (No recuperable)
Treball sobre una artista o obra contemporània: 20%
Treballs realitzats a l'aula: 30 %
Qualsevol activitat que presenti deficiències formals, de normativa o de redacció no serà avaluada de contingut. Quant a les produccions artístiques i elaboració de materials didàctics per a l'educació artística de l'alumnat, han de procurar utilitzar materials i procediments sostenibles. La recuperació es farà durant la setmana de recuperació.
Metodologia
L'assignatura combina teoria i pràctica i preveu oportunitats a l'aula per integrar-les a través de la recerca i l'experimentació a partir d'exercicis i projectes realitzats individualment, així com en grups cooperatius.
L'assignatura entén que els contextos socials i culturals són fonamentals en l'educació dels alumnes, i preveu oportunitats per aproximar-se a experiències vinculades a l'educació visual i plàstica en escoles i centres culturals i artístics. Al llarg del semestre s'oferiran experiències a l'alumnat relacionades amb contextos reals fora campus: mitjançant les xerrades amb professionals de l'àmbit, i/o visita a centres culturals/artístics.
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA
Bàsica
- Acaso, M. i Megías, C. (2017). Art Thinking: cómo el arte puede transformar la educación (12 ed.). Paidós.
- Berger, John (2016). Modos de Ver. Gustavo Gili.
- Eisner, Elliot (2004). El Arte y la creación de la mente : el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós.
- Ferrés, J. (1996). Televisión y educación. Paidós.
- Marín Viadel, R. (2003). Didáctica de la educación artística en primaria. Pearson Educación.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.