Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Mestre d'Educació Primària
Assignatura
Didàctica de la Literatura
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
3,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Rosa Maria Güell Devesa |
G21, presencial, matí | anglès | Ángel Custodio Raluy Alonso |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 10. Reducció de les desigualtats
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Aquesta assignatura ofereix una mirada d'aprofundiment en la literatura infantil i juvenil i la seva didàctica. Té per objectiu dotar l'alumnat de coneixements, estratègies i recursos per al foment de la literatura a l'escola i de l'educació literària, tant en l'etapa d'educació infantil com en l'educació primària. La llengua vehicular d'aquesta assignatura és el català o l'anglès.
Objectius
- Conèixer les principals produccions de la literatura infantil universal que s'han elaborat en diferents contextos temporals i espacials.
- Saber analitzar els principals trets constitutius de la narració tradicional i la d'autor a partir del coneixement dels principals estudis teòrics sobre el tema.
- Adquirir estratègies per al tractament del llenguatge poètic a l'escola de textos d'autors que escriuen per a adults i d'autors que escriuen per a infants.
- Tenir recursos per a l'elecció i valoració dels àlbums, com a producció específica de la literatura per a infants, considerant les característiques del codi textual i visual.
- Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca pública, d'escola i d'aula.
- Saber dominar tècniques i estratègies per a fomentar l'experiència literària dels infants.
Resultats d'aprenentatge
- Analitza les variants més importants de les situacions d'aprenentatge de la literatura. (RA5)
- Planteja objectius i estratègies d'aprenentatge a partir de l'anàlisi de les situacions concretes. (RA2)
- Coneix l'estructura i els objectius del currículum de l'àrea de literatura i dels aspectes relacionats amb la lectura a l'etapa primària. (RA3, RA6)
- Dissenya i planifica situacions d'aprenentatge en coherència amb l'ordenació curricular de l'àrea de llengua i literatura. (RA2)
- Coneix els processos d'adquisició de l'hàbit lector de l'alumne de primària. (RA6)
- Analitza el procés lector i la comprensió lectora de l'alumne. (RA3)
- Coneix els elements bàsics per a la didàctica de la lectura i la seva dinamització (biblioteca escolar, publicacions, estratègies de dinamització, etc.). (RA6)
- Planifica i dissenya activitats de dinamització de la lectura adequades a l'etapa de primària. (RA2)
- Actua amb compromís i responsabilitat en les situacions habituals i aquelles que són pròpies de la professió. (RA7)
Competències
Específiques
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
- Promoure el desenvolupament de la competència comunicativa global en contextos multilingües mitjançant l'ús de diferents estratègies i recursos lingüístics i literaris.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
- Introducció a la literatura infantil i juvenil: concepte i breu apunt històric
- La narració tradicional i d'autor
- La narració literària de tradició oral: la rondalla
- Elements constitutius de la rondalla
- Autors i compiladors destacats
- Recursos didàctics: ruta literària
- Introducció al llenguatge poètic
- Característiques del llenguatge poètic
- Anàlisi d'autors i d'obres de poesia d'interès per a l'escola
- El treball de poesia a l'escola. Glosem!
- Tipologia i anàlisi d'obres de literatura infantil i juvenil
- Tipus d'obres i criteris de selecció i valoració
- Relació del codi textual i visual: l'àlbum il·lustrat. Capses literàries
- Els mitjans audiovisuals: els suports multimèdia per treballar la literatura (Croma, etc.)
- La biblioteca d'aula, d'escola i pública
- Funcions dels diferents tipus de biblioteca
- Activitats de dinamització de la lectura literària
- El paper del mediador en la formació de l'hàbit lector. Club de lectura d'un clàssic de la LIJ
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura és continuada. L'assistència a classe és obligatòria en un 80 %.
Les activitats d'avaluació es divideixen en dos grans blocs. Poden ser individuals (I) o grupals (G) i algunes són recuperables (R):
- Club de lectura (I): 25 %
- Ruta multidisciplinària (G, R): 25 %
- Gramàtica de la fantasia (G): 10 %
- Llibreta literària (I, R): 20 %
- Tasca creativa a partir dels àlbums (G): 20 %
El termini de lliurament de totes les activitats d'avaluació és improrrogable. El bloc recuperable és el de treballs individuals. Cal fer-ho durant la setmana de recuperacions.
Qualsevol activitat que presenti deficiències formals, de normativa o de redacció no s'avalua.
Metodologia
Al llarg del semestre, l'alumnat fa diverses lectures obligatòries i diferents tasques (orals i escrites, individuals i grupals, a dins i a fora de l'aula) que, d'acord amb un pla de treball, li permeten anar assolint els continguts de l'assignatura. Es fa el seguiment a les sessions de classe i en les tutories.
Bibliografia
Bàsica
- Aloy, J. M. (2009). Et diran que llegeixis, Bernat : mig segle de literatura per a joves (1960-2010). L'Albí.
- Baró, M., Colomer, T., i Mañà, T. (2007). El Patrimoni de la imaginació: llibres d'ahir per a lectors d'avui. Institut d'Estudis Baleàrics.
- Lluch, G., Valriu, C. (2013). La literatura per a infants i joves en català. Edicions Bromera.
- Valriu, C. (1994). Història de la literatura infantil i juvenil catalana. Pirene Editorial.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.