Vés al contingut

Educació Social a Europa

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto con traducción automática

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción automática del inglés.

La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Educació Social

Assignatura

Educació Social a Europa

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaanglèsMarcel Barjuan Lloreda
Eulàlia Collelldemont Pujadas
Itxaso Tellado Ruiz De Gauna

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

Aquesta assignatura ofereix una introducció a tot un ventall de d'estils de treball usats a Europa en l'àmbit de l'educació social. La primera part de l'assignatura pretén explorar com ha evolucionat el concepte d'educació social al llarg del temps, i analitza els factors socials, econòmics i polítics que han influït en aquest procés. La segona part presenta un conjunt d'experiències personals de treball amb persones en risc d'exclusió social a diferents països europeus. L'objectiu general és dotar l'alumnat de les eines necessàries per poder contextualitzar el treball social educatiu a Catalunya i arreu, que els han de permetre avaluar críticament com es duu a terme aquest treball.

Educació Social a Europa s'imparteix en anglès. En part, això reflecteix la voluntat de la UVic de preparar els estudiants per treballar en un món cada cop més ubic i multilingüe. Així, a més d'introduir l'enorme ventall de conceptes i estratègies propis de l'educació social i d'augmentar les competències en recerca de l'alumnat, aquesta assignatura també pretén millorar la competència en llengua anglesa dels estudiants.

Resultats d'aprenentatge

  • És conscient de la diversitat de maneres d'entendre l'educació social als diferents països europeus, i dels processos socials, polítics i culturals que han produït aquesta diversitat.
  • Adquireix consciència i interès per les realitats socials, econòmiques, polítiques i culturals de les societats europees.
  • Mostra respecte per la diversitat lingüística, social i cultural.
  • Millora les competències en llengua anglesa, especialment en la comprensió, la síntesi, el resum i la comunicació de la informació continguda en textos orals i escrits en aquesta llengua.

Competències

Generals

  • Tenir capacitat de cerca, recopilació, classificació, anàlisi, síntesi i comunicació.
  • Tenir capacitat per treballar en un context internacional i desenvolupar habilitats comunicatives en una llengua estrangera.
  • Tenir coneixements bàsics generals.
  • Tenir curiositat intel·lectual.
  • Tenir habilitat en l'ús de la informació (habilitat per comprendre i analitzar la informació de fonts diferents).
  • Tenir habilitats per a la crítica i autocrítica.

Específiques

  • Conèixer els diferents àmbits de la vida en societat des d'una perspectiva antropològica, cultural, sociològica, històrica, política i filosòfica.
  • Conèixer els fonaments del coneixement pedagògic, psicològic i sociològic de l'educació.
  • Conèixer i saber emmarcar el context institucional i marc legislatiu de l'educació i els serveis socials.
  • Conèixer les bases i els fonaments de la pràctica de l'educació social a Europa.
  • Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals d'acció educativa.
  • Conèixer les diferents polítiques socials, culturals i educatives en el marc autonòmic, estatal, europeu i internacional.
  • Conèixer les principals causes i tipus d'exclusió i desadaptació social i els diferents models d'intervenció.
  • Dominar els mètodes i les tècniques d'investigació social.
  • Ser capaç de desenvolupar una actitud curiosa i inquieta cap a la realitat social, econòmica, cultural i política de la societat.
  • Tenir coneixements sobre els conceptes i processos psicosocials fonamentals.

Transversals

  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.

Continguts

El curs es distribueix en 2 blocs. El primer ofereix una perspectiva teòrica sobre la diversitat de treballs que es fan en l'àmbit de l'educació social a Europa:

  • Una classificació inicial dels models d'educació social
  • Una anàlisi d'alguns dels processos socials, polítics i culturals que han configurat les diferents concepcions del treball d'educació social

El segon bloc presenta experiències personals de treball en aquest camp en diferents països europeus (Finlàndia, Anglaterra...).

Al llarg de l'assignatura, s'espera que l’alumnat faci una recerca en grup. L'objectiu és triar un projecte en un país europeu i identificar, analitzar i entendre la feina que s'hi fa. Això implica necessàriament intentar identificar i comprendre els processos socials, polítics i culturals que han configurat el treball del projecte.

Avaluació

S'avaluen tant el procés d'aprenentatge dels alumnes (treballs a classe, participació en els treballs en grup i tutories) com els resultats (treballs personals, exàmens, exposicions orals i escrites del treball en grup).

Instruments d'avaluació:

  • 2 exàmens escrits (un al final de cada bloc): 30 % de la nota final
  • Treball personal (1 o 2 activitats): 20 % de la nota final
  • Treball en grup (preparació/exposició: oral i escrita): 40 % de la nota final
  • Participació: 10 % de la nota final

Per aprovar l'assignatura, s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5 en TOTS els elements d'avaluació per separat. Si en l'avaluació inicial, un o més dels elements no han obtingut una nota igual o superior a 5, es poden presentar una segona vegada per intentar assolir la nota exigida. Tanmateix, segons la normativa de la UVic aquesta possibilitat només existeix si els elements suspesos representen menys el 50 % de la nota final. Si en l'avaluació inicial se suspèn més del 50 % de l'assignatura, l'assignatura queda suspesa i s'ha de repetir íntegrament el curs posterior.

La segona presentació de l'exposició oral i les activitats de treball personal es fan durant la setmana de cloenda del curs, mentre que els exàmens suspesos (o la part escrita del treball en grup) es repeteixen durant la setmana de recuperació, al final del semestre.

La participació activa a classe, en les tutories i en el treball en grup és essencial. Si la nota de participació és inferior a 5, no es pot recuperar.

La recuperació dels treballs només és possible si els originals s'han presentat en els terminis establerts. Els treballs que no s'hagin presentat, o que s'hagin presentat tard, no es poden recuperar.

Tots els treballs presentats han de ser inèdits i elaborats pels mateixos alumnes.

Metodologia

  • A l'inici del semestre es presenta un pla de treball de l'assignatura. Aquest pla inclou informació sobre els terminis de lliurament de les activitats, la qual cosa ha de permetre als estudiants planificar el temps de dedicació a l'assignatura.
  • Classes presencials: presentació dels continguts de l'assignatura
  • Treball dirigit: aclariment de dificultats lingüístiques i elaboració de treballs en grup o individuals
  • Tutories (individuals o en grup): s'organitzen segons les necessitats de l'alumnat
  • Treball personal: activitats de lectura i recerca
  • Es indispensable l'assistència i participació activa de l'alumnat, especialment en les sessions de treball en grup.

Bibliografia

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte