Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Assignatura
Esport Col·lectiu III. Rugbi
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
2
Crèdits
4,5
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Mariano Pasarello Clerice |
G12, presencial, matí | anglès | Mariano Pasarello Clerice |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
Segons la llegenda, es considera que el bressol del rugbi se situa a la ciutat de Rugby (Regne Unit) l'any 1823. Es creu que durant un partit de futbol, William Webb Ellis, desafiant les regles establertes, va agafar la pilota i va córrer cap a la porteria contrària. Aquest acte de rebel·lió va marcar l'inici del rugbi, un esport dinàmic de contacte que exigeix esforç col·lectiu i moltes habilitats de maneig de la pilota. El rugbi transcendeix el mer esport. Encarna una forma de vida i inculca valors de resiliència, treball dur i lleialtat.
Com a esport inclusiu, el rugbi té un important valor educatiu i social. En comprendre la seva essència, inclosos els aspectes humans i socials que té al darrere, els estudiants estaran preparats per integrar el rugbi en les seves activitats acadèmiques i recreatives.
Aquesta assignatura pretén familiaritzar l'alumnat amb l'esport i les seves dimensions culturals i educatives, afavorir la participació activa i facilitar l'adquisició d'habilitats i coneixements essencials. A més, també pretén despertar un interès genuí pel rugbi i proporcionar habilitats i coneixements bàsics mitjançant la instrucció a l'aula d'estructures tècniques i tàctiques bàsiques.
Resultats d'aprenentatge
- K1.1. Reconèixer les característiques específiques de diferents esports i el context sociocultural en què s'emmarquen.
- S1.1. Planificar programes d'activitat física i esport adequats a les necessitats de l'àmbit i als usuaris implicats.
- S2.1. Desenvolupar programes d'activitat física i esport adequats a les necessitats de l'àmbit i als usuaris implicats.
- S3.1. Avaluar programes d'activitat física i esport adequats a les necessitats de l'àmbit i als usuaris implicats.
- C1.1. Transmetre actituds i valors que afavoreixin l'adherència a la pràctica regular de l'activitat física i en destaquin els efectes formatius i saludables.
Continguts
- Introducció al rugbi
- Origen, història, cultura i evolució del rugbi
- Exploració del desenvolupament històric del rugbi des dels seus inicis fins a la seva forma actual
- Comprensió de la importància cultural i la difusió global de l'esport
- Aspectes filosòfics de l'esport
- Discussió dels valors i l'ètica inherents al rugbi
- Anàlisi de com el rugbi pot ensenyar habilitats per a la vida com el treball en equip, el respecte i la perseverança
- Origen, història, cultura i evolució del rugbi
- Estructura formal del joc
- Bases de les lleis del joc
- Coneixement de les normes i els reglaments bàsics que regeixen el rugbi
- Estudi dels rols i les responsabilitats dels jugadors dins d'un equip
- Bases de les lleis del joc
- Aproximació funcional a l'estructura del joc
- Principis del joc
- Comprensió dels principis bàsics que sustenten el joc de rugbi
- Anàlisi de la importància de l'estratègia i de la presa de decisions sobre el terreny
- Fonaments tècnics i tàctics individuals
- Desenvolupament d'habilitats individuals com passar, agafar, colpejar i atacar
- Aprenentatge de conceptes tàctics individuals com ara el posicionament i el moviment sense pilota
- Fonaments tècnics i tàctics d'equip
- Estudi de les estratègies d'equip i de com coordinar-se amb els companys de manera eficaç
- Pràctica de les formacions i les jugades d'equip, centrant-se en les tàctiques ofensives i defensives
- Principis del joc
Avaluació
L'avaluació té un paper crucial a l'hora de promoure l'aprenentatge d'alt nivell, ja que permet als estudiants demostrar el seu assoliment dels resultats d'aprenentatge i complir els estàndards requerits en el programa. Serveix com a prova d'aprenentatge i com a part integral d'una experiència d'aprenentatge d'alta qualitat dels estudiants.
Els estudiants que participen activament en el curs, entreguen els treballs i superen amb èxit les activitats de l'assignatura passen per un procés d'avaluació formativa. El requisit mínim per accedir a l'avaluació formativa és assistir a almenys el 75 % de les classes.
Per aprovar aquest mòdul, els estudiants han d'aconseguir un mínim del 50 % en cada component d'avaluació de l'examen escrit, de l'examen de "Lleis del joc" i de les proves pràctiques. La nota global o nota del mòdul es calcula en funció de criteris d'avaluació predefinits, que tenen en compte la ponderació de cada component. En cas que inicialment un estudiant suspengui algun component d'avaluació, té l'oportunitat de recuperar-lo (si queda indicat així en els criteris d'avaluació). La recuperació només és possible en les activitats suspeses.
Components de l'avaluació
- Prova escrita: 20 % de la nota; activitat recuperable
- Proves de les lleis del joc: 20 % de la nota (prova de senyals 8 % + prova d'opció múltiple 12 %); activitat recuperable
- Examen pràctic (tres jocs): 30 % de la nota (joc de grup 7 % + joc de classe 11 % + joc de torneig 12 %); activitats no recuperables
- Prova pràctica analítica: 10 %; activitat recuperable
- Edpuzzle: 15 % (5 activitats); activitats no recuperables
- Prova de les lleis mundials de rugbi: 5 %; activitat no recuperable
Les ponderacions de cada component d'avaluació formen part de la nota global o nota final de l'assignatura, i hi queden reflectides en els percentatges respectius.
Consideracions importants
Alumnes lesionats: En cas de lesionar-se, s'obté la meitat dels punts d'assistència per participació.
Participació en l'equip de rugbi: La participació activa en l'equip de rugbi de la universitat al llarg del semestre permet obtenir un punt addicional en la nota global de l'assignatura o validar l'examen de les lleis del joc.
A més, per cada dos entrenaments de l'equip de rugbi als quals s'assisteixi, es pot rebre un punt d'assistència.
Punts addicionals per millorar la nota: Es poden obtenir punts addicionals per millorar la nota o les qualificacions. Per obtenir més informació sobre com obtenir punts addicionals, es recomana als estudiants que parlin directament amb el professor o professora.
Metodologia
La major part de les classes es fan al camp i combinen la instrucció teòrica amb l'aplicació pràctica immediata per millorar la comprensió. No obstant això, algunes sessions poden ser de caràcter exclusivament teòric o pràctic, la qual cosa varia al llarg del curs.
Es recomana als estudiants que adoptin un enfocament actiu i compromès en el seu viatge d'aprenentatge, que inclou lectura i preparació proactiva abans de cada sessió.
Bibliografia
Bàsica
- Buzón Hoyos, Alejandro (2008). Playing rugby : [propuestas didácticas de rugby para la Educación Secundaria Obligatoria]. Wanceulen.
- Collins, Tony (2016). The oval world : a global history of rugby. Bloomsbury Sport.
- New Zealand Rugby Union (2002). Rugby skills & drills manual. New Zealand Rugby Union.
- Pook, Paul (2012). Complete conditioning for rugby. Human Kinetics.
- Timón Benítez, Luis Manuel, coord.; Hormigo Gamarro, Fran, coord. (2010). El Rugby como contenido en la educación física escolar : juegos y actividades con implicación cognitiva para su desarrollo. Wanceulen.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.