Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Assignatura
Programes d'Activitat Física i Salut
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Alba Solera Sánchez |
Anna Maria Señé Mir | ||
Clara Teixidor Batlle | ||
G12, presencial, matí | anglès | Anna Maria Puig Ribera |
Alba Solera Sánchez | ||
Anna Maria Señé Mir | ||
Clara Teixidor Batlle |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
Objectius
Aquesta assignatura posa de manifest el valor preventiu i terapèutic de la pràctica regular d'activitat física. Es treballen competències que capaciten els alumnes de CAFE per planificar programes d'activitat física que permeten millorar la salut i el benestar de persones físicament inactives i/o sedentàries. L'assignatura persegueix els objectius següents:
- Conèixer la relació entre el sedentarisme, la inactivitat física i la salut.
- Conèixer els rols dels graduats en CAFE dins de l'àrea de l'activitat física i la salut.
- Conèixer les característiques dels diferents programes d'activitat física saludables.
- Conèixer les recomanacions d'activitat física saludables per a nens, adolescents, gent adulta i gent gran.
- Aprendre a confeccionar programes d'activitat física i exercici físic individualitzats per millorar la salut de les persones.
Resultats d'aprenentatge
- K4.1. Seleccionar les estratègies, mètodes, tècniques i tecnologies més adequats per millorar processos i programes esportius, d'exercici físic i d’activitat física.
- S1.1. Planificar programes d'activitat física, exercici físic i esport adequats a les necessitats de salut dels usuaris sans i amb patologia crònica.
- S2.1. Desenvolupar programes d'activitat física, exercici físic i esport adequats a les necessitats de salut dels usuaris sans i amb patologia crònica.
- S3.1. Avaluar programes d'activitat física, exercici físic i esport adequats a les necessitats de salut dels usuaris sans i amb patologia crònica.
- S5.1. Aplicar estratègies, mètodes, tècniques i tecnologies per millorar els processos i programes d'activitat física, d'exercici físic i d'esport.
- S11.1. Identificar estratègies i activitats que fomentin l'adhesió a un estil de vida actiu de pràctica regular amb la finalitat de millorar la salut integral de les persones.
Continguts
- Relació entre activitat física i salut pública
- Definició de conceptes: activitat física, exercici físic, esport i sedentarisme
- Paper de l'activitat física en la salut pública
- Determinants de l'activitat física
- L'evolució cap a una societat sedentària
- Funció dels graduats en CAFE en les àrees de l'activitat física i la salut pública
- Recomanacions actuals d'activitat física saludable per a nens i adolescents, gent adulta i gent gran (relació dosi-resposta)
- Diferències entre la programació d'activitat física per millorar el rendiment esportiu i la programació d'activitat física per millorar la salut
- Programes d'activitat física saludable per a persones sanes
- Models de programació d'activitat física per la salut
- Estil de vida actiu
- Programa d'exercici físic estructurat
- Models de programació d'activitat física per la salut
- Prescripció i planificació de programes d'activitat física
- Concepte FITT
- Principis bàsics dels programes d'activitat física
- Components de l'informe previ
- Historial mèdic i tècniques de health screening
- Mesures objectives i subjectives de l'activitat física
- Mesures de parameters de salut
- Aptitud per a la pràctica d'activitat física: PAR-Q i PARmed-Q+
- Tècniques psicològiques per crear adherència a la pràctica regular d'activitat física
- Programes d'estil de vida actiu
- Individual
- Programa d'exercici físic estructurat
- Resistència cardiovascular
- Força i resistència muscular
- Flexibilitat
- Equilibri i propiocepció
- Tests de fitness: resistència cardiovascular, força, flexibilitat i equilibri
Avaluació
- L'avaluació del procés es fa mitjançant l'assistència obligatòria a les sessions de tutoria i l'entrega de les diverses tasques proposades per treballar els continguts de les sessions teòriques (10 % de la nota).
- L'avaluació dels resultats es fa mitjançant la presentació d'un treball escrit a final de curs (45 % de la nota), l'exposició del treball a través d'una presentació oral a classe amb coavaluació per part de les companyes i companys (15 % de la nota), la realització d'un examen teòric de tipus test (30 % de la nota).
Observacions
- Examen teòric: per aprovar-lo cal treure una nota mínima de 5 (sobre 10). En cas de recuperació d'examen, només és pot obtenir una nota màxima de 5.
- Treball escrit: en cas de recuperació del treball escrit, només es pot obtenir una nota màxima de 5.
Metodologia
- Les sessions classe s'utilitzen per exposar continguts teòrics bàsics i analitzar documents de recerca (en llengua anglesa) relacionats amb la programació d'activitat física saludable.
- Les sessions de treball dirigit serveixen per estudiar i analitzar casos concrets amb l'objectiu de transferir els coneixements teòrics a situacions reals. Es realitzen tutories en grups petits sobre els casos que presenten els mateixos alumnes. També es fan exposicions orals sobre els programes d'activitat física que els alumnes han plantejat per a cada cas real.
- Les sessions de tutoria serveixen per tutoritzar i monitoritzar individualment el treball que els alumnes han de presentar a final de curs. El treball consisteix a planificar un programa individualitzat d'activitat física saludable per a un cas real del seu entorn proper.
Bibliografia
Bàsica
- American College of Sports Medicine (ACSM) (2017). ACSM´s Guidelines for Exercise Testing and Prescription (10 ed.). Wolters Kluwer.
- Dishman, RK., Heath, GW., Lee, I-M. (2013). Physical activity epidemiology. Human Kinetics.
- Kohl, HW., Murray, TD. (2012). Foundations of physical activity and public health. Human Kinetics.
- Nyman, S., Barker, A., Haines, T., Horton, K., Musselwhite, C., Peeters, G., Victor, C., Wolff, J. (2018). The Palgrave handbook of ageing and physical activity promotion. Recuperat de http://eds.a.ebscohost.com.biblioremot.uvic.cat/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzE3NDM3ODFfX0FO0?sid=da3a5e59-6ca5-46bf-bb2f-84efe2aed76b@sessionmgr400
- Puig Ribera, AM., Rusiñol, J. (2018). Mou-te! La revolució de seure menys des de petits. Eumo Editorial.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.