Vés al contingut

Bioètica

Titulació

Teràpia Ocupacional

Assignatura

Bioètica

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàEster Busquets Alibés
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolEster Busquets Alibés

Objectius

Aquesta assignatura pertany a la matèria d'Ètica i pretén donar a conèixer els continguts essencials tant de la bioètica fonamental com de la bioètica clínica. La bioètica és una disciplina que vol ajudar l'estudiant a ser un bon professional de la salut, sobretot des de la vessant d'actituds i valors ètics. La primera part pretén introduir-lo en els coneixements bàsics de la bioètica i d'altres disciplines que hi estan relacionades. En la segona part s'aborden qüestions que plantegen problemes ètics i jurídics en l'àmbit de les ciències de la vida i de les ciències de la salut.

Els objectius de l'assignatura són:

  • Comprendre el sentit i l'abast de la reflexió ètica en l'àmbit de la teràpia ocupacional.
  • Conèixer i integrar els valors i actituds que configuren la professió de teràpia ocupacional i les disposicions pròpies del seu codi deontològic.
  • Identificar i analitzar qüestions ètiques que es plantegen en la professió i aprendre a donar-hi respostes fonamentades.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Comprèn els conceptes bàsics tant de la bioètica fonamental com de la bioètica clínica i és capaç de relacionar-los.
  • RA2. Identifica problemes ètics en el context de la professió i té la capacitat de donar-hi resposta i de comunicar coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions a tot tipus d'audiències de manera clara i precisa.
  • RA3. Pren consciència de la importància de transformar els valors ètics en actituds ètiques per a un desenvolupament excel·lent de la professió.
  • RA4. Adquireix els coneixements fonamentals de la bioètica i els aplica en la bioètica clínica a través de l'anàlisi i resolució de conflictes de valors que requereixen l'ús d'idees innovadores.

Competències

Generals

  • Demostrar compromís amb la professió i amb els seus valors, amb la millora continuada de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, a les famílies i a la comunitat.

Específiques

  • Conèixer el context professional, ètic i legal del terapeuta ocupacional, reconeixent i responent a dilemes i temes ètics en la pràctica diària.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Continguts

Mòdul I. Fonamentació ètica

  1. Antropologia
    1. L'ésser humà, un ésser pluridimensional i plurirelacional
    2. La dimensió ètica de la persona humana
    3. La dignitat humana
    4. Els drets humans i la justícia
  2. Ètica
    1. Moral i ètica
    2. Les dues dimensions de la vida moral
    3. Teories ètiques
  3. Deontologia
    1. El bé intern de la professió
    2. Els deures professionals i l'excel·lència professional
    3. Presentació i anàlisi d'alguns codis deontològics de l'àmbit de la salut

Mòdul II. Bioètica i biodret

  1. Bioètica
    1. Naturalesa i objectius de la bioètica
    2. Criteris i metodologies per prendre decisions
    3. Comitès de bioètica
  2. Biodret
    1. Concepte de biodret
    2. Relacions entre ètica i dret
    3. Responsabilitat jurídica dels professionals de la salut

Mòdul III. Ètica de la relació sanitària

  1. Intimitat i confidencialitat
    1. Intimitat i confidencialitat: concepte i fonamentació ètica
    2. Regulació ètica i jurídica
    3. Excepcions a la confidencialitat
    4. Dificultats actuals en la protecció de la intimitat i la confidencialitat
  2. Autonomia: la presa de decisions
    1. Del paternalisme mèdic al reconeixement de l'autonomia
    2. Models de relació sanitària
    3. La presa de decisions compartida. El procés de consentiment informat
    4. Excepcions al consentiment informat
    5. Els formularis de consentiment informat
  3. Inici de la vida
    1. Estatut epistemològic de l'embrió
    2. Aspectes ètics i legals en l'inici de la vida
  4. Final de la vida
    1. Morir avui
    2. Aspectes ètics i legals de les intervencions en el final de la vida
    3. Documents de voluntats anticipades i planificació anticipada de decisions sanitàries

Mòdul IV. Ètica de la investigació

  1. Principis ètics de la investigació
    1. Problemes ètics entorn de la investigació amb éssers humans
    2. Criteris ètics per a la investigació
    3. La investigació amb animals: el debat sobre els «drets dels animals»

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves recuperables que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Es fa l'avaluació continuada de les activitats següents:

  • Examen de lectura (15 %): hi ha 1 activitat de lectura (llibre o conjunt de textos). [Activitat individual. Aquesta part és recuperable.]
  • Activitats de resolució de casos pràctics (35 %): hi ha 2 activitats de resolució de casos pràctics. [Activitat col·lectiva. Aquesta part no és recuperable.]
  • Examen de síntesi (50 %): inclou tots els mòduls. [Activitat individual. Aquesta part és recuperable.]

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. En els exàmens, cal que la nota mitjana sigui superior a 5 i que cap examen tingui una nota inferior a 4,5.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables, pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

Es combinen les activitats presencials, és a dir, les classes expositives (o lectura d'apunts i d'articles en la semipresencialitat) amb activitats com comentaris de textos, resolució de casos pràctics i debats. Les activitats autònomes consisteixen a estudiar el temari i a fer la lectura i anàlisi de textos i el comentari de pel·lícules.

Bibliografia

Bàsica

  • Beauchamp, T.L., Chuldress, J.F.- (2019). Principles of biomedical ethics (8 ed.). Oxford University Press.
  • Boladeras, M. (2022). ¿Puede la bioética poner límites a la ciencia? Tecnos.
  • Cambra-Badii, I.; Busquets, E.; Terribas-Sala, N.; Baños, J.E. (Eds.) (2024). Bioethics. Foundations, applications and challenges. CRC Press (Taylor and Francis Group).
  • Gracia, D.- (2019). BIoética mínima. Triacastela.
  • Sasia, P.M (coord).- (2018). La perspectiva ética. Tecnos.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte