Vés al contingut

Atenció Integrada

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Teràpia Ocupacional

Assignatura

Atenció Integrada

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolLaia Pérez Vallejo
Maria del Carmen Amer Binimelis

Objectius

L'assignatura Atenció Integrada forma part de la matèria de Salut Pública, Educació, Gestió i Administració de Serveis, que a la vegada forma part de la formació obligatòria del grau en Teràpia Ocupacional. No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat la majoria de les assignatures de 1r, 2n i 3r.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Adquirir coneixements sobre la situació actual de l'atenció integral, on s'aplica i per què s'aplica, ja que és important tenir un coneixement integral sobre l'atenció i quins factors hi estan implicats.
  • Fer recerca de casos pràctics i exemples d'organitzacions en què s'aplica l'atenció integral. Del cas pràctic a la teoria.
  • Adquirir coneixements sobre el treball en equip, els equips multidisciplinaris i la comunicació entre professionals.
  • Millorar actituds que afavoreixin el procés d'atenció integrada, la integralitat de l'assistència amb una mirada més holística, la continuïtat assistencial (sanitària i social) i la cooperació-col·laboració entre diferents professionals i diferents nivells assistencials per fer propostes d'atenció integrada.

Gràcies als bons resultats de salut en els contextos actuals, a l'envelliment de la població i a la cronificació de moltes situacions de salut, cal repensar els sistemes d'assistència, tant social com sanitària. Les persones estan molt lluny de ser un conjunt d'òrgans i sistemes funcionals; estan molt lluny de ser una malaltia o un conjunt de malalties; i continuen formant part interdependent del seu entorn social més immediat. Mentrestant els serveis i l'assistència continuen especialitzats (dins dels diferents nivells assistencials de salut i dins dels diferents nivells assistencials socials) i desconnectats entre ells, la qual cosa fa que l'atenció sigui fragmentada.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Identifica els elements essencials en l'atenció integrada.
  • RA2. Dissenya, planifica i aplica intervencions en els diferents nivells d'atenció sanitària tenint en compte els diferents professionals de la salut, des de l'àmbit local fins a l'internacional.
  • RA3. Resol problemes i situacions pròpies del desenvolupament professional amb actituds emprenedores i innovadores.
  • RA4. Coneix i justifica l'aportació concreta dels diferents professionals del camp de la salut i té habilitats per treballar en equip.
  • RA5. Utilitza adequadament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional en català i espanyol.

Competències

Generals

  • Demostrar compromís amb la professió i amb els seus valors, amb la millora continuada de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, a les famílies i a la comunitat.

Específiques

  • Analitzar les necessitats d'atenció i provisió de serveis de les persones en situació de vulnerabilitat, així com del seu entorn sociofamiliar, des d'una perspectiva interdisciplinària i intersectorial per tal d'assegurar una atenció integrada i la continuïtat assistencial.
  • Conèixer, desenvolupar i aplicar plans de gestió i administració sanitària i sociosanitària aplicats a la provisió de serveis i millora de la qualitat de Teràpia Ocupacional.
  • Implicar-se en un procés continu d'avaluació i millora de la qualitat en la prestació de serveis de teràpia ocupacional, involucrar les persones, els pacients i usuaris quan sigui apropiat i comunicar els resultats a les parts interessades.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Introducció i paraules clau
    1. Atenció integral i integralitat
    2. Atenció centrada en la persona
  2. L'atenció integrada en l'àmbit de la salut
  3. L'atenció integrada en l'àmbit social
    1. El model sociosanitari
  4. La gestió de casos
    1. Exemple 1
    2. Exemple 2
  5. Teràpia ocupacional i atenció integrada
  6. Les competències professionals i el treball en equip

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves recuperables que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Prova escrita sobre els continguts teòrics: 40 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
  • Observació i seguiment de la participació: 35 % de la nota final; no recuperable
  • Activitats d'avaluació: 25 % de la nota final de l'assignatura; recuperable

S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. Per poder fer la ponderació cal que:

  • La nota de la prova escrita (30 %) sigui igual o superior a 5.
  • La mitjana de totes les activitats d'avaluació recuperables (20 %) sigui igual a superior a 5.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

L'assignatura s'organitza a través de:

  • Sessions virtuals d'autoaprenentatge
  • Sessions de treball grupal dirigit amb exercicis pràctics
  • Sessions de treball individual dirigit amb resolució de casos

En línia amb la Normativa de la UVic-UCC d'acreditació i demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües, aquesta assignatura està inclosa dins del Pla d'implementació i desplegament de l'anglès a les titulacions de grau a la FCSB. Això implica que inclou activitats formatives i d'avaluació en llengua anglesa per acompanyar l'assoliment d'aquesta competència.

Bibliografia

Bàsica

  • Amblàs –Novellas J et al. (2015). Frailty, severity, progression and shared decisión-making: A pragmatic framework for the challenge of clinical complexity at the end of life. Recuperat de https://www.researchgate.net/publication/271274157
  • Contel,JC., Muntané, B., Camp,L. (2012). Atención Primaria: La atención al paciente crónico en situación de complejidad: el reto de construir un escenario de atención integrada. Recuperat de https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-la-atencion-al-paciente-cronico-S0212656711002204
  • Garcés, J., Ródenas, F. (2014). La gestión de casos como metodología para la conexión de los sistemas sanitario y social en España. Recuperat de https://doi.org/10.1016/j.aprim.2014.11.005
  • Ledesma,A., Blay,C., Contel,JC., González,A.,Sarquella,E.,Viguera, Luis. (2015). Pla interdepartamental d'atenció i interacció social i sanitària: Model Català d'atenció integrada. Recuperat de http://presidencia.gencat.cat/ca/el_departament/plans_sectorials_i_interdepartamentals/PIAISS/
  • Morera, R. (2015). Atención integrada de salud. Recuperat de http://www.risai.org/index.php/risai/article/view/12

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte