Vés al contingut

Teràpia Ocupacional per a l'Autonomia Personal en la Infància i l'Adolescència

Titulació

Teràpia Ocupacional

Assignatura

Teràpia Ocupacional per a l'Autonomia Personal en la Infància i l'Adolescència

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolMireia Roca Deulofeu
Montserrat Arana Bernal

Objectius

Aquesta assignatura forma part de la matèria Teràpia Ocupacional, Cicle Vital i Activitats Ocupacionals Aplicades.

En aquesta assignatura s'aprofundirà en la intervenció de la teràpia ocupacional en infants i adolescents, com a etapa del cicle vital. En concret, es pretén que l'estudiant sàpiga donar resposta a les necessitats específiques i en els contextos de participació ocupacional propis de la infantesa i de l'adolescència.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Reflexionar sobre els trets característics de l'ocupació durant la infància i l'adolescència i les seves implicacions en la intervenció de teràpia ocupacional.
  • Conèixer procediments, models i tècniques pròpies d'aquest moment del cicle vital.
  • Conèixer el procés d'intervenció de teràpia ocupacional amb infants i/o adolescents en el camp de la salut mental, la rehabilitació neurològica i l'atenció primerenca.
  • Diferenciar i identificar el rol del terapeuta ocupacional en els diferents nivells assistencials.
  • Saber com integrar la família en el procés de teràpia ocupacional.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Justifica la planificació de la intervenció en l'àmbit infantojuvenil a través dels models propis i/o marcs de referència pertinents.
  • RA2. Identifica la disfunció ocupacional associada a l'infant o adolescent segons el diagnòstic i l'entorn.
  • RA3. Coneix, selecciona i aplica els instruments d'avaluació corresponents segons la patologia, la disfunció ocupacional diagnosticada i l'entorn de la persona.
  • RA4. Utilitza l'observació com a eina d'avaluació des dels marcs de referència o models propis pertinents.
  • RA5. Planifica la intervenció, que inclou el medi social (pares, professionals escola...).
  • RA6. Dissenya i aplica l'activitat com a eina terapèutica i s'adapta amb flexibilitat a les circumstàncies de la posada a la pràctica.
  • RA7. Adapta un entorn en funció de les capacitats i limitacions de l'infant o adolescent en tractament i resol de manera creativa els problemes que puguin sorgir.
  • RA8. Posa en pràctica les capacitats d'escolta, empatia i negociació amb els usuaris durant el procés d'intervenció.
  • RA9. Posa en pràctica les habilitats de crítica i autocrítica durant el treball amb l'equip multidisciplinari.

Competències

Generals

  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Analitzar l'ocupació en Teràpia Ocupacional i la seva utilització terapèutica en el cicle vital.
  • Conèixer i comprendre els coneixements de Teràpia Ocupacional per a la integració de l'individu en el seu entorn al llarg del cicle vital.
  • Promoure la salut i prevenir la discapacitat, adquirir o recuperar l'acompliment ocupacional necessari en cada etapa del cicle vital per aconseguir la independència i autonomia en les àrees de desenvolupament ocupacional de les persones que pateixen situacions de risc, dèficits orgànics, limitació en l'activitat i participació i/o marginació social.
  • Realitzar un tractament adequat, respectant les diferents fases i principis bàsics, a través d'ocupacions terapèutiques i basat en coneixements relacionats com la Ciència de l'Ocupació, en les diferents àrees d'exercici ocupacional, analitzant els components d'acompliment i diferents entorns i contextos existents.
  • Utilitzar el raonament ètic i professional de manera eficaç al llarg del procés de teràpia ocupacional.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Teràpia ocupacional en atenció primària.
  2. Model DIR/Floortime.
  3. Integració sensorial.
  4. Procés d'avaluació en SMIJ.
  5. Procés d'intervenció en SMIJ.
  6. Model d'atenció centrat en la família.
  7. Rehabilitació neurològica infantil des de Teràpia Ocupacional.
  8. Avaluació ocupacional en l'àmbit infantil i juvenil.
  9. Programa d'intervenció de teràpia ocupacional en l'àmbit infantil i juvenil.

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica de graus de la UVic-UCC només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada d'aquelles tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a partir dels criteris següents:

  • Practiques i activitats individuals i grupals: 50% de la nota final de l'assignatura.
  • Projecte final: 50% de la nota final de l'assignatura; recuperable.

S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. La nota final de l'assignatura serà el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. Per poder fer la ponderació cal que: 

  • La nota mínima de l'examen haurà de ser ≥5.
  • Les activitats recuperables caldrà que tinguin una nota mínima de 5 per a poder fer mitjana ponderada.
  • La nota final de l'assignatura serà el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables podrà recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50% de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu Què es considera plagi?) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

L'assignatura s'organitza a través de:

  • Sessions magistrals
  • Resolució de casos
  • Role-playings
  • Observacions en la comunitat
  • Sessions presencials i online sincròniques i asincròniques.

Bibliografia

Bàsica

  • Greenspan SI., Wieder S. (1997). The Child with Special Needs. Perseus Books.
  • La integración sensorial y el niño (2006). La integración sensorial y el niño. Editorial MAD.
  • Mulligan, S. (2006). Terapia Ocupacional en Pediatria. Proceso de evaluación. Panamericana.
  • Polonio, B., Castellanos, M.C., Viana, I. (2008). Terapia Ocupacional en la infancia. Teoria y Práctica. Panamericana.
  • Vázquez Sánchez, F., & García López, B. (2023). Manual de neurología para terapia ocupacional. Médica Panamericana.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte