Vés al contingut

Noves Tecnologies i Entorns Accessibles

Titulació

Teràpia Ocupacional

Assignatura

Noves Tecnologies i Entorns Accessibles

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàJudit Rusiñol Rodríguez
Víctor Vargas Cansado
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolJudit Rusiñol Rodríguez
Víctor Vargas Cansado

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 11. Ciutats i comunitats sostenibles

Objectius

Aquesta assignatura pertany a la matèria Independència Funcional en Teràpia Ocupacional.

En concret pretén que l'estudiant sigui capaç d'analitzar com l'entorn i les noves tecnologies poden facilitar o limitar el desenvolupament ocupacional d'una persona. I, posteriorment, com a través de la utilització de productes i/o tecnologia de suport o de la modificació de l'entorn es pot facilitar que la persona desenvolupi les ocupacions necessàries per a la seva plena participació social, i promoure d'aquesta manera la justícia ocupacional.

Objectius

  • Descriure el significat de la terminologia relacionada amb els productes de suport, l'accessibilitat i les noves tecnologies aplicades a la diversitat funcional més utilitzades en l'àmbit de la teràpia ocupacional.
  • Aplicar els principis del disseny universal en productes de suport, entorns i continguts digitals.
  • Identificar les fonts d'informació més rellevants en l'àmbit dels productes de suport, l'accessibilitat i les noves tecnologies.
  • Integrar els coneixements tècnics i l'aplicabilitat dels productes de suport per al desenvolupament de diferents ocupacions.
  • Comprovar les característiques d'accessibilitat d'un entorn físic i digital.
  • Descriure l'aplicabilitat de les noves tecnologies per a persones amb diversitat funcional, tant en l'àmbit de la mobilitat, com de la comunicació o del control de l'entorn.
  • Utilitzar alguna aplicació informàtica per dissenyar un plafó que faciliti la comunicació, la mobilitat i el control de l'entorn.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català i en castellà.
  • RA2. Identifica els principis d'ergonomia, disseny universal i accessibilitat, així com les principals barreres d'accessibilitat o les alteracions disfuncionals.
  • RA3. Selecciona i justifica els productes de suport i les ortesis necessàries segons la disfunció ocupacional de la persona i ho comunica de forma correcta.
  • RA4. Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de sostenibilitat i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones.

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
  • Demostrar compromís amb la professió i amb els seus valors, amb la millora continuada de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, a les famílies i a la comunitat.
  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Aplicar l'activitat significativa, l'estudi ergonòmic, les noves tecnologies i la tecnologia assistent en Teràpia Ocupacional en el cicle vital.
  • Treballar per facilitar entorns accessibles i adaptats i promoure la justícia ocupacional.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Introducció a les tecnologies digitals.
  2. Normativa d'accessibilitat digital.
  3. Les TIC i la diversitat funcional.
  4. Adaptacions TIC de baix cost.
  5. Aplicacions mòbils i diversitat funcional.
  6. Tecnologies en neurorehabilitació des de TO.
  7. Productes de suport.
  8. Accessibilitat universal i barreres d'accessibilitat.

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica de graus de la UVic-UCC només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada d'aquelles tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Reflexió sobre les idees extretes del vídeo: 5% de la nota final de l'assignatura; no recuperable.
  • Elaboració d'una fitxa tècnica de les TIC: 5% de la nota final de l'assignatura; no recuperable.
  • Elaboració d'una adaptació TIC de baix cost: 10% de la nota final de l'assignatura; no recuperable.
  • Elaboració d'una fitxa tècnica de les app accessibles: 5% de la nota final de l'assignatura; no recuperable.
  • Proposta solució tecnològica: 15% de la nota final de l'assignatura; no recuperable.
  • Participació en fòrums: 10% de la nota final de l'assignatura; no recuperable.
  • Realització fitxa assessorament (producte de suport): 10% de la nota final de l'assignatura; recuperable.
  • Fitxa anàlisis sedestació i fitxa cadira de rodes: 10% de la nota final de l'assignatura; recuperable.
  • Examen: 30% de la nota final de l'assignatura; recuperable. 

S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. La nota final de l'assignatura serà el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. Per poder fer la ponderació cal que: 

  • La nota de l'exàmen pràctic sigui igual o superior a 5.
  • La mitjana de totes les activitats recuperables sigui igual a superior a 5. 

En el cas de no aprovar l'assignatura, l'estudiant podrà tornar a fer aquelles activitats suspeses que siguin recuperable durant període d'avaluació complementaria. 

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables podrà recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50% de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu Què es considera plagi?) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.   

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic. 

Metodologia

L'assignatura s'organitza a través de:

  • Sessions de classe, on es combinarà la metodologia de classe magistral amb activitats pràctiques aplicades.
  • Sessions de treball dirigit, on es treballarà amb grups reduïts i/o individualment. En aquestes sessions s'hauran de desenvolupar les tasques proposades al llarg de l'assignatura.
  • Sessions presencials i online sincròniques i asincròniques.

En línia amb la Normativa de la UVic-UCC d'acreditació i demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües (https://www.uvic.cat/acreditacioB2), aquesta assignatura està inclosa dins el "pla d'implementació i  desplegament de l'anglès a les titulacions de grau a la FCSB". Això implica que aquesta assignatura inclou activitats formatives i d'avaluació en llengua anglesa per tal d'acompanyar l'assoliment d'aquesta competència. 

Bibliografia

Bàsica

  • ALIDES, IMSERSO, IBV (2005). ¡Pregúntame sobre accesibilidad y ayudas técnicas!. Recuperat de https://gestion.ibv.org/gestoribv/index.php/productos/descargables/97-preguntame-sobre-accesibilidad-y-ayudas-tecnicas/file
  • Munuera MP. (2016). El impacto de las nuevas tecnologías (TICS) en discapacidad y envejecimiento activo. Tirant humanidades.
  • Ravneberg, B., Söderström, S. (2017). Disability, Society and Assistive Technology. Recuperat de https://www.routledge.com/Disability-Society-and-Assistive-Technology/Ravneberg-Soderstrom/p/book/9781315577425
  • Roulstone, A. (2016). Disability and Technology: An Interdisciplinary and International Approach. Recuperat de https://link.springer.com/book/10.1057/978-1-137-45042-5
  • Zambudio Periago, R.; Andrade Ortega, J. (2009). Protésis, ortesis y ayudas técnicas. Elsevier-Masson.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte