Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Enginyeria Mecatrònica
Assignatura
Mètodes Estadístics per a l'Enginyeria
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | anglès | Miquel Camprodon Masnou |
Objectius
- Conèixer els models teòrics principals utilitzats per modelar fenòmens que impliquen incertesa.
- Estudiar els fonaments de probabilitat necessaris per construir aquests models.
- Estudiar les principals distribucions de probabilitat unidimensionals.
- Estudiar el concepte de variable aleatòria unidimensional.
- Conèixer tècniques bàsiques de càlcul de probabilitats relacionades amb variables aleatòries.
- Conèixer el concepte de variables aleatòries bidimensionals i el concepte d'independència de dues variables aleatòries.
- Conèixer les eines estadístiques dels intervals de confiança i la prova d'hipòtesis.
- Utilitzar intervals de confiança i/o proves d'hipòtesis per prendre decisions basades en estadístiques.
- Conèixer els fonaments de la regressió lineal i els seus principals indicadors.
- Conèixer tècniques estadístiques aplicades al control de qualitat.
- Treballar amb paquets informàtics per a la modelització estadística (Laboratori de Programació).
Resultats d'aprenentatge
- Comprèn els conceptes bàsics de probabilitat i d'estadística.(1)
- Analitza i resol problemes de probabilitat i d'estadística de forma analítica o numèrica. (2, 3)
- Identifica i utilitza la terminologia, notació i mètodes de probabilitat i d'estadística. (4)
- Analitza críticament els resultats obtinguts. (5)
- Treballa en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC. (6)
- Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals fonamenta conclusions incloent, quan és convenient, les reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit del seu camp d'estudi. (7)
Competències
Generals
- Actuar professionalment amb compromís ètic i respectar els criteris de sostenibilitat, accessibilitat i disseny universal.
- Combinar el coneixement científic amb les habilitats tècniques i els recursos tecnològics per resoldre les dificultats de la pràctica professional.
Específiques
- Comprendre els fonaments de la teoria matemàtica per resoldre els problemes matemàtics que poden plantejar-se en l'enginyeria i aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal; geometria; geometria diferencial, càlcul diferencial i integral; equacions diferencials ordinàries i en derivades parcials; mètodes numèrics; algorísmica numèrica, estadística i optimització.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- Estadística i probabilitat en enginyeria
- Probabilitat
- Introducció a la probabilitat
- Variables aleatòries
- Models de variables aleatòries
- Estadística
- Introducció a la inferència estadística
- Inferència per comparar poblacions
- Models lineals
- Control de qualitat
Avaluació
L'avaluació d'aquesta assignatura es basa en el seguiment del treball acadèmic de l'estudiant durant el curs i la seva assistència activa a l'aula. En concret, la nota de l'assignatura es calcula de la manera següent:
- Exàmens (80 %)
- Examen de probabilitat (35 %), durant el curs
- Examen d'estadística (45 %), al final del curs
- Laboratori de programació i exercicis (20 %)
Hi ha un examen de recuperació en el qual l'estudiant pot triar una de les dues parts que vol recuperar: probabilitat o estadística.
La part corresponent al laboratori de programació i exercicis no es pot recuperar.
Per aprovar l'assignatura cal haver obtingut una qualificació superior o igual a 5. Per aprovar no és necessari obtenir un 5 o més en cadascuna de les parts.
Metodologia
- Classes magistrals (activitat presencial)
- Sessions de resolució de problemes (activitat dirigida)
- Laboratoris de programació (activitat dirigida i autònoma)
- Sessions d'avaluació (activitat presencial)
- Estudi autònom (activitat autònoma)
Bibliografia
Bàsica
- González, José A (2008). Estadística per Enginyers Informàtics. Recuperat de http://hdl.handle.net.biblioremot.uvic.cat/2099.3/36774
- Pozo, F., Parés, N., Vidal, Y., i Mazaira, F. (2010). Probabilitat i estadística matemàtica: Teoria i problemes resolts. Recuperat de http://hdl.handle.net/2099.3/36649
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.