LA PROFESSIÓ D'EDUCAR.
REPTES, EXPERIÈNCIES I PERSPECTIVES DE L’EDUCACIÓ INFANTIL. 4a edició.
Congrés d'educació infantil adreçat a l'alumnat de 2n curs del CFGS en Educació Infantil.
Data: Dimarts, 28 de gener de 2025 de 15 a 20 h del vespre.
Tornem amb moltes ganes de fer-ne una nova entrega i amb vosaltres com a protagonistes principals!
Enguany ens encantaria que els i les vostres estudiants del CFGS en Tècnic/a d'Educació Infantil presentessin, en un format visual i en una durada breu d'entre 10 i 15 minuts, algun dels projectes en els quals hagin estat treballant al llarg de la seva formació en TEI, potenciant així la transferència de coneixements entre estudiants i professionals, que n'és l'esperit principal d'aquest congrés. Aquesta part no és obligatòria, però us animem a participar-hi!
Aquest congrés és gratuït i al final de l'acte cada estudiant rebrà un certificat d'assistència.
PROGRAMA DE LA JORNADA
15.00-15.15 h: Acreditacions i lliurament de la documentació.
15.15-15.30 h: Benvinguda a càrrec del Deganat de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVIC-UCC.
15.30-15:45 h: Introducció a la quarta edició del Congrés d'Educació Infantil de la UVic-UCC, a càrrec de la Dra. Francesca Davoli, coordinadora dels estudis de Mestres en Educació Infantil.
15:45-16.45 h: Dramatització d'una quotidianitat educativa a l'Educació Infantil. A càrrec de la Dra. Mar Beneyto i Dra. Glòria Olmos, professores de Departament de Pedagogia de la Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC i docents de l'assignatura Didàctica i Currículum Escolar i de Meritxell Castro, coordinadora de l'Escola Bressol Municipal Serra de Sanferm de Vic.
16.45-17.30 h: Presentació de les experiències formatives dels estudis de TEI: COMPARTINT LES BONES PRÀCTIQUES a càrrec de l’alumnat de CFGS.
En un format visual i narratiu, cada centre que ho desitgi, està convidat a presentar i compartir un dels projectes que s’han dut a terme al llarg dels estudis en TEI.
Temporització: 10-15 minuts per cada presentació
17.30-18.00h: Pausa cafè. Agrupaments en petits grups per desplaçar-se a les instal·lacions de la UVIC per a la proposta de tallers.
18.00-19.30 h: Tallers
(Cal apuntar-se prèviament a 1 dels 8 tallers que s’ofereixen simultàniament. Cada taller està pensat per un nombre de participants reduït per garantir una dinàmica participativa).
19.30-20.00 h: Pausa cafè. Agrupaments en petits grups per desplaçar-se a les instal·lacions de la UVIC per a la proposta de tallers. Tancament de la jornada i lliurament dels certificats de participació. Agraïments i comiat.
Un cop feta la inscripció al congrés, ens posarem en contacte per procedir a fer-vos la inscripció als tallers i per donar-vos instruccions per preparar-vos les presentacions, si és el cas.
A continuació podeu consultar tota l'oferta de tallers.
1. Taller Pedagogia Montessori a l’etapa 0-3 i a l'etapa 3-6: conèixer l’ambient preparat montessorià i la importància dels materials en el mètode Montessori.
En un ambient preparat amb aquesta finalitat, els i les participants tindran l’oportunitat de descobrir la pedagogia montessoriana adreçada als més petits i a través de la presentació pràctica dels materials Montessori podran apropar-se a l’essència de la filosofia educativa de la pedagoga italiana.
En un segon ambient preparat amb aquesta finalitat, els i les participants podran aprofundir amb el material Montessori, pensat, dissenyat i realitzat segons les indicacions rigoroses de la dottoressa el segle passat, i així conèixer el fonament de l’educació cap a l’autonomia i l’autoregulació en l’aprenentatge de l’infant d’aquesta etapa.
2. Taller Els Llenguatges Expressius i Manipulatiu a l’etapa infantil.
Pensat per donar a conèixer un dels cent llenguatges de la infància, com afirmava el pedagog Loris Malaguzzi en la seva famosa metàfora sobre les potencialitats dels infants, aquest taller permet pensar amb les mans, oferint una pràctica que desperti la creativitat que cada persona posseeix, retrobant o redescobrint els processos creatius que fan servir els infants.
3. Taller Jocs Exploratoris a l’etapa 0-6.
El joc exploratori a la vida quotidiana és un element primordial en el desenvolupament cognitiu, relacional, espacial de l’ésser humà. El taller ens permet prendre consciència de la importància d’aquests aspectes i estimula de manera pràctica la preparació de contextos d’aprenentatge reals per als infants.
La progressió del desenvolupament de la ment acompanya l’evolució del pensament de l’infant i la nostra mirada, juntament amb la nostra acció, ha de poder promoure escenaris suficientment rics, variats i estimulants per no decebre les expectatives d’aprenentatge dels infants: el taller ens permetrà avançar i reconèixer les potencialitats del nens i les nenes de la segona etapa educativa.
4. Taller L’Educació Musical a l’etapa d'infantil
Quines possibilitats d’expressió i de comunicació amb els infants ens ofereix el llenguatge musical? Quina preparació han de tenir els i les professionals de l’educació? El taller focalitza sobre tots aquests aspectes, recreant escenaris possibles i desitjables per l’etapa de 0 a 6 anys.
5. Taller L'Expressió corporal a les primeres edats
El cos, el moviment, la dramatització son llenguatges familiars per als infants que els adults han anat perdent al llarg de la seva socialització (escolarització). Aquest taller permet redescobrir una manera d'expressar-se que ens fa connectar amb els nens i les nenes i amb nosaltres mateixos/es.