Vés al contingut

Una professora de la UVic-UCC coordina la redacció del primer llibre a l’Estat sobre gamificació en aules universitàries

Una professora de la UVic-UCC coordina la redacció del primer llibre a l’Estat sobre gamificació en aules universitàries

Una professora de la UVic-UCC coordina la redacció del primer llibre a l’Estat sobre gamificació en aules universitàries

La professora de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Ruth Sofia Contreras Espinosa, ha coordinat la publicació de Gamificación en las aulas universitarias, el primer llibre editat a l’estat espanyol que aborda el fenomen de la gamificació des d’una perspectiva educativa. Contreras Espinosa és responsable de l’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment, una grup de recerca nascut el 2014 després que la UVic-UCC signés un conveni amb l’Institut de Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El llibre, que es pot consultar gratuïtament a internet, aprofundeix en el concepte de gamificació, també conegut com a ludificació. La incorporació d’elements propis del món del joc a les aules és un fenomen en expansió arreu del món, però encara hi ha poc contingut teòric sobre el tema i les publicacions obertes que es poden trobar per internet són poc fonamentades. El llibre vol cobrir aquest buit i recull informació sobre gamificació a partir de l’experiència de professors universitaris que l’apliquen a les aules. L’objectiu, explica Contreras Espinosa, és “trobar un nou mètode d’ensenyament-aprenentatge per motivar els estudiants i aconseguir que adquireixin un major compromís amb les classes”.

La professora de la UVic-UCC ha coordinat les aportacions d’un total de vuit autors, tots ells professors d’universitats catalanes de diferents àrees de coneixement, que expliquen al llibre com han incorporat elements propis del joc a les seves sessions teòriques per fer l’assignatura més entretinguda i motivar els alumnes. Els vuit relats, ordenats cadascun en un capítol, permeten conèixer metodologies diverses per posar en pràctica la gamificació a l’aula. Tots els professors coincideixen a destacar que introduir els mecanismes i les dinàmiques del joc a classe ajuda a connectar amb els alumnes, que encaren l’assignatura amb major predisposició. En alguns casos, també incideix positivament en els resultats dels estudiants.

La gamificació no només té aplicacions en l’àmbit de l’ensenyament o de la pedagogia, l’ús d’elements del joc com a eina per a l’empoderament de l’usuari també s’empra en el camp de la salut o de l’empresa. L’Observatori treballa amb professionals d’altres institucions acadèmiques de tot el món especialitzades en el desenvolupament d’aplicacions que faciliten la transmissió de coneixements a pacients amb malalties cròniques o als clients i treballadors d’una organització empresarial. Contreras Espinosa apunta que el treball conjunt entre els diversos professionals que investiguen en aquest camp serà clau per garantir el seu èxit i consolidació.

Enllaç al llibre Gamificación en las aulas universitarias

 

Share in social networks:

Notícies

Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’

Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’

La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...

Meritxell Mondejar, Montserrat Vall i Anna Bonafont

Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys

Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...

Gemma Fuster

Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat

Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...

Representants del consorci del projecte PROCON, a la UVic-UCC

Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran

La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte