Vés al contingut

Un projecte liderat per la UVic-UCC i la UB contribuirà a fomentar l’ús oral del català als centres escolars de Catalunya

El projecte EFUOLC vol contribuir a fomentar l'ús del català dins i fora de l'aula

Un projecte liderat per la UVic-UCC i la UB contribuirà a fomentar l’ús oral del català als centres escolars de Catalunya

Des dels anys 2000, amb canvis socioculturals importants i l’influx de la població d’origen immigrat, la realitat lingüística de la població escolar a Catalunya ha canviat. Tot i que el català és la llengua vehicular normal del sistema educatiu, els usos en català als centres escolars en els darrers anys han minvat. A més a més, un nombre considerable de docents necessiten una actualització en formació sociolingüística i didàctica. Davant d’aquestes evidències, el projecte de recerca “Estratègies per al foment de l’ús oral de la llengua catalana dins i fora de l’aula dels centres educatius de Catalunya (EFUOLC)” dissenyarà, implementarà i avaluarà el Programa TuCAT, un programa de formació destinat a fomentar l’ús oral de la llengua catalana a l’educació infantil, primària i secundària de Catalunya, especialment en centres de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

En el termini de tres anys (2024-2026), el projecte EFUOLC abordarà quatre grans problemàtiques lingüístiques actuals: 1) el descens de l’ús del català als centres escolars; 2) l’ús del castellà com a llengua vehicular per part d’alguns docents —sobretot a secundària—; 3) la convergència cap al castellà per part de l’alumnat dins de l’aula i fora de l’aula, i 4) la necessitat d’actualitzar la formació del professorat en temes sociolingüístics i la seva relació amb la didàctica de la llengua. 

El projecte EFUOLC està liderat per Llorenç Comajoan-Colomé, investigador del grup de recerca Glossa - Lingüística Aplicada, Didàctica i Literatura de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), i per Alba Ambròs Pallarès, investigadora del grup de recerca Didàctica de la Història, la Geografia i altres Ciències Socials. Comunicació (DHIGECS-COM) de la Universitat de Barcelona (UB). Els altres membres de l’equip investigador de la UVic-UCC que formen part de l’equip del projecte EFUOLC són: Pere Quer Aiguadé, Mariona Casas Deseuras, Eva Tresserras Casals, Vanesa Amat Castells, Mia Güell Devesa, Berta Vila Saborit i Irene Solanich Sanglas, docents de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC.

Aquesta recerca es podrà dur a terme gràcies a una subvenció de gairebé 300.000 euros d’una convocatòria per a projectes de recerca educativa en nivells no universitaris que va obrir el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. El projecte EFUOLC ha estat un dels dos projectes més ben dotats econòmicament de tot Catalunya i un dels set en total que han rebut finançament en aquesta primera convocatòria.

Grup de control i grup experimental

La metodologia que s’utilitzarà en aquesta recerca és quasiexperimental. És a dir, se seleccionarà una mostra de centres escolars i la meitat s’assignaran a un grup de control i l’altra meitat a un grup experimental. Als centres escolars del grup experimental s’aplicarà el programa TuCAT de foment dels usos en català. S’escolliran un total de 16 centres públics de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), dels quals 8 seran experimentals i 8 seran de control (4 centres d’educació infantil i primària, i 4 instituts de secundària). El criteri per seleccionar els centres serà la seva complexitat: la meitat de la mostra seran centres de màxima complexitat (alta o molt alta) i l’altra meitat, centres de complexitat mitjana.

La intervenció es durà a terme a I5, 1r, 5è i 6è de primària, i a 1r i 2n d’ESO. Durant el primer any s’implementarà a I5, 5è de primària i 1r d’ESO, i el segon any, a 1r i 6è de primària, i a 2n d’ESO. 

Per analitzar l’efectivitat del programa TuCAT es farà una comparació dels dos grups de centres. En primer lloc, s’analitzaran els canvis en els usos del català de l’alumnat al final del període avaluat comparat amb els nivells mesurats a l’inici del projecte. I, en segon lloc, els canvis observats es compararan entre els centres de control i els experimentals, fet que permet mesurar l’efectivitat del programa després de tenir en compte els canvis al llarg del temps.

Llorenç Comajoan-Colomé explica que és un projecte ambiciós i complex per la metodologia quasiexperimental que s’hi implementarà, i destaca que tot l’equip de la UVic-UCC i la UB estan engrescats per poder contribuir a la formació dels docents en aspectes sociolingüístics i a la millora de la situació del català en l’àmbit escolar.

Share in social networks:

Notícies

Grup de

La Fundació Antiga Caixa Manlleu lliura ajuts per valor de 10.180 euros per fomentar la participació dels estudiants en la mobilitat internacional

La Fundació Antiga Caixa Manlleu (FACM) va lliurar ahir els ajuts a la mobilitat als estudiants de grau, màster i doctorat del Campus UVic de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) que han cursat un programa de mobilitat a l’estranger, sigui...

Una treballadora i una usuària dels serveis de la Fundació Sant Andreu Salut

La UVic-UCC i la Fundació Sant Andreu Salut signen un conveni de col·laboració

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la seva Càtedra de Cures Pal·liatives, i la Fundació Sant Andreu Salut (SAS), han signat un conveni marc de col·laboració amb l’objectiu de promoure relacions de caràcter acadèmic, científic i...

Concert de Festa Major de les orquestres Inclusiva de la UVic i Oberta de Centelles

Les orquestres Inclusiva de la UVic i Oberta de Centelles apleguen unes sis-centes persones en el concert de Festa Major

Unes sis-centes persones van omplir dimecres passat la plaça de la Catedral de Vic per assistir al concert de Festa Major de l’Orquestra Inclusiva de la UVic i l’Orquestra Oberta de Centelles, que va donar el tret de sortida als actes de la Festa Major...

Estudiants fent un mostreig

Els plàstics d’embalatge i les tovalloletes d’un sol ús són el contaminant més present als rius segons el projecte “Plastic Pirates”

Aquest és el tercer any que diferents escoles participen en el projecte de ciència ciutadana “Plastic Pirates”, que estudia els contaminants als rius des que es va implementar, l’any 2021, i que coordina el Centre Tecnològic BETA  de la Universitat de Vic - Universitat Central...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte