Vés al contingut

Pilar Trabal: “Cal temps perquè cada infant pugui aprendre al seu ritme”

Pilar Trabal: “Cal temps perquè cada infant pugui aprendre al seu ritme”

 En el moment de recollir el Premi UAlumni. 40 Anys de l’Escola de Mestres, Pilar Trabal, en nom dels mestres de l’Escola els Pinetons de la Garriga, es va comprometre a “tenir temps flexible per permetre que cada infant aprengui al seu ritme, i a procurar intervenir sense interferir”. Una declaració d’intencions que ha estat motor del projecte “Què vol dir treballar l’autonomia de l’escola?”, que ha merescut aquest guardó valorat en 3.000 euros.

Segons va explicar Trabal, “en un moment en què s’acusa l’escola catalana d’adoctrinar, ens va semblar oportú revisar com treballem aquest aspecte amb els infants”. Malgrat ser un projecte d’innovació docent, “ens sentim més còmodes si parlem de revisió i d’actualització, ja que l’escola Els Pinetons té una llarga trajectòria”, va afirmar Trabal. El projecte va prendre com a referents les experiències portades a terme a Itàlia, concretament a Reggio Emilia i a Pistoia.

En nom d’UAlumni, el president David Griera va afirmar que “aquest és un premi que no solament vol posar en valor el passat de l’Escola de Mestres, sinó també, i sobretot, el seu futur”, tot desitjant que el projecte premiat “pugui ser compartit per moltes escoles”.

La vicedegana de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Isabel Sellas, va voler fer un agraïment explícit a tots els mestres, premiats i no premiats, que es van presentar a la convocatòria, afirmant que “necessitem mestres que, com vosaltres, tinguin ganes de millorar els aprenentatges”.

Va cloure l’acte el rector Joan Masnou, afirmant que “avui hem premiat un projecte d’innovació educativa que de ben segur millora els processos d’ensenyament-aprenentatge que demanaven les bases del premi”, i va especificar que innovació “no vol dir només aportar una idea imaginativa i creativa, sinó també entendre unes necessitats i aportar-hi solucions”.

Un treball d’equip que implica tota l’escola

Tot va començar quan un equip de mestres format per Pilar Trabal, Gemma Tomàs, Elisabet Barbero i Lídia Rocha va detectar que sovint els infants no tenen prou autonomia i depenen excessivament de les consignes dels adults per treballar. Aquest va ser el punt de partida per mirar de trobar solucions en tres aspectes de l’autonomia: la intel·lectual, la moral i la funcional. Per això aquest equip de mestres es va proposar crear nous contextos i situacions d’aprenentatge a partir d’una nova distribució dels espais; a fer una revisió a fons  dels materials, i a buscar una nova organització del temps. “Volíem que tothom en formés part i que tingués continuïtat en el temps”, va dir Trabal.

El jurat, format per professorat de la Facultat d’Educació, Traducció i ciències Humanes, UAlumni i el CIFE, va valorar l’amplitud del projecte, que implica tota l’etapa d’educació infantil, així com la implicació de tots els equips de mestres.

Aquest premi, dotat per l’Obra Social “La Caixa”, fou convocat amb la voluntat d’impulsar el desenvolupament d’un projecte d’innovació educativa que revertís en la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat a qui s’adreçava.

Share in social networks:

Notícies

Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’

Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’

La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...

Meritxell Mondejar, Montserrat Vall i Anna Bonafont

Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys

Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...

Gemma Fuster

Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat

Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...

Representants del consorci del projecte PROCON, a la UVic-UCC

Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran

La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte