Neix Neurekalab, una spin-off de la UB i la UVic-UCC per millorar l’aprenentatge i disminuir el fracàs escolar
L’atenció, la lectoescriptura, la memòria de treball, el processament numèric i el càlcul són processos cognitius clau en l’aprenentatge. El baix rendiment en aquests processos es relaciona amb el fracàs escolar, i tot i que Espanya se situa entre els tres països europeus amb un índex de fracàs escolar més elevat, en l’actualitat hi ha pocs mètodes validats científicament de detecció precoç en aquests processos. Els investigadors Josep Maria Serra-Grabulosa, del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Universitat de Barcelona (UB), i Sergi Grau, investigador degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), van detectar aquesta manca de mètodes i s’han llançat a crear Neurekalab, una spin-off participada per les dues universitats que neix amb l’objectiu de desenvolupar i comercialitzar eines digitals que permetin millorar l’aprenentatge i evitar el fracàs escolar. “Des de fa uns anys els estudis científics han posat de manifest que la detecció i la intervenció precoç de les dificultats d'aprenentatge millora el pronòstic d’aquests infants. Aquest fet ens va motivar a desenvolupar eines que permetessin, per una banda, fer una detecció precoç de les dificultats d'aprenentatge a l'aula; i, per altra banda, crear eines per poder intervenir-hi d'una manera lúdica”, explica el Dr. Serra-Grabulosa.
En aquest sentit, els investigadors han desenvolupat dos productes digitals –un de detecció i un altre d’intervenció– integrats en una mateixa plataforma web i accessibles des de qualsevol ordinador amb connexió a Internet: Di-test, una bateria de tests digitals que detecta de manera precoç dificultats en l’aprenentatge i que s’ha testat amb més de 1.500 infants a Catalunya; i Nummerus, que automatitza el processament numèric i planteja reptes de dificultat creixent, i que s’ha creat amb la voluntat de reeducar tots els infants amb discalcúlia, la dislèxia dels números, i de millorar i agilitzar l’aprenentatge de les matemàtiques. “L’ús de la tecnologia ha de permetre personalitzar els continguts, però sobretot ha de permetre que els infants ho vegin com un joc. La combinació de les dues coses permet augmentar l’adherència als tractaments i la seva efectivitat”, explica el Dr. Grau.
Aquestes eines estan pensades perquè es puguin utilitzar tant a les escoles com per part de professionals de la psicologia clínica i de la psicopedagogia. La spin-off també oferirà una app dirigida a les famílies que vulguin un reforç de matemàtiques per als seus fills i filles durant un temps determinat. “La nostra idea és no només detectar les dificultats d’aprenentatge, sinó també que els professionals de la sanitat i l’educació puguin conèixer els punts forts i febles de cada infant per poder personalitzar millor el procés d’aprenentatge”, conclou el Dr. Serra-Grabulosa.
La Fundació Bosch i Gimpera és la unitat de transferència de tecnologia i d’innovació de la Universitat de Barcelona. Aquesta s’encarrega de traslladar a la societat els resultats de la recerca de la UB a través de la creació de spin-off, la llicència de patents, o mitjançant contractes amb empreses i institucions contribuint així a la competitivitat del teixit empresarial i a la millora del benestar social. El 2018, s’han gestionat 789 projectes i contractat 32,67 milions d’euros. Durant el període 2016 – 2018 s’han llicenciat 41 tecnologies i creat 7 spin-off.
La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) és una universitat de patronat municipal i nacional, de vocació pública, regida per la Fundació Universitària Balmes que desplega la seva activitat de servei públic en els àmbits de la docència, recerca i transferència de coneixement. Des de l’any 2014, a la UVic s’hi ha afegit el campus de Manresa fruit de la federació entre la Fundació Universitària Balmes i la Fundació Universitària del Bages. A banda, també disposa d’una seu a Granollers i una a Barcelona. 30 grups de recerca reconeguts per la Generalitat de Catalunya, i 13 càtedres desenvolupen l’activitat investigadora de la UVic-UCC, clarament orientada a generar coneixement i transferir-lo a la societat.
Notícies
El projecte SONAR del CEEAF, reconegut com a iniciativa emergent als Guardons de l’Esport 2024
El projecte SONAR, desenvolupat pel Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC, ha estat reconegut com a projecte emergent als Guardons de l’Esport 2024, lliurats per la Fundació Catalana per a l’Esport. Aquest projecte, que promou la prevenció de...
La salut mental serà l’eix temàtic del 7è Congrés Storytelling i del III Congrés del grup de recerca ISaMBeS de la UVic-UCC, aquesta setmana
Dos esdeveniments al voltant de la salut mental tindran cita aquesta setmana, els dies 27 i 28 de novembre, al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC): la setena edició del congrés International Conference Storytelling Revisited i el III...
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...