Les Jornades de Màrqueting i Comunicació apunten a una publicitat igualitària que no segmenti per gènere
Durant el 25 i 26 d’abril, l’Aula Magna de la UVic-UCC ha acollit les II Jornades de Màrqueting i Comunicació, organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació. Al llarg de dos dies, experts de primera línia han presentat les seves aportacions en vuit ponències, davant de més de 250 persones, entre professionals, estudiants i docents. Un any més les jornades, que també s’han pogut seguir per streaming, han connectat el món professional amb l’acadèmic i han mostrat les tendències del sector.
José Mª Vilar, que ha estat president d'Unilever i de Panrico, i que actualment és conseller delegat de diverses empreses, ha reflexionat sobre els valors i els comportaments que han de tenir les empreses i els professionals en temps de crisi. En aquest sentit, ha afirmat que “o creixem com a equip o morim com a individus”, tot posant en relleu la importància de tenir equips motivats, impregnats de valors com la confiança, la transparència i la iniciativa. També, considera que són claus per a l’èxit empresarial la “cartera de productes”, com també “tenir la casa en ordre”, és a dir, “comptar amb una bona organització de la informació per obtenir dades amb facilitat i poder prendre decisions rellevants amb agilitat i amb seny”.
Campanyes que no segmentin per gènere
Una de les conclusions a què també es va arribar en el decurs de les jornades és que ja no tenen sentit campanyes que segmentin per gènere. Així ho van assenyalar Àngels Escobar i Dionisia Mata, d’Havas Media Group, que van presentar l’estudi Meaningful Women 2030. Segons van indicar, l’estudi aporta dades rellevants, com ara que si bé el 88% de les decisions de compra estan fetes per dones, el 40% d’aquestes no se senten representades per cap marca. A més, la majoria de dones perceben discriminació en la comunicació que es fa i que s’adreça específicament a elles.
La conclusió a què van arribar és que ja no té sentit fer campanyes de publicitat que segmentin per gènere i que, en canvi, aquesta comunicació s’ha d’adreçar a les persones de forma integral. Aquest fet, van constatar, pot contribuir a mitigar les desigualtats entre gèneres i, a més, les persones se sentiran més còmodes amb els valors transmesos.
“La bona publicitat es recorda i la dolenta, no”
Lluís Bassat, de Bassat Partners i doctor honoris causa de la UVic-UCC, va posar de manifest que “la bona publicitat es recorda i la dolenta, no”, tot evidenciant el fet que els ciutadans només guarden en la memòria uns tres anuncis del dia anterior, davant dels més de mil cinc-cents impactes publicitaris als quals s’està exposat cada dia.
Al llarg de la seva exposició, va explorar els camins creatius del màrqueting i la comunicació, tant els racionals com els que utilitzen les emocions, per tal de crear un anunci que sigui “dels que es recorden”. També va posar de manifest la importància del criteri del client i de saber-lo escoltar, alhora que va indicar quin és el paper dels publicistes, “els intermediaris entre els productors i els consumidors finals”, que han d’aconseguir la confiança dels consumidors, cosa que no es fa mai mentint.
Les organitzacions blaves, la comunicació interna i l’account planner
Alberto Delgado i Alfonso Ramos, de Seidor, van enumerar algunes de les competències principals que haurien d’integrar les noves organitzacions, que conformarien la nova manera “blava” d’organitzar-se: tenir un propòsit clar, ser menys jeràrquiques i oferir major llibertat per decidir, i simplificar els processos.
Les jornades també van abordar la importància de comunicació interna a les empreses, com a primer gran públic a qui dediquen grans esforços de comunicació. “L’objectiu és fer que els treballadors se sentin partícips del projecte al qual contribueixen i s’alineïn amb el propòsit de l’empresa, no només amb el del negoci sinó també en la seva faceta de responsabilitat corporativa”, va assenyalar Ana Palencia, d’Unilever. També es va destacar la tasca de l’account planner en el procés de planificació estratègica del màrqueting, de la mà d’Azzahara López, de BBDO & Proximity.
Món digital i món analògic
Kike Doatis, creatiu d’ESERP, va parlar de quines són les tendències de la publicitat actual, fent una mirada retrospectiva al que han fet les generacions passades i “prenent de referència tot allò bo que han descobert, practicat i explotat i que ens han permès arribar al punt en què ens trobem avui en dia”.
Així mateix, sota el títol “Pensa en analògic, sigues més digital”, Roger Sendra, de Dentsu, va fer una aproximació al món de la tecnologia i es va centrar en les noves maneres amb què les marques contacten amb els seus consumidors, sense perdre de vista els valors positius del món analògic.
L’acte inaugural, a càrrec del rector i el degà de la FEC
Dilluns al matí, la inauguració de les jornades va estar presidida pel rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, que va posar de manifest “la gran oportunitat que suposa per al nostre alumnat del grau en Màrqueting i Comunicació Empresarial, però també de la resta de graus de la FEC i de tots els estudis de la UVic-UCC, poder escoltar, aprendre i entaular diàleg amb professionals i experts de primer nivell: els permet ampliar coneixement i els esperona vers el futur professional pel qual s’estan formant”. Tot seguit, Josep Burgaya, degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, va evidenciar la importància del màrqueting i la comunicació empresarial: “Quan adquirim un producte o servei, la decisió de compra va més enllà de la qualitat estricta i els intangibles en forma de símbol d'una mercaderia resulten fonamentals”. Per tant, per prendre la decisió el missatge que se'ns transmet resulta bàsic, però també la manera com es fa arribar perquè “al capdavall, el que fem és comprar històries que estiguin ben elaborades i explicades i que, a poder ser, ens commoguin”, va assenyalar.
Les II Jornades de Màrqueting i Comunicació han estat organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC, a través de la coordinació del grau en Màrqueting i Comunicació Empresarial. Tenen la col·laboració de la delegació d’Osona de la Cambra de Comerç de Barcelona, El 9 Nou i ESERP, centre adscrit a la UVic-UCC.
Notícies
El pòdcast ‘100 anys de feminisme català’ de la UVic-UCC explora l’herència feminista catalana
Qui era Francesca Bonnemaison i com va engegar l’Institut de Cultura i Biblioteca Popular de la Dona? Quin impacte va tenir el llibre La dona a Catalunya, de Maria Aurèlia Capmany, en el tardofranquisme? Per donar resposta a aquestes i altres qüestions, el Grup...
El CEEAF assessorarà tres entitats de voleibol en preparació física i prevenció de lesions
El Centre d’Estudis en Esports i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) desenvoluparà estratègies de preparació física, prevenció de lesions i millora del rendiment esportiu amb tres entitats de l’àmbit del voleibol: la Federació Catalana de Voleibol...
Un estudi sobre la incorporació de microalgues en la dieta humana rep el premi Vicenç Fisas de la Fundació La Farga
Un estudi sobre la incorporació de microalgues a la dieta humana ha merescut el Premi Vicenç Fisas que concedeix anualment la Fundació La Farga. L’autora, Maria Gayà i Rosselló, estudiant de Biotecnologia a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la Universitat de Vic...
Jordi Gené protagonitza la segona sessió dels Growth Mornings parlant sobre els paral·lelismes entre l’empresa i l’automobilisme
Amb l’objectiu d'aprofundir en els factors clau que marquen la diferència entre competir i guanyar, Jordi Gené ha protagonitzat la segona edició dels Growth Mornings, les píndoles informatives matinals organitzades per l’Escola de Postgrau de la UVic. En aquesta sessió formativa dirigida a empresaris i...