L’emprenedoria no és cosa de sexe sinó de gènere
Un estudi de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat de Barcelona (UB) demostra que els individus que s’identifiquen amb el gènere androgin o masculí manifesten una major disposició per emprendre, i que és la identitat de gènere, i no el sexe, el que determina la predisposició a posar en marxa un negoci.
Segons l’estudi publicat a la International Journal of Gender and Entrepreneurship, es manté l’existència dels quatre tipus d’estereotips de gènere: masculí, femení, androgin i no diferenciat. El procés de socialització persegueix que els homes s’identifiquin amb el gènere masculí i les dones amb el femení, però no sempre ho aconsegueix. Hi ha homes femenins i dones masculines, i un 25% dels individus –tant homes com dones–manifesten posseir una identitat de gènere andrògina, és a dir, que s’identifiquen tant amb característiques masculines com amb característiques femenines.
Una de les conclusions de l’estudi és que la figura de l’empresari està associada sobretot als estereotips de gènere masculí i androgin. En conseqüència, la dona percep que socialment no s’espera d’ella que posi en marxa una empresa, de manera que se sent amenaçada per l’estereotip. Aquesta és una explicació plausible de la bretxa de gènere en la creació d’empreses: “les dones no neixen amb menys intenció d’emprendre, sinó que és el procés de socialització el que les porta a menors nivells d’autoeficàcia per als negocis” explica la investigadora de la UVic-UCC, Anna Pérez-Quintana.
D’altra banda, l’estudi conclou que si es potenciés la imatge social dels trets andrògins de la persona emprenedora, com ara la creativitat o la innovació, possiblement la bretxa de gènere en la creació d’empreses es reduiria. També caldria, segons la investigació, un canvi de paradigma en què prenguin importància determinats trets estereotipadament femenins com a valors positius per a l’emprenedoria, com són la flexibilitat, la lleialtat, la sensibilitat cap a les necessitats dels altres, l’adaptabilitat..., que no tenen per què ser contradictoris amb la figura de la persona emprenedora. “Possiblement potenciant aquests valors arribaríem a un sistema econòmic menys destructiu i menys injust”, afirma la investigadora de la UVic Anna Pérez-Quintana, coautora d’aquest estudi.
Entrevistats 760 estudiants del grau d’Administració i Direcció d’Empreses
Aquest estudi, que analitza la persistència dels estereotips de gènere a la societat catalana avui, així com la seva influència en la figura de la persona emprenedora, ha estat realitzat pels doctors Anna Pérez-Quintana, Joan Carles Martori i Rafa Madariaga de la UVic-UCC i per Esther Hormiga de la UB. Per portar-lo a terme s’han seleccionat 31 característiques que són o bé favorables o bé desfavorables per a la figura de la personalitat emprenedora. El treball de camp ha consistit a entrevistar 760 estudiants de primer i tercer curs d’Administració i Direcció d’Empreses de la Universitat de Barcelona, a qui se’ls va demanar que quantifiquessin cada una de les característiques, segons si creien que corresponia més a un home, a una dona, a ells mateixos com a futurs empresaris, o a una persona emprenedora.
Després d’analitzar les dades es va arribar a la conclusió que els estereotips de gènere persisteixen i es va poder identificar quins eren els trets característics per a cada gènere. L’evidència de les dades demostra que la persona emprenedora s’identifica amb els trets andrògins (creatiu, innovador, optimista, actiu, enèrgic, capacitat d’esforç) i masculins (segur de sí mateix, disposat a assumir riscos, amb capacitat de lideratge, ambiciós, competitiu), mentre que les persones amb una identitat de gènere femenina mostren una dèbil o nul·la intenció d’emprendre.
Segons les dades recollides a l’Enquesta de Població Activa corresponents al darrer trimestre del 2016, el total de persones amb negoci propi a Catalunya ascendeixen a 529.800 de les quals el 66% són homes i el 34% dones (unes 180.000). En aquesta xifra s’inclouen tant els qui tenen treballadors com els qui no, així com els membres de cooperatives.
Aquesta recerca surt a la llum quan queden pocs dies per a la celebració del dia internacional de la Dona Treballadora que defensa la igualtat d’oportunitats per a totes les dones.
Notícies
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...
Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat
Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...