Vés al contingut

La UVic-UCC nomenarà Doctora Honoris Causa M. Teresa Codina, referent del moviment de renovació pedagògica de Catalunya

La UVic-UCC nomenarà Doctora Honoris Causa M. Teresa Codina, referent del moviment de renovació pedagògica de Catalunya

La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya atorgarà el títol de Doctora Honoris Causa a la mestra M. Teresa Codina i Mir, a proposta de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, coincidint amb el 40è aniversari de la seva fundació. Codina, que té noranta-un anys d’edat, serà apadrinada pel degà de la Facultat, Eduard Ramírez, i pel professor i exdegà Joan Soler, que en pronunciarà la Laudatio, en un acte d’investidura que se celebrarà el dimarts 5 de juny, a les 18.00h, a l’Aula Magna de la UVic.

Considerada un dels grans referents del moviment de renovació pedagògica de Catalunya, M. Teresa Codina ha tingut un protagonisme destacat en l’educació del segle XX, ja que tant ella com la generació de mestres a la qual pertany van impulsar l’onada de renovació pedagògica a Catalunya que va beure dels fonaments de l’educació activa del primer terç de segle XX, i que va exercir una gran influència en la transició i la primera etapa democràtica postfranquista.

Aquest serà el primer Doctorat Honoris Causa que rep M. Teresa Codina. Nascuda a Barcelona l’any 1927, va obtenir el títol de mestra de primera ensenyança i es va llicenciar en Filosofia i Lletres, en l’especialitat de filologia clàssica. Posteriorment, a França, va cursar estudis al Centre d’Études Pédagogiques de París, on entrà en contacte amb el pedagog Pierre Faure.

De l’escola Talitha a Can Tunis, passant per la formació de mestres

L’any 1956 va fundar a Barcelona l’escola Talitha, una fita important en el moviment de renovació pedagògica que, en ple franquisme, es proposà recuperar la tradició pedagògica catalana anterior a 1939 i reconstruir la democràcia a Catalunya. L’escola va consolidar un projecte educatiu sòlid basat en el treball en equip, l’ensenyament de la llengua catalana, la relació amb l’entorn, la formació integral, la gestió democràtica i participativa i la relació amb les famílies. Sota el seu lideratge pedagògic, s’hi aplegaren mestres de gran renom a Catalunya com Maria Antònia Canals, Marta Mata, Pilar Benejam –membre del Consell Consultiu de la UVic-UCC–,  Anna Maria Roig, M. Teresa Fort, entre altres.

L’any 1965, va formar part del grup de set persones que, sota el lideratge de Marta Mata, van fundar l’Escola de Mestres Rosa Sensat, convertida avui en associació, que ha estat una peça clau en l’impuls de la formació permanent dels mestres a través de cursos i jornades i, sobretot, d’escoles d’estiu. L’Escola de Mestres va ser un enllaç entre aquesta onada renovadora de la segona meitat de segle amb el clima pedagògic de la Segona República.

L’altra gran fita que portà a terme M. Teresa Codina va ser la lluita pel dret a l’educació i la igualtat d’oportunitats, promovent l’any 1978, juntament amb Basilio Gonzàlez, l’escola Avillar Chavorrós al barri de Can Tunis i més endavant el centre d’ensenyament secundari adaptat Xavó-Xaví, el 1988. Aquests dos projectes constitueixen un model de treball educatiu en un entorn difícil com Can Tunis, un barri marginal  de població majoritàriament gitana, per assolir el repte de la igualtat d’oportunitats per a infants i adolescents.

Amb aquest bagatge aconseguit, Codina va rebre l’encàrrec del Departament d'Ensenyament de dirigir programes d’acció especial, educació compensatòria i educació en la diversitat del 1983 al 1987, i a continuació a l’Ajuntament de Barcelona fins a la seva jubilació l’any 1992.

Referents, publicacions i premis

Per construir les seves idees sobre educació i didàctica, i també sobre la importància de la formació constant dels docents per adaptar-se al context social, M. Teresa Codina s’ha inspirat en els grans pedagogs contemporanis des de Piaget, Cousinet, Makarenko, Freinet, Montessori i Dewey que, al costat d’altres pedagogs catalans com Alexandre Galí i Artur Martorell, han estat sempre els seus referents.

Entre les seves publicacions destaquen Educar en temps difícils. Talitha, 1956-1974 (Eumo Editorial, 2008); la publicació col·lectiva La renovació pedagògica a Catalunya des de dins (1940-1980) (Rosa Sensat/Edicions 62, 2001); Gitanos de Can Tunis 1977-1983: Crónica de un proceso educativo (Mediterrània, 2000), i  El adolescente marginal: Escuela y trabajo (Rosa Sensat, 2001).

Ha estat mereixedora del premi Ramon Llull d’experiències pedagògiques (1979), el Premi Ramon Fuster a la seva trajectòria professional (1995), el Premi Hidalgo de Presència Gitana (1983) i el I Premi Catalunya d’Educació (2001).

Share in social networks:

Notícies

benvinguda nous alumnes aula gent gran osona

Les aules d’extensió universitària de la gent gran d’Osona i de Centelles inauguren el curs 2024-2025

Coincidint amb l’inici del curs acadèmic, les dues aules d’extensió universitària de la gent gran de la UVic, la d’Osona i la de Centelles, han reprès la seva activitat. Ambdues aules han dut a terme els actes d’obertura del curs i començaran la seva programació...

Tortugues nascudes aquest estiu a la platja de la Savinosa (Tarragona)

La nidificació de la tortuga babaua a costes d’Espanya, França i Itàlia amplia la coordinació del CT BETA amb institucions estrangeres

Ja fa uns deu anys que la tortuga babaua (Caretta caretta) busca niar a platges més fredes que les de Grècia, Turquia, Xipre i Israel, on habitualment feia la seva posta. Aquesta colonització es deu a l’augment de la temperatura de l’aigua pel...

Aplicació C2M, desenvolupada en el marc del projecte Click2Move

El projecte "Click2Move" de la UVic-UCC treu al mercat una app que fa seguiment de l’activitat física dels teletreballadors

En el marc del projecte de recerca europeu "Supporting active and healthy jobs in Europe: Co-creating digital solutions to reduce home-office sedentarism (Click2Move)", coordinat des de la UVic-UCC i amb Judit Bort com a investigadora principal, s’ha tret al mercat l’aplicació C2M. Aquesta eina digital...

Equipi d'investigadors de la recerca, amb Roberto Elosua

L’exercici físic intens redueix els nivells de la pitjor part del colesterol dolent

Un estudi d’un equip d’investigadors de l’Institut de Recerca de l’Hospital del Mar, de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), del CIBER de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBEROBN) i del CIBER de Malalties Cardiovasculars (CIBERCV), amb dades de l’estudi...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte