Vés al contingut

La Facultat de Medicina de la UVic-UCC intensifica el Programa de preparació del MIR per als alumnes de 6è

Irene Veganzones fent una tutoria amb dos estudiants de la Facultat de Medicina

La Facultat de Medicina de la UVic-UCC intensifica el Programa de preparació del MIR per als alumnes de 6è

Una vegada finalitzi aquest curs acadèmic, el juny del 2023, es graduarà la primera promoció d’estudiants de la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Després de graduar-se, però, hauran d’afrontar l’examen MIR (metge intern resident), la prova que dona accés a l’especialització i, de fet, el camí que escullen el 90% dels estudiants un cop han acabat el grau en Medicina. La importància del MIR rau en el fet que amb aquest examen els estudiants es juguen el 90% de la nota final que els donarà la posició per escollir plaça, ja que l’expedient acadèmic només compta el 10%. Per aquest motiu, des de la Facultat es fa un treball transversal durant els sis anys del grau. “El que volem no és només que els estudiants aprovin el MIR, sinó que cadascú arribi al seu màxim nivell per poder escollir la plaça desitjada”, explica Irene Veganzones, coordinadora del Programa de preparació del MIR de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC.

El Programa de preparació del MIR de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC comprèn diverses activitats que han de servir per superar l’examen amb èxit però, sobretot, també per millorar l’adquisició de coneixements mèdics. És a dir, “l’objectiu és que els estudiants sàpiguen detectar la resposta correcta de la pregunta MIR, fet que també els servirà per aprendre a fer el raonament clínic en casos reals”, apunta Veganzones. El procediment per aconseguir-ho és centrar-se en com afrontar les preguntes que contenen informació clínica, que són aproximadament el 50% de totes les qüestions de l’examen MIR. S’ensenya a fixar-se en les dades importants de l’enunciat que donen la informació clau per resoldre el cas. Igual que si es tractés d’un pacient real, cal que els estudiants posin atenció en l’anamnesi i en l’exploració física per poder resoldre el cas.

Un programa que es va intensificant

“L’examen MIR, l’afronto sorprenentment amb moltes ganes i motivació, ja que és el tram final i alhora suposo que serà el moment on es relacionaran tots els coneixements”, comenta Roger Benet, estudiant de 6è curs. A la Facultat de Medicina de la UVic-UCC les accions del Programa de preparació del MIR es van intensificant progressivament durant els sis cursos del grau. Des de 3r, el professorat disposa de les preguntes MIR dels darrers 5 anys i les utilitza sota el seu criteri en les seves activitats docents, de manera que els estudiants ja es comencen a familiaritzar amb les preguntes del MIR. A partir de 3r també es comencen a impartir els seminaris MIR, on es fa un primer abordatge sobre com fer el raonament clínic de les preguntes abans de l’examen final de cada assignatura.

A 4t curs s’entra en detall en el perfeccionament per afrontar les preguntes de l’examen MIR i a 5è, a més a més de continuar fent els seminaris MIR, destaca com a activitat principal el simulacre MIR, un examen que reprodueix les mateixes condicions de la prova oficial. És a dir, durant 4 hores seguides s’han de respondre preguntes reals, amb imatges, etc. “L’anàlisi dels resultats d’aquest simulacre ens serveix com a punt de partida per individualitzar el treball que es farà a 6è curs”, diu Veganzones.

A partir d’aquest any, a 6è curs el treball estarà molt dirigit a la manera com optimitzar al màxim els coneixements amb una bona estratègia d’examen. “El Programa de preparació del MIR permet aprendre a analitzar les diferents preguntes, la qual cosa aporta seguretat a l’hora de respondre, així com autoconeixement d’un mateix i identificació dels punts de millora i de fortalesa”, explica Benet.

Periòdicament, també s’anirà analitzant el comportament dels alumnes durant els simulacres que els estudiants fan a l’acadèmia, amb l’objectiu de poder fer recomanacions individuals a cadascú. Treure bons resultats al MIR depèn, en bona part, de tenir una bona estratègia i d’haver assolit un bon nivell de confiança. La majoria d’estudiants de 6è curs de Medicina estan apuntats a acadèmies de preparació del MIR; per tant, els estudiants compaginen acadèmia i grau durant aquest últim any.

És fàcil obtenir plaça?

La pregunta que es fan tots els estudiants de Medicina és si és gaire difícil aconseguir una plaça després de realitzar l’examen MIR. La resposta és que és relativament senzill, ja que el 2022 unes 200 places han quedat vacants i ningú les ha agafat. El més complicat, en tot cas, és treure la plaça desitjada, i això depèn de l’especialitat que es vulgui fer. “Hi ha especialitats més preuades, on has de quedar entre els primers 200 per entrar i altres en les quals només has d’aprovar l’examen”, apunta la coordinadora del programa.

Actualment, s’ofereixen unes 8.550 places per a unes 13.500 persones que es presenten a l’Estat espanyol. No tothom aprova el MIR perquè hi ha una nota de tall que es defineix a partir de les deu millors notes d’aquell any. Amb tot, normalment poden triar especialitat els aspirants que queden per sota de 9.000, una posició que és relativament assequible.

Share in social networks:

Notícies

Empar Moliner i Txell Vilamala

Empar Moliner: “L’acte de llegir és d’una complexitat absoluta i s’ha de practicar”

Amb el Paranimf ple a vessar, Empar Moliner va inaugurar ahir el cicle de conferències “Dones i literatura”, organitzat per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) amb l’objectiu d’apropar al públic la trajectòria literària de tres autores contemporànies. Acompanyada de la...

benvinguda nous alumnes aula gent gran osona

Les aules d’extensió universitària de la gent gran d’Osona i de Centelles inauguren el curs 2024-2025

Coincidint amb l’inici del curs acadèmic, les dues aules d’extensió universitària de la gent gran de la UVic, la d’Osona i la de Centelles, han reprès la seva activitat. Ambdues aules han dut a terme els actes d’obertura del curs i començaran la seva programació...

Tortugues nascudes aquest estiu a la platja de la Savinosa (Tarragona)

La nidificació de la tortuga babaua a costes d’Espanya, França i Itàlia amplia la coordinació del CT BETA amb institucions estrangeres

Ja fa uns deu anys que la tortuga babaua (Caretta caretta) busca niar a platges més fredes que les de Grècia, Turquia, Xipre i Israel, on habitualment feia la seva posta. Aquesta colonització es deu a l’augment de la temperatura de l’aigua pel...

Aplicació C2M, desenvolupada en el marc del projecte Click2Move

El projecte "Click2Move" de la UVic-UCC treu al mercat una app que fa seguiment de l’activitat física dels teletreballadors

En el marc del projecte de recerca europeu "Supporting active and healthy jobs in Europe: Co-creating digital solutions to reduce home-office sedentarism (Click2Move)", coordinat des de la UVic-UCC i amb Judit Bort com a investigadora principal, s’ha tret al mercat l’aplicació C2M. Aquesta eina digital...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte