Vés al contingut

Dues professores de la UVic-UCC publiquen un quadern de pràctiques educatives sobre memòria democràtica

Guia de memòria democràtica

Dues professores de la UVic-UCC publiquen un quadern de pràctiques educatives sobre memòria democràtica

En el marc del projecte de recerca Cocreació de materials didàctics sobre memòria democràtica per a la formació de professionals de l’educació, finançat pel Memorial Democràtic, s’ha publicat la guia Memòria democràtica i drets humans. Quadern de pràctiques educatives, obra d’Isabel Carrillo i Karine Rivas, professores de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC. La guia és el resultat d’un procés de cocreació portat a terme en diversos tallers col·laboratius i d’un procés participatiu de reflexió-acció entre estudiants, professorat i agents socioeducatius de l’àmbit local de Vic. “Es tracta d’una proposta innovadora, que genera un sentiment de responsabilitat ètica i política en traçar les pròpies accions de memòria, aquelles que s’ubiquen al territori, la comunitat o el mateix centre educatiu, revelant així un coneixement pròxim i significatiu”, explica Rivas.

Aquest quadern de pràctiques educatives, orientades a promoure i garantir la memòria com a dret humà i bé comú de la democràcia, narra quatre experiències que posen en relació educació i memòria. Les pràctiques que han dut a terme els professors i les professores als seus respectius centres educatius de Vic i en un context comunitari estan seqüenciades i articulades entre si, tant en el contingut com en la forma, i en totes s’adopta un enfocament de drets humans i justícia. Les experiències recollides mostren que recordar, caminar, investigar i crear són accions dinamitzadores de les memòries. 

Formació per al professorat

Amb l’objectiu d’aprendre de les iniciatives recollides al quadern i del procés compartit entre professors i professores de la UVic, mestres de diferents escoles i instituts de Vic i professionals de l’Àrea de Cultura i de l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament de Vic, es portarà a terme una proposta d’acció formativa d’educadors i educadores al voltant de la memòria democràtica (període del franquisme).

Està previst que la formació es pugui dur a terme el pròxim mes de setembre i s’articularà al voltant de quatre eixos. Un d’ells són els conceptes transversals de memòria democràtica: memòria, veritat, justícia transicional i impactes de gènere. Un altre eix és el del centre educatiu com a territori de memòria: història del centre educatiu, el centre educatiu com a creador de memòria i les mestres de la resistència. El tercer eix girarà al voltant de la memòria democràtica dinàmica i plural, i des d’una perspectiva de gènere: relats individuals i col·lectius de la micro-meso-macromemòria, visibilitat de les dones i grups dissidents. Finalment, el quart eix estarà focalitzat en els recursos per a la creació de materials didàctics inclusius: derives i rutes de memòria, narratives artístiques, espais museístics, entrevistes, etc.

“La proposta de formació plantejada té com a finalitat promoure la formació d’una ciutadania democràtica, crítica i compromesa amb els Drets Humans i amb la creació de recursos que contribueixen a articular la història i la memòria pública des de diferents institucions i agents d’un territori amb caràcter de participació i de reflexió-acció”, explica Karine Rivas.

Dues activitats relacionades

Dins del mateix projecte, a la Jornada internacional dels Estudis d’Educació Social, que es va fer del 15 al 18 de novembre passat a la UVic, es van dur a terme dues activitats relacionades amb la memòria democràtica i obertes a la comunitat educativa i al territori. D’una banda, hi va haver el Recital de Poesia “Dones Poetes Catalanes”, a càrrec de Montse Maestre i Gemma Arimany. De l’altra, es va realitzar el Taller Sembrar-SER El Aka, dirigit per un membre d’Agroarte Colòmbia. Les dues activitats formatives van tenir la participació d’alumnes del grau en Educació Social de la UVic, de personal investigador i docent de la UVic i de professionals de l’àmbit socioeducatiu del territori.

“Com a resultat de les activitats es va generar un debat constructiu per inserir alguns dels conceptes treballats tant a la formació d’educadores i educadors com al disseny de material didàctic”, comenta Rivas. A més a més, les dues activitats van derivar en un treball posterior en sessions de classe sobre els temes tractats.

L’equip de treball del projecte Cocreació de materials didàctics sobre memòria democràtica per a la formació de professionals de l’educació està integrat per Isabel Carrillo i Karine Rivas, investigadores principals, Josep Casanovas, Raquel Cercós, Eulàlia Collelldemont, Anna Gómez, Núria Padrós i Pilar Prat, alguns d’ells i elles, membres del Grup de Recerca Educativa de la UVic.

Share in social networks:

Notícies

Una treballadora i una usuària dels serveis de la Fundació Sant Andreu Salut

La UVic-UCC i la Fundació Sant Andreu Salut signen un conveni de col·laboració

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la seva Càtedra de Cures Pal·liatives, i la Fundació Sant Andreu Salut (SAS), han signat un conveni marc de col·laboració amb l’objectiu de promoure relacions de caràcter acadèmic, científic i...

Estudiants fent un mostreig

Els plàstics d’embalatge i les tovalloletes d’un sol ús són el contaminant més present als rius segons el projecte “Plastic Pirates”

Aquest és el tercer any que diferents escoles participen en el projecte de ciència ciutadana “Plastic Pirates”, que estudia els contaminants als rius des que es va implementar, l’any 2021, i que coordina el Centre Tecnològic BETA  de la Universitat de Vic - Universitat Central...

Foto de grup dels participants al X Congrés Ibèric d'Ictiologia

Finalitza el X Congrés Ibèric d’Ictiologia amb el repte d’augmentar la interrelació entre els investigadors i l’administració

Incrementar les sinergies de treball entre el món acadèmic i les administracions públiques és un dels principals reptes que els experts han posat sobre la taula en el X Congrés Ibèric d’Ictiologia, organitzat per la Societat Ibèrica d’Ictiologia (SIBIC), el Centre d’Estudis dels Rius...

Programa SIRCAT

La Càtedra de Cures Pal·liatives de la UVic-UCC crea un programa de suport per a la millora de la qualitat assistencial a les residències

La prevalença de persones amb malalties avançades és d’entre el 35 % i el 45 % als hospitals i d’entre el 60 % i el 70 % a les residències. En l’àmbit residencial la mortalitat anual és del 20 %, i en els estudis...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte