Dues professores de la UVic-UCC publiquen un quadern de pràctiques educatives sobre memòria democràtica
En el marc del projecte de recerca Cocreació de materials didàctics sobre memòria democràtica per a la formació de professionals de l’educació, finançat pel Memorial Democràtic, s’ha publicat la guia Memòria democràtica i drets humans. Quadern de pràctiques educatives, obra d’Isabel Carrillo i Karine Rivas, professores de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC. La guia és el resultat d’un procés de cocreació portat a terme en diversos tallers col·laboratius i d’un procés participatiu de reflexió-acció entre estudiants, professorat i agents socioeducatius de l’àmbit local de Vic. “Es tracta d’una proposta innovadora, que genera un sentiment de responsabilitat ètica i política en traçar les pròpies accions de memòria, aquelles que s’ubiquen al territori, la comunitat o el mateix centre educatiu, revelant així un coneixement pròxim i significatiu”, explica Rivas.
Aquest quadern de pràctiques educatives, orientades a promoure i garantir la memòria com a dret humà i bé comú de la democràcia, narra quatre experiències que posen en relació educació i memòria. Les pràctiques que han dut a terme els professors i les professores als seus respectius centres educatius de Vic i en un context comunitari estan seqüenciades i articulades entre si, tant en el contingut com en la forma, i en totes s’adopta un enfocament de drets humans i justícia. Les experiències recollides mostren que recordar, caminar, investigar i crear són accions dinamitzadores de les memòries.
Formació per al professorat
Amb l’objectiu d’aprendre de les iniciatives recollides al quadern i del procés compartit entre professors i professores de la UVic, mestres de diferents escoles i instituts de Vic i professionals de l’Àrea de Cultura i de l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament de Vic, es portarà a terme una proposta d’acció formativa d’educadors i educadores al voltant de la memòria democràtica (període del franquisme).
Està previst que la formació es pugui dur a terme el pròxim mes de setembre i s’articularà al voltant de quatre eixos. Un d’ells són els conceptes transversals de memòria democràtica: memòria, veritat, justícia transicional i impactes de gènere. Un altre eix és el del centre educatiu com a territori de memòria: història del centre educatiu, el centre educatiu com a creador de memòria i les mestres de la resistència. El tercer eix girarà al voltant de la memòria democràtica dinàmica i plural, i des d’una perspectiva de gènere: relats individuals i col·lectius de la micro-meso-macromemòria, visibilitat de les dones i grups dissidents. Finalment, el quart eix estarà focalitzat en els recursos per a la creació de materials didàctics inclusius: derives i rutes de memòria, narratives artístiques, espais museístics, entrevistes, etc.
“La proposta de formació plantejada té com a finalitat promoure la formació d’una ciutadania democràtica, crítica i compromesa amb els Drets Humans i amb la creació de recursos que contribueixen a articular la història i la memòria pública des de diferents institucions i agents d’un territori amb caràcter de participació i de reflexió-acció”, explica Karine Rivas.
Dues activitats relacionades
En el marc del mateix projecte, a la Jornada internacional dels Estudis d’Educació Social, que es va fer del 15 al 18 de novembre passat a la UVic, es van dur a terme dues activitats relacionades amb la memòria democràtica i obertes a la comunitat educativa i al territori. D’una banda, hi va haver el Recital de Poesia “Dones Poetes Catalanes”, a càrrec de Montse Maestre i Gemma Arimany. De l’altra, es va realitzar el Taller Sembrar-SER El Aka, dirigit per un membre d’Agroarte Colòmbia. Les dues activitats formatives van tenir la participació d’alumnes del grau en Educació Social de la UVic, de personal investigador i docent de la UVic i de professionals de l’àmbit socioeducatiu del territori.
“Com a resultat de les activitats es va generar un debat constructiu per inserir alguns dels conceptes treballats tant a la formació d’educadores i educadors com al disseny de material didàctic”, comenta Rivas. A més a més, les dues activitats van derivar en un treball posterior en sessions de classe sobre els temes tractats.
L’equip de treball del projecte Cocreació de materials didàctics sobre memòria democràtica per a la formació de professionals de l’educació està integrat per Isabel Carrillo i Karine Rivas, investigadores principals, Josep Casanovas, Raquel Cercós, Eulàlia Collelldemont, Anna Gómez, Núria Padrós i Pilar Prat, alguns d’ells i elles, membres del Grup de Recerca Educativa de la UVic.
Notícies
Ángel Honrado, CEO de l’empresa We Do, guanya el “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, que s'ha fet avui a la UVic-UCC dins la Setmana de la Ciència
Ángel Honrado, CEO i project manager de l’empresa We Do, amb un monòleg sobre el virus del Papil·loma Humà (VPH), ha guanyat la sisena edició del “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, que ha tingut lloc aquest matí al Paranimf de la Universitat...
La Xarxa Vives aprova col·laborar amb Escola Valenciana en la reconstrucció dels centres educatius afectats per la DANA, en una reunió a la UVic-UCC
La seu del rectorat de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha acollit aquest dimecres la reunió de la Comissió Permanent de la Xarxa Vives d’Universitats. La trobada ha reunit els representants de les 22 universitats membres i ha estat encapçalada...
Pol Maya, Laurence Picq i Marc Marcé guanyen el Premi Fundació Sebastià Àlvarez en diferents categories
En el marc de les Jornades Miquel Martí i Pol celebrades a Roda de Ter aquest diumenge 10 de novembre va tenir lloc al Teatre Eliseu el tradicional acte de lliurament dels premis literaris, artístics i pedagògics, entre els quals els Premis Sebastià Àlvarez als...
El XII Col·loqui Internacional Verdaguer explorarà la influència de Guimerà i Verdaguer en la creació de l’espai literari català modern
La Societat Verdaguer, la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Societat Catalana de Llengua i Literatura de l’Institut d’Estudis Catalans organitzen el XII Col·loqui Internacional Verdaguer, que porta per títol “Guimerà, Verdaguer. Institució i...