Arnau Amat i Jordi Martí publiquen un llibre sobre el cos humà per a mestres de primària
Arnau Amat i Jordi Martí, professors del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH), acaben de publicar el llibre “Investigem com funciona el cos humà”. Es tracta del segon volum de la col·lecció Petits Talents Científics, i el signen conjuntament amb Irma Darné, mestra de primària de l’Escola Vedruna de Ripoll. El llibre recull 12 activitats perquè el professorat de primària pugui promoure investigacions entre l’alumnat per descobrir els aspectes bàsics de la fisiologia del cos humà.
Les activitats que s’hi recullen són una selecció de les que es van dur a terme al curs Petits Talents Científics per a mestres de primària, organitzat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i l’Obra Social “la Caixa”. El llibre es basa en els plantejaments metodològics en ensenyament i aprenentatge de les ciències amb més consens internacional, el fonament dels quals és “que els infants portin a terme investigacions de la manera més semblant possible a com ho fan els científics experts”, expliquen els autors. Això implica “deixar de banda la cerca d’informació directa a llibres i a Internet, perquè a través d’experiments i de la construcció de maquetes vagin construint una representació de com funciona el cos humà”.
El llibre entronca amb la reflexió sobre com promoure activitats innovadores de ciències a l’aula que durant dos cursos ha fet el grup de treball de ciències a Infantil i Primària del CIFE de la UVic. Alhora, el grup de recerca Coneixement i Didàctica (CODI) i el Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències mantenen col·laboracions amb mestres en actiu i escoles de primària per innovar en aquest àmbit. Un dels exemples és el de l’Escola Vedruna de Ripoll, que “ha estat clau no només per posar a prova les activitats a l’aula, sinó per tenir en compte tots aquells coneixements i aspectes concrets d’aula que necessita un mestre per portar-lo a terme”, diuen els autors.
La col·lecció continuarà amb, com a mínim, quatre llibres que cobriran tots els temes del currículum de ciències per als cicles mitjà i superior de primària. Tots els títols publicats estan disponibles en accés obert a la pàgina web de l’Institut d’Educació de Barcelona.
Notícies
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...
Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat
Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...