Vés al contingut

Alumnes de secundària de Vic, Torelló i Banyoles guanyen el 7è Premi Llegim Ciència de la UVic-UCC

Acte de lliurament del premi Llegim Ciència a l'Aula Magna

Alumnes de secundària de Vic, Torelló i Banyoles guanyen el 7è Premi Llegim Ciència de la UVic-UCC

Més de 500 estudiants de tercer i quart de Secundària van omplir aquest dilluns al matí l’Aula Magna de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) en l’acte de lliurament dels guardons de la setena edició del Premi Llegim Ciència. El certamen l’organitza la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT) en el marc del programa Ciència i Societat, i pretén despertar l’interès per la literatura científica entre els adolescents.

En aquesta ocasió, el concurs proposava als alumnes que escollissin entre dos reptes literaris per elaborar un relat curt: posar-se a la pell de Ramón y Cajal i descriure què deuria pensar i sentir quan va veure per primer cop al microscopi una xarxa de neurones, a partir del llibre Ramón y Cajal. Ara y aquí (Angle Editorial, 2016) de Salvador Macip, o inventar un episodi per la novel·la Pompeu Fabra, l’aventura de la llengua (Rafael Dalmau Editor, 2017) de Gemma Pauné amb il·lustracions d’Oriol Garcia-Quera. En total s’hi han presentat 53 relats procedents de tretze centres de Secundària d’arreu de Catalunya.

Primers premis a Vic, Torelló i Banyoles

El jurat, format per especialistes del món de la ciència, la tecnologia i la literatura, ha atorgat els següents premis: en la categoria de tercer d’ESO, el primer premi al relat sobre Ramón y Cajal va recaure en Jana Cocera, de l’Institut Escola Marta Mata de Torelló, seguida de Laura Belmonte, de l’escola internacional del Camp de Salou, i de Clara Font, del col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic. En la categoria de quart d’ESO la guanyadora va ser Laura Quílez, de l’Escorial de Vic, seguida de Mariam Al Mard Bouchafra, i d’Anna Torner, ambdues de La Salle de Manlleu.

Pel que fa al repte d’inventar un episodi per a la novel·la sobre Pompeu Fabra, en la categoria de tercer d’ESO, el primer premi va endur-se’l Noa Bernal Whelan, de l’Institut Pla de l’Estany de Banyoles, seguida de Tatjana Storacj, de l’Institut Illa de Rodes de Roses i de Paul-Cristian Cristea, de l’Institut Pla de l’Estany de Banyoles. Entre l’alumnat participant de quart d’ESO, la guanyadora  va ser Íngrid Albacete, de l’Escorial de Vic. El segon premi va recaure en Oriol Pérez, de l’Institut Pla de l’Estany de Banyoles, i el tercer en Júlia Font, també de l’Escorial de Vic.

Els premis atorgats compten amb el suport de la Fundació Espavila, Rafael Dalmau Editors i Angle Editorial, el Consell Comarcal d’Osona i la FCT de la UVic-UCC. Al bloc del Premi Llegim Ciència s’hi podran consultar els llistats complets de guanyadors i els relats dels premiats. 

Inauguració a càrrec del rector de la UVic-UCC

L’acte d’entrega del Premi Llegim Ciència es va dur a terme, com en les anteriors edicions, en dues sessions separades, una per a cada categoria. El primer bloc va comptar amb la presència del rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, que va presidir l’acte inaugural. Baños va animar els estudiants a apostar per “una formació que no passi només per l’especialització” sinó que tingui “una mirada panoràmica de màxima amplitud, sense deixar-nos condicionar per si això pertany més a les ciències o a les lletres, si és més tecnològic o més humanístic, més artístic o més tècnic”. Per al rector, aquesta visió “fomenta enormement la creativitat”, ens enriqueix com a persones i com a professionals i ens permet identificar si realment “tenim una personalitat que tendeix més cap a una especialització” concreta.

En el mateix acte, el degà de la FCT, Sergi Grau, va agrair a alumnes i professors que participin en un programa com les Tertúlies de Literatura Científica, i als autors dels llibres estudiants que “hi sigueu presents i exerciu com a referents per despertar noves vocacions científiques i tecnològiques”. Les dues sessions de lliurament de premis també van incloure ponències de Salvador Macip, Gemma Pauné i Oriol Garcia-Quera, autors i il·lustrador dels llibres a l’entorn dels quals ha girat el certamen literari. Ambdues van estar conduïdes per Julita Oliveras, responsables del Programa Ciència i Societat, pel qual l’any 2017 va rebre el premi Jaume Vicens Vives en reconeixement a la seva tasca d’apropar la ciència més innovadora als estudiants universitaris i preuniversitaris. A més del premi Llegim Ciència, el programa inclou les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) i el Mercat de Tecnologia d’Osona.  

Share in social networks:

Notícies

Alumnes fent una activitat didàctica

Un projecte de la UVic-UCC conscienciarà els escolars dels efectes de la sequera amb un ‘escape room’

Davant els prolongats i cada vegada més freqüents episodis de sequera, afavorits pel canvi climàtic, els nivells d’aigua en rius i embassaments han experimentat una disminució important. Aquesta realitat, unida al fet que la UNESCO promou la incorporació de l’objectiu 6 de desenvolupament sostenible (ODS)...

UVic-UCC, Ajuntament i centres de secundària estrenyen lligams

La UVic-UCC i l'Ajuntament de Vic estrenyen lligams amb els centres de secundària de la ciutat

Aquest 18 de juliol ha tingut lloc a la Sala Gòtica de la UVic-UCC una trobada entre la direcció general de la FUBalmes i l'Ajuntament de Vic amb els directors dels centres de secundària de la ciutat. L'objectiu d'aquesta reunió ha estat, d'una banda, donar...

Exemplar de toturga babaua de la temporada 2024

La colonització de tortugues marines a les costes del Mediterrani espanyol continua

A l'última dècada, les platges del litoral espanyol i de la resta de la Mediterrània occidental estan experimentant un augment en la detecció de nius de tortuga careta o tortuga babaua (Caretta caretta). L'augment de la quantitat de nius en aquestes zones és...

Persones usuàries de la residència Aura de Manlleu que han participat al projecte Join4Joy

Dues residències d’Osona participen en un projecte europeu per fomentar l’activitat física entre la gent gran

Mantenir-se actiu afavoreix la salut de les persones. Tanmateix, posar el focus en el fet de gaudir en comptes de posar-lo en la salut pot ser una bona manera perquè la gent de 65 anys o més s’animi a practicar regularment exercici físic. A més, cal...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte