Presentació
El projecte desenvolupat per membres del GREUV consta de la investigació i registre de les produccions audiovisuals de temàtica educativa produïdes a Espanya entre 1914 i 1939 que mostraven la situació educativa del país, regió o ciutat, les pràctiques en institucions educatives i centres d'atenció a la infància o el desenvolupament d'activitats escolars concretes amb la finalitat de propagar els ideals pedagògics i innovacions didàctiques, així en alerta de les necessitats formatives i d'atenció de la població infantil.
Mitjançant la col·laboració amb diferents filmoteques públiques espanyoles s'ha realitzat el registre de materials com a eina pel desenvolupament de la investigació en curs, així com per a posterior investigacions.
Per a la realització de la investigació s'ha elaborar un model d'anàlisis de continguts audiovisuals de temàtica històrico-educativa que integra paràmetres de la història de l'educació, de la pedagogia, de la psicologia i la sociologia possibilitant estudis de caràcter transversal i temàtic.
Els resultats específics dels anàlisis efectuats s'han circumscrit en els següents eixos:
- variacions de la representació de l'educació segons el context polític (estudi de diferències entre la dictadura de Primo de Rivera, la II República i la Guerra Civil);
- les propostes educatives i concepcions de la infància segons ideologies polítiques (liberalisme, anarquisme, comunisme, franquisme);
- caracteritzacions de la representació dels subjectes de l'educació (infància, educadors, professionals, comunitat educativa i entorn social), institucions escolars i centres d'atenció a la infància;
- identificació de les principals preocupacions educatives del sistema educatiu representades (democratització i extensió de l'educació, metodologies educatives, drets de la infància)
- evolució de la representació d'àrees educatives específiques (educació per a la salut i la higiene, educació física, educació política, educació moral).
Aquests anàlisis han permès crear i editar el documental "Viure la infància durant la Dictadura de Primo de Rivera, 1923-1930" que integra seqüències de diferents documentals històrics combinats amb fonts orals, textuals i gràfiques del període. S'ha desenvolupat, a més, una proposta de material didàctic.
Finançament
Eines d'estudi i Recursos
Publicacions sobre metodologia:
- Gómez, Anna; Casanovas, Josep (2017) “Orientaciones metodológicas para el análisis fílmico: su aplicación en un documental de 1928”. RIDPHE_R: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, ISSN-e 2447-746X. Enllaç: http://ojs.fe.unicamp.br/ged/RIDPHE-R
- Gómez, Anna (2017) “La participación del arte y la literatura en la construcción discursiva de una historia de la educación”. Revista Historia y Memoria de la Educación, ISSN: 2444-0043, núm.5. Enllaç: http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/16737
- Collelldemont, Eulàlia; Casanovas, Josep (2017) “Los documentales y noticiarios como texto de apertura para pensar la educación estético-política” Revista Historia y Memoria de la Educación, ISSN: 2444-0043, núm.5. Enllaç: http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/16635
- Collelldemont, Eulàlia; Casanovas, Josep (2017) “Modelo de análisis de la representación de propuestas educativas en los documentales propagandísticos” en XIX Coloquio de Historia de la Educación (SEDHE2017), Imágenes discursos y textos en Historia de la Educación. Retos metodológicos actuales, El Escorial (Madrid) del 19 al 22 de septiembre de 2017. Pdf
- Collelldemont, Eulàlia; Padrós, Núria (2017) “We need to change the formal logic to use the images as a source for the history of education?” In The Visual and History Practice in the Digital Age. ISCHE 39 Pre-Conference Workshop (PCW), July 17, 2017. Pdf
Esquema procés metodològic
Resultats
Articles en revistes:
Collelldemont, Eulàlia (2015) “Children, education and politics in everyday life: children education and politics at a time of conflict - the Spanish Civil War (1936-1939)”. Paedagogica Historica: International journal of the history of education, ISSN 0030-9230, Vol. 51:4, págs. 395-404. Traducció Jon Telford. Enllaç: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00309230.2015.1047385
Nuria Padrós Tuneu, Isabel Carrillo i Flores, Josep Casanovas i Prat, Pilar Prat Viñolas, Antoni Tort Bardolet, Anna Gómez Mundó (2015) ”The Spanish Civil War as seen through children's drawings of the time”. Paedagogica Historica: International journal of the history of education ISSN 0030-9230, Vol. 51:4, Págs. págs. 478-495. Traducció Jon Telford. Enllaç: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00309230.2015.1049185
Padrós, Núria; Prat, Pilar; Collelldemont, Eulàlia (2016) “La atención sanitaria infantil como preocupación educativa” RIDPHE_R: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, ISSN-e 2447-746X, Vol. 2: 3, págs. 129-141. Enllaç: http://ojs.fe.unicamp.br/ged/RIDPHE-R/article/view/7649
Carrillo Flores, Isabel (2016). “Significant el dret a l’educació internacional d’Instrucció Pública en el període d’entreguerres: Recomanacions de la Conferència Internacional d’Instrucció Pública en el període d’entreguerres” Educació i història: Revista d'història de l'educació, ISSN: 1134-0258, Nº. 27, págs. 23-44. Enllaç: http://www.raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/309635/399614
Carrillo Flores, Isabel (2016). “Balance de los Objetivos de Desarrollo del Milenio y su impacto en el derecho a la educación.” Revista de Educación. ISSN-e 2304-4322, ISSN 1019-9403, vol. 25, núm. 49, pp. 103-119. Enllaç: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/viewFile/15289/15754
Casanovas, J.; Gómez, A. (2017) “Una escola davant la càmera cinematogràfica. La inauguració de l’edifici del grup escolar de Vinyoles a través d’un film documental de 1928.” Revista Ausa, ISSN 0210-5853 / ISSN ELECTRÒNIC 2014-1246, núm. 179
Gómez, Anna; Casanovas, Josep (2017) “Orientaciones metodológicas para el análisis fílmico: su aplicación en un documental de 1928”. RIDPHE_R: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, ISSN-e 2447-746X.
Gómez, Anna (2017) “La participación del arte y la literatura en la construcción discursiva de una historia de la educación”. Revista Historia y Memoria de la Educación, ISSN: 2444-0043, núm.5 Enllaç: http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/16737
Tort, Antoni; Collelldemont, Eulàlia (2017) Elementos artísticos de la historia de la educación: las prácticas artísticas en los espacios educativos” Revista Historia y Memoria de la Educación, ISSN: 2444-0043, núm.5 Enllaç: file:///C:/Users/33959/Downloads/17180-35723-1-PB%20(1).pdf
Collelldemont, Eulàlia; Casanovas, Josep (2017) “Los documentales y noticiarios como texto de apertura para pensar la educación estético-política” Revista Historia y Memoria de la Educación, ISSN: 2444-0043, núm.5 Enllaç: http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/16635
Collelldemont, Eulàlia; Vilanou,Conrad (2017) “INHABITING CULTURE: Spanish Anarchists vision of Cultural Learning through Aesthetics in the early 20th century)”. Paedagogica Historica: International journal of the history of education, ISSN 0030-9230, Vol. 54:1. Enllaç: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00309230.2017.1307858
Casanovas, Josep, Padrós, Núria ( publicación propuesta para 2018) “La història de l’educació a través dels films”, Revista d'història de l'educació, ISSN: 1134-0258, núm. 31.
Casanovas, Josep; Collelldemont, Eulàlia.; Gómez, Anna; Padrós, Núria; Prat, Pilar (publicación propuesta para 2018). “L’educació en els documentales de propaganda a Espanya (1914-1939”, Revista d'història de l'educació, ISSN: 1134-0258, núm. 31.
Padrós, Núria; Collelldemont, Eulàlia ( publicación propuesta en 2017) L’experiència escolar de la pedagogia intuïtiva segons la representació en imatges I films, Temps d’Educació, ISSN electrònic: 2014-7627 / ISSN paper: 0214-7351, núm. 52
Collelldemont, Eulàlia (publicación propuesta en 2018) “Educar, una deriva del verb propagar. La representació de l’educació en els films del període de la Dictadura de Primo de Rivera” Temps d’Educació, ISSN electrònic: 2014-7627 / ISSN paper: 0214-7351, núm 53
Publicacions en llibres, capítols de llibres i actes de congressos:
Collelldemont, Eulàlia; Padrós, Núria; Prat, Pilar (2015) “Analiza reprezentacij otrok med drugo svetovno vojno v španskih propagandnih filmih” Borec, núms. 724-726, 2015 Monografska številka skriti otroci druge svetovne vojne, ISBN: 978-961-6768-94-8, Págs. 95-104. Traducció Jon Telford.
Collelldemont, Eulàlia (2015) “Los museos virtuales, cuando la conservación y la difusión de la memoria etnográfica coinciden” en Mogarro, Maria Joao (coord..): Educaçao e Património Cultural. Escolas, Objetos e Práticas, ISBN: 978-989-689-339-2, Págs. 387-398.
Collelldemont, Eulàlia; Sambola, Rosa (2015) “Carme Aymerich i Barbany (1910-2001): pedagogia de l'expressió i educació especial” en Soler, Joan (coord.) Vint mestres i pedagogues catalanes del segle XX. Un segle de renovació pedagògica a Catalunya. Barcelona: Assocació de Mestres Rosa Sensat, ISBN: 978-84-943813-3-1, Págs. 205-220
Collelldemont, Eulàlia; Padrós, Núria (2016) “El Museo Universitario Virtual de Pedagogía de la Universidad de Vic. El MUVIP” en Álvarez Domínguez, Pablo (coord.) Los museos pedagógicos en España: entre la memoria y la creatividad, 2016, ISBN 978-84-9704-957-3, Págs. 145-462.
Casanovas, Josep; Collelldemont, Eulàlia (2016) “La fachada de la escuela. La imagen de la enseñanza en los films documentales de inauguración de grupos escolares durante la dictadura de Primo de Rivera” en Dávila, Pauli; Naya, Luis María (coord.). Espacios y patrimonio histórico-educativo. Donostia: Erein, ISBN: 978-84-9746-821-3, Págs. 663 – 678. Enllaç: http://hdl.handle.net/10810/18512
Carrillo Flores, Isabel (2016). “Reflejos de las Conferencias Internacionales de Instrucción Pública en los Noticiarios España al Día.” en Dávila, Pauli; Naya, Luis María (coord.). Espacios y patrimonio histórico-educativo. ISBN 978-84-9746-821-3, Págs. 649-661. Enllaç: http://hdl.handle.net/10810/18512
Casanovas, Josep; Prat, Pilar (2016) “Els noticiaris de Laya Films sobre els infants i la seva educació durant la Guerra Civil espanyola (1936-1939)” en Educar en temps de guerra. València. Diputació de València-Institució Alfons el Magnànim; ISBN: 978-84-7822-696-2, Págs. 181-192.
Collelldemont, Eulàlia; Padrós, Núria (2016) “La representació de les colònies-refugi: diferències entre els films de propaganda política i els films de conscientització a l’estranger” en Educar en temps de guerra. València. Diputació de València-Institució Alfons el Magnànim; ISBN: 978-84-7822-696-2, Pág.193-210.
Gómez, Anna; Prat, Pilar (2016) “‘No me beses’: Estudiar les formes de protecció-assistència de la infància a través dels films” en Educar en temps de guerra. València. Diputació de València-Institució Alfons el Magnànim; ISBN: 978-84-7822-696-2, Págs. 491-500.
Activitats
Presentació del documental “Viure la Infància durant la Dictadura de Primo de Rivera, 1923-1930”.
Més informació: http://mon.uvic.cat/greuv/
Conferència:
Casanovas, Josep. “La guerra civil a Vic (1936-1939): Cues, cartes i bombes. Realizada en el Ayuntamiento de Vic el 16 de febrero de 2016, en el marco del primer homenaje institucional a las víctimas de los bombardeos de Vic por la aviación franquista.
Més informació: http://mon.uvic.cat/greuv/josep-casanovas-conferencia-guerra-civil-vic/
Difusió:
Premsa: El 9 Nou (17-2-2017), televisió: http://el9nou.cat/video/al-dia-catalunya-central-17-02-17/
El Punt Avui: http://www.elpuntavui.cat/societat/article/5-societat/1072199-vic-recorda-les-victimes-de-la-guerra-civil.html
Nació Digital: http://www.naciodigital.cat/osona/noticia/53028/vic/homenatja/victimes/dels/bombardejos/guerra/civil/aquest/dijous
Conferencia:
Collelldemont, Eulàlia “What are the routes of the pedagogical visual propaganda and how to analyze what shows and what hides” University of Latvia.
Més informació: http://mon.uvic.cat/greuv/collelldemont-letonia/
Productes
Documental: “Viure la Infància durant la Dictadura de Primo de Rivera, 1923-1930”.
Per a la difusió pública del documental posar-se en contacte amb el MUVIP