Vés al contingut

Escull optativa de primer curs de Medicina

Escull optativa de primer curs de Medicina

El grau de Medicina contempla 30 crèdits ECTS optatius repartits en els sis cursos acadèmics, això implica que tots els estudiants cursen una assignatura optativa de 5 crèdtis ECTS cada curs. Per tant, des de la primera matricula cal escollir una assignatura optativa. Totes les assignatures s’imparteixen en anglès, tenen el mateix sistema avaluatiu, algunes s'imparteixen a Vic o a Manresa, i en horari de matí (de 9 a 14h) o en horari de tarda (de 15 a 20h). Les assignatures optatives estan organitzades en dos cicles: 

  • Cicle Bàsic de primer i segon curs que únicament estan disponibles per estudiants que es matriculin a aquests dos cursos de grau, s'imparteixen a Vic i són:

    AssignaturaCodiModalitatTornCampusGrup
    The Current Healthcare System15738PresencialTardaVic15
    ICT in Health15740PresencialMatíVic11
    Art and Medicine15746PresencialTardaVic15
    Global Health16662PresencialMatíVic11
    Climate Change and Health16731PresencialMatíVic11
    Mindfulness and Health16732PresencialTardaVic15

L’objectiu d’aquesta assignatura és identificar i comprendre els elements i actors claus del sistema de salut i avaluar la seva contribució a millorar la salut dels individus i les poblacions.


L’ organització del sistema sanitari és un dels pilars bàsics de la planificació sanitària. Hi ha diferents formes d’organització d’aquet sistema sanitari, des del sistema universal públic, com el nostre, al sistema privat com per exemple als Estats Units. A qualsevol sitema, el treball en equip, lideratge col·laboratiu, com a una unitat bàsica en la qual s’estructura la multidisciplinarietat professional, és una qüestió fonamental en les organitzacions sanitàries actuals.


En conseqüència, l’assignatura és una oportunitat per adonar-se de les bondats i les limitacions dels sistemes sanitaris, dels compromisos amb les persones i amb la societat i de la necessitat de fer-los compatibles. En aquesta asignatura també es revisaran els canvis constants en la societat i el perquè d’aquests canvis, i de com aquestes modificacions obliguen als sistemes sanitaris a estar en constant evolució per intentar adaptar-se i anticipar-se a aquests canvis.

La UVic-UCC es la tercera universitat del món, després de la de Budapest i de la Radbound University d’Holanda, que incorpora al grau en Medicina una assignatura relacionada amb les TIC, amb l’objectiu de familiaritzar als futurs metges amb l’entorn tecnològic i obrir la mirada a altres oportunitats dins dels camps de l’emprenedoria i la innovació relacionades amb la salut.


Els objectius que pretén l’assignatura són la familiarització de l’alumne amb els entorns tecnològics que actualment estan funcionant en els diferents sistemes sanitaris i socials, com aquests encaixen dins de l’estratègia assistencial i com les tecnologies ens poden ajudar a oferir una millor qualitat assistencial. A la vegada s’oferiran pinzellades d’innovació, emprenedoria i gestió de projectes amb l’objectiu de donar a conèixer entorns que afavoreixin la creació d’idees de manera estructurada i creativa.

Clàssicament s’ha repetit: "la medicina és una ciència i un art". L’aplicació dels coneixements teòrics a la
pràctica clínica requereix diverses competències que ultrapassen la pura memorització. La dificultat en la
mesura de les observacions, la complexitat del diagnòstic diferencial, la comunicació metge-pacient o
l’empatia són reptes que ha d’afrontar el metge dia a dia. Per a desenvolupar aquestes competències i
aprendre l’art de ser metge, cal estudiar matèries que difícilment es tracten en profunditat en altres
assignatures. Per aquest motiu, es tractaran temes com els els símbols de la professió médica, les fites de
la història de la medicina, l’evolució del pensament mèdic, la representació del metge i de la medicina en les
diverses expressions artístiques. Per tant, es buscarà adquirir una “cultura general” relacionada amb la
medicina.

Aquesta assignatura està dirigida a estudiants de Medicina compromesos amb l’equitat i interessats en
millorar la salut a nivel mundial.


L’objectiu general és introduir als futurs metges en la pràctica de la medicina als països tropicals i països de
de renta baixa- mitjana. A més a més, vol convertir-se en un fòrum dinàmic per als estudiants que vulguin
treballar en salut global per adquirir un coneixement i una comprensió exhaustiva de les principals malalties
dels països de baixa renta i la possibilitat de contrastar i debatre sobre els principals obstacles i desafiaments
per millorar la salut de les poblacions en aquestes àrees.


En aquesta assignatura s’analitzaran els efectes i l’impacte global de les malalties als països més desfavorits
a la vegada que es desenvoluparan habilitats clíniques per reconèixer i tractar les malalties més freqüents
d’aquestes zones del món. D’altra banda es fa una aproximació a l’anàlisi dels principals problemes de salut
a nivel mundial i es tracten els fonaments del treball en la salut global.

En els darrers 130 anys el mon s’ha escalfat 0,85ºC, i en conseqüència la terra s’està transformant: el nivell
del mar està pujant, els glaciars s’estan fonent i el clima està canviant. Aquests canvis tenen un impacte
social i ambiental important, a l’agricultura i la ramaderia, l’accés a l’aigua, la contaminació ambiental... i per
tant poden tenir un impacte a la nostra salut.


En aquesta asignatura es revisará l’impacte del canvi climàtic sobre la salut de les poblacions, l’augment de
la temperatura, la calor extrema, els desastres naturals i la contaminació ambiental. Analitzarem també com
podem mesurar aquest impacte sobre la salut.  

La pràctica de la medicina comporta una aproximació produnda i integral de les persones i les seves necessitats. Això exigeix una comprensió humanista i holística en l’aplicació dels coneixements científics adquirits al Grau i, de l’altra, una inevitable tensió dels metges en les dimensions física i psicoemocional.


En aquest context, l’adquisisió de competències del estudiants del Grau per aprendre a gestionar les emocions, les reaccions, les actituds i els pensaments és especialment útil en la comprensió de la dimensió humana de la medicina, la construcció d’habilitats en intel·ligència emocional i en relacions interpersonals, i en la protecció i gestió de l’estrès.


Aquesta assignatura permetrà als estudiants capacitar-se en la connexió interior i el desenvolupament habilitats d’atenció plena i conscient, per tal d’aplicar-les a l’atenció a la salut de les persones i a la millora i el creixement personal.

  • Cicle Clínic que compren de tercer fins a sisè, per cursar-les caldrà matricular-se mínim de tercer curs i tan poden cursar-se a Vic com a Manresa i consta de la següent oferta acadèmica:

    AssignaturaCodiModalitatTornCampusGrup
    Integrated Palliative Care15734PresencialMatíVic11
    Health Management15735On-lineTardaManresa55
    Biomedical Research15736On-lineTardaVic15
    Clinical Sexology16733PresencialTardaVic15
    Physical Activity, Sport and Health16734PresencialMatíVic11
    Multidisciplinary Teams for Patient Safety and Quality16736PresencialMatíManresa51
    Occupational Health16737PresencialTardaVic15
    Leadership and Professionalism16735PresencialTardaManresa55

Per consultar el contingut de les assignatures optatives del cicle clínic consulta a l'apartat pla d'estudis del web del grau.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte