LA PROFESSIÓ D'EDUCAR.
REPTES, EXPERIÈNCIES I PERSPECTIVES DE L’EDUCACIÓ INFANTIL. 3a edició.
Congrés d'educació infantil adreçat a l'alumnat de 2n curs del CFGS en Educació Infantil.
Data: Dimarts, 30 de gener de 2024 de 15 h a 20 h del vespre.
Tornem amb moltes ganes de fer-ne una nova entrega i amb vosaltres com a protagonistes principals!
Enguany ens encantaria que els i les vostres estudiants del CFGS en Tècnic/a d'Educació Infantil presentessin, en un format visual i en una durada breu d'entre 10 i 15 minuts, algun dels projectes en els quals hagin estat treballant al llarg de la seva formació en TEI, potenciant així la transferència de coneixements entre estudiants i professionals, que n'és l'esperit principal d'aquest congrés. Aquesta part no és obligatòria, però us animem a participar-hi!
Aquest congrés és gratuït i al final de l'acte cada estudiant rebrà un certificat d'assistència.
PROGRAMA DE LA JORNADA
15.00-15.15 h: Acreditacions i lliurament de la documentació.
15.15-15.30 h: Benvinguda a càrrec del Deganat de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVIC-UCC.
15.30-16.15 h: Introducció a la tercera edició del Congrés d’Educació Infantil de la UVIC-UCC. A càrrec de Francesca Davoli, coordinadora dels estudis de Mestres en Educació Infantil, pedagoga i professora del Departament de Pedagogia de la UVIC-UCC.
Ponència: EL NOU CURRÍCULUM D'EDUCACIÓ INFANTIL: una oportunitat per donar continuïtat a tota l'etapa 0-6 i una eina real per reformar el projecte educatiu del centre. A càrrec de la Dra. Mar Beneyto i Dra. Glòria Olmos, professores de Departament de Pedagogia de la Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC i docents de l'assignatura Didàctica i Currículum Escolar.
16.15-17.30 h: Presentació de les experiències formatives dels estudis de TEI: COMPARTINT LES BONES PRÀCTIQUES a càrrec de l’alumnat de CFGS.
En un format visual i narratiu, cada centre que ho desitgi, està convidat a presentar i compartir un dels projectes que s’han dut a terme al llarg dels estudis en TEI.
Temporització: 10-15 minuts per cada presentació
17.30-18.00h: Pausa cafè. Agrupaments en petits grups per desplaçar-se a les instal·lacions de la UVIC per a la proposta de tallers.
18.00-19.30 h: Tallers
(Cal apuntar-se prèviament a 1 dels 8 tallers que s’ofereixen simultàniament. Cada taller està pensat per un nombre de participants reduït per garantir una dinàmica participativa).
19.30-20.00 h: Aula Magna. Tancament de la Jornada i lliurament dels certificats de participació a càrrec del CIFE (Centre d’Innovació i Formació en Educació) de la UVIC-UCC. Agraïments i comiat.
Per realitzar la inscripció, heu d'enviar un correu a secundaria@uvic.cat indicant el nom del centre formatiu, el nombre total d'estudiants, el curs actual i si voleu participar en la presentació de projectes. Nosaltres ens posarem en contacte per procedir a fer-vos la inscripció als tallers i per donar-vos instruccions per preparar-vos les presentacions, si és el cas.
A continuació podeu consultar tota l'oferta de tallers.
1. Taller Dinamització de la Bebeteca: proposta literària a l’Aula Teresa Buscart (Laboratori de Recerca i Formació en Educació Infantil). Els/les participants amb aquest taller s’immergiran en un espai especialment dedicat al món literari a través d’un ritual que acompanyarà una narració per als infants, en una mena de simulació que té en compte les característiques dels infants, els espais, els temps i el material.
2. Taller Material Montessori a l’etapa 0-3 i a l'etapa 3-6: conèixer l’ambient preparat montessorià i la importància dels materials en el mètode Montessori.
En un ambient preparat amb aquesta finalitat, els i les participants tindran l’oportunitat de descobrir la pedagogia montessoriana adreçada als més petits i a través de la presentació pràctica dels materials Montessori podran apropar-se a l’essència de la filosofia educativa de la pedagoga italiana.
En un segon ambient preparat amb aquesta finalitat, els i les participants podran aprofundir amb el material Montessori, pensat, dissenyat i realitzat segons les indicacions rigoroses de la dottoressa el segle passat, i així conèixer el fonament de l’educació cap a l’autonomia i l’autoregulació en l’aprenentatge de l’infant d’aquesta etapa.
3. Taller Els Llenguatges Expressius i Manipulatiu a l’etapa infantil.
Pensat per donar a conèixer un dels cent llenguatges de la infància, com afirmava el pedagog Loris Malaguzzi en la seva famosa metàfora sobre les potencialitats dels infants, aquest taller permet pensar amb les mans, oferint una pràctica que desperti la creativitat que cada persona posseeix, retrobant o redescobrint els processos creatius que fan servir els infants.
4. Taller L’Expressió Corporal a les primeres edats.
El cos, el moviment, la dramatització són llenguatges familiars per als infants que els adults han anat perdent al llarg de la seva socialització (escolarització): aquest taller permet redescobrir aquesta manera d’expressar-se que ens fa connectar amb els nens i les nenes i amb nosaltres mateixos/es.
5. Taller Jocs Exploratoris a l’etapa 0-3.
El joc exploratori a la vida quotidiana és un element primordial en el desenvolupament cognitiu, relacional, espacial de l’ésser humà. El taller ens permet prendre consciència de la importància d’aquests aspectes i estimula de manera pràctica la preparació de contextos d’aprenentatge reals per als infants.
6. Taller Jocs exploratoris a l’etapa 3-6.
La progressió del desenvolupament de la ment acompanya l’evolució del pensament de l’infant i la nostra mirada, juntament amb la nostra acció, ha de poder promoure escenaris suficientment rics, variats i estimulants per no decebre les expectatives d’aprenentatge dels infants: el taller ens permetrà avançar i reconèixer les potencialitats del nens i les nenes de la segona etapa educativa.
7. Taller Les Ciències a l’etapa infantil.
Les ciències com a manera d’interpretar i conèixer el món que ens envolta, com a font de curiositat, sorpresa i desig d’aprendre, és una de les maneres de donar a l’infant la dignitat com a aprenent. Què vol dir fer ciència a l’educació infantil? Quins coneixements i quines actituds ha de tenir l’adult-que-educa? El taller proposa acció i reflexió, passant pel procés d’investigació que cada infant posa en marxa des del seu naixement.
8. Taller L’Educació Musical a l’etapa d’EI.
Quines possibilitats d’expressió i de comunicació amb els infants ens ofereix el llenguatge musical? Quina preparació han de tenir els i les professionals de l’educació? El taller focalitza sobre tots aquests aspectes, recreant escenaris possibles i desitjables per l’etapa de 0 a 6 anys.