Vés al contingut

Perfils Professionals de la Psicologia. Ètica i Deontologia

Titulació

Psicologia

Assignatura

Perfils Professionals de la Psicologia. Ètica i Deontologia

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàJordi Ortiz Gil
G16, presencial, tardacatalàHelena Tañà Mola

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

L'assignatura té com a finalitat ajudar els estudiants a construir una representació inicial dels grans àmbits professionals de la psicologia i de les ocupacions actuals i del reptes que la psicologia té per configurar-se com una professió amb entitat en si mateixa, tant en els espais professionals més consolidats com en els espais emergents, adoptant com a referent de la reflexió la posició ètica del professional de la psicologia i com a marc de la reflexió el codi deontològic generat pels professionals de la psicologia.

Concretament, els objectius de l'assignatura són:

  • Reconèixer, analitzar i interpretar els diferents perfils i àmbits professionals del psicòleg en la nostra societat i les transformacions que experimenten.
  • Identificar els espais emergents d'intervenció en psicologia i les demandes d'intervenció.
  • Explicar i assumir la responsabilitat social inherent a l'exercici social de la psicologia.
  • Analitzar i reflexionar en els debats ètics que suposa una societat complexa, plural, democràtica i multicultural.
  • Conèixer el codi deontològic dels professionals de la psicologia i comprendre la necessitat d'aplicar amb criteri i adequació les regles bàsiques de l'ètica professional a la singularitat de les situacions que implica la praxi professional.

Resultats d'aprenentatge

 

  • Reconeix, analitza i interpreta adequadament els diferents perfils i àmbits professionals del psicòleg a la nostra societat. 
  • Explica i assumeix la  responsabilitat social inherent a l'exercici social de la psicologia.
  • Analitza i reflexiona en els debats ètics que suposa una societat plural, democràtica i multicultural.
  • Entén i aplica amb criteri i adequació a la singularitat de les situacions les regles básiques de l'ètica professional.
  • Coneix el Codi Deontològic dels Psicòlegs i les seves implicacions professionals.
  • Recopila i interpreta dades i informacions sobre les que fonamentar les seves conclusions incloent, quan calgui, les reflexions sobre assumptes de caire social, científic o ètic en l'àmbit de la psicologia.
  • Analitza èticament situacions d'injustícia i desigualtats i proposa mesures de compensació.
  • Mostra habilitats per a l'anàlisi de situacions des d'una perspectiva global e integral posant en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics segons correspongui.

Competències

Generals

  • Capacitat d'anàlisi, interpretació i síntesi d'informació per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Capacitat de compromís ètic.
  • Capacitat de comunicació verbal (oral i escrita) en la pròpia llengua i en altres llengües, així com de comunicació no verbal i audiovisual.
  • Capacitat de prendre decisions i assumir responsabilitats.
  • Capacitat de resolució de problemes i defensa d'arguments professionals.
  • Capacitat per desenvolupar i mantenir actualitzades les pròpies competències, destreses i coneixements segons estàndards de la professió.
  • Competència en el treball en equip i la col·laboració eficaç.

Específiques

  • Capacitat d'anàlisi de necessitats i demandes dels destinataris de la funció en diferents contextos.
  • Capacitat d'establir les fites de l'actuació psicològica en diferents contextos, proposant i negociant les fites amb els destinataris.
  • Capacitat per conèixer i ajustar-se a les obligacions deontològiques de la Psicologia.
  • Capacitat per definir els objectius i elaborar el pla de la intervenció en funció del propòsit de la mateixa (prevenció, tractament, assessorament, inserció, acompanyament, etc.).

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.

Continguts

Tema 1. Valors personals. Concepte de Competència. 

Tema 2. Valors socials. La Bioètica

Tema 3. Valors professionals. Ètica i deontologia professional. El codi deontològic de la psicologia 

Tema 4. Ètica en la pràctica professional de la psicologia i el procés de presa de decisions ètiques en psicologia: Estudi de casos

Tema 5. Perfils professionals i àmbits de pràctica professional de la psicologia

Tema 6. Àmbits emergents de la intervenció psicològica en la societat actual

Avaluació

L'avaluació és formativa i continuada i tindrà els següents apartats:

  1. Avaluació escrita individual de contingut teoric-pràctic amb un pes total conjunt d'un 40% de la nota de l'assignatura. Tindrà un format tipus test sobre els continguts dels temes i de les lectures exposades en classe. Les preguntes tindran 4 alternatives, amb una única resposta correcta; cada resposta incorrecta descomptarà 1/3 d'una resposta correcta. Per poder presentar-se a aquesta avaluació és molt recomanable haver assistit regularment a classe, participat activament en la dinàmica de la classe i haver lliurat les activitats d'aprenentatge proposades. La no presentació a aquesta avaluació en les condicions i terminis fixats comportarà que l'avaluació de l'assignatura sigui de SUSPENS.
  2. Realització de dos treballs de síntesi, un individual dels temes 1 a 4 i un grupal dels temes 5 i 6, corresponoents als dos grans blocs de contingut de l'assignatura a presentar en les condicions i terminis fixats (30% Nota Assignatura, que correspon a 15% per cadascún dels dos treballs de síntesi). En cas que la nota mitjana dels dos treballs no arribi a la nota de 5/10, es podran recuperar en una avaluació complementària (la qual es programarà segons els criteris establerts per cada facultat i que es farà pública amb suficient antelació). La no presentació en les condicions i terminis fixats de qualsevol de les dues síntesis comportarà que l'avaluació de l'assignatura sigui de SUSPENS.
  3. Elaboració de treballs en equip per cadascuna de les àrees temàtiques de contingut de l'assignatura, segons les indicacions que es concretaran en cada tema concret (30% Nota Assignatura). Els criteris d'avaluació d'aquests treballs poden incloure una avaluació del procés d'elaboració, del contingut i/o de l'exposició. La no presentació en les condicions i terminis fixats de qualsevol dels treball en equip comportarà que l'avaluació de l'assignatura sigui de SUSPENS. Es podrà recuperar en una avaluació complementària (la qual es programarà segons els criteris establerts per cada facultat i que es farà pública amb suficient antelació) en cas que la nota mitjana de tots els treballs no arribi a la nota de 5/10.

En cas de no haver aprovat l'avaluació escrita individual, es realitzarà una prova al període d'avaluació complementari d'aquesta part de l'avaluació, amb el mateix format, en la data decidida per la coordinació de grau. La nota d'aquesta segona prova es toparà amb un màxim de 7/10, de forma que totes les puntuacions a l'examen de més de 7/10 passaran a 7/10 en l'acta de l'assignatura. No es planteja cap activitat susceptible de millorar la nota.

Metodologia

Es combinaran el següent tipus de sessions:

a) Sessions d'exposició: Introducció de temes i dels conceptes fonamentals d'aquests. Presentació de les activitats en grup i explicació de les orientacions per al seu desenvolupament. Debats, posada en comú i elaboració conjunta de conclusions sobre diverses temàtiques vinculades als blocs de contingut de l'assignatura. 

b) Sessions de treball dirigit: Elaboració d'activitats pràctiques vinculades als diversos temes de l'assignatura (exercicis,  treballs de grup , anàlisis de casos, debats,  exposicions ) i assistència a les xerrades programades.  Els alumnes treballaran en equips estables formats per 4-5 components. Les sessions de tutoria s'integraran en les sessions de Treball Dirigit; tot i que, quan sigui convenient, també s'alternaran amb altres sessions que el professor indicarà o, en el seu cas, a petició de l'alumnat, per fer tutories individuals i en equip.

 

Bibliografia

Bàsica

  • Beauchamp, T. L., & Childress, J. F. (2009). Principles of biomedical ethics. Oxford University Press.
  • Caminas Brugué, J. (2016). Com resoldre problemàtiques ètiques?. Recuperat de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/142468/1/Com%20resoldre%20problem%C3%A0tiques%20%C3%A8tiques.pdf
  • Chamorro Lusar, A (2007). Ética del psicólogo. Universitat Oberta de Catalunya.
  • Col•legi Oficial de Psicologia de Catalunya (2014). Codi Deontotògic del Col•legi Oficial de Psicologia de Catalunya (web). Recuperat de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://arxiu.copc.cat/adjuntos/adjunto_188.1524062657.pdf
  • Torralba, F. (2012). El valor de tenir valors. Ara Llibres.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte