Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Biomedicina
Assignatura
Projecte Integrat V
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Esther Dalfo Capella |
Aleix Noguera Castells | ||
Oskar Marin Bejar | ||
Sandra Santasusagna Canal |
Objectius
Aquesta assignatura forma part d'un conjunt d'assignatures, Projecte Integrat I-VI, del grau en Biomedicina que culminen la feina feta cada semestre des del primer fins al tercer curs. L'objectiu comú d'aquest conjunt d'assignatures és treballar a la pràctica els coneixements que l'estudiant ha adquirit en altres assignatures durant el semestre i, alhora, facilitar l'adquisició de competències relacionades amb la recerca biomèdica. La metodologia d'ensenyament és l'aprenentatge basat en problemes o projectes.
En particular, el Projecte Integrat V pretén introduir els estudiants en l'ús de models animals per estudiar la fisiologia i la patologia humanes. Per aconseguir-ho, s'utilitzen tècniques de disseny experimental i de biologia molecular i cel·lular per manipular animals o mostres d'animals d'experimentació i després s'analitzen aquests experiments utilitzant diferents tècniques. Finalment, es fa l'anàlisi de dades estadístiques i es comenten les dades.
Recomanem fermament que els estudiants que es matriculin a aquesta assignatura hagin cursat abans les assignatures següents: Disseny Experimental, Bioestadística i Epidemiologia, Bases Moleculars i Cel·lulars de la Malaltia, Biologia del Desenvolupament, Enginyeria Genètica i Laboratori de Cultius Cel·lulars i Enginyeria de Teixits.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Treballa de manera adequada en un laboratori amb material biològic, tenint en consideració les mesures de seguretat, manipulació i eliminació de residus biològics, així com el registre de les activitats.
- RA2. Fa servir fonts d'informació especialitzada en ciència i tecnologia en llengua anglesa.
- RA3. Coneix i aplica les pautes principals per estructurar presentacions, projectes, publicacions en l'àmbit de comunicacions científiques.
- RA4. Gestiona bases de dades i aplica mètodes avançats d'estadística per analitzar aquestes dades.
- RA5. Resol problemes i situacions pròpies de l'exercici professional amb actituds emprenedores i innovadores.
- RA6. Dissenya intervencions que atenen necessitats de l'àmbit de manera multidisciplinària.
- RA7. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- RA8. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català, espanyol i anglès.
- RA9. Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.
- RA10. Identifica les pròpies necessitats formatives i és capaç d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
Competències
Generals
- Mostrar una actitud positiva per innovar, crear valor i integrar el coneixement científic i millorar la pròpia formació.
Específiques
- Analitzar dades biomèdiques i seqüències biològiques mitjançant l'ús de l'estadística i la computació.
- Formular hipòtesis i dissenyar experiments en l'àmbit de la recerca biomèdica.
- Interpretar amb esperit crític els resultats i conclusions d'un estudi científic.
- Reconèixer l'aplicabilitat dels mètodes d'enginyeria genètica i de les tecnologies òmiques en l'investigació preclínica i clínica.
- Sortir-se'n amb habilitat tècnica en un laboratori d'investigació amb mostres de cèl·lules i teixits i amb animals d'experimentació.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per transferir el coneixement a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents i de recerca.
Continguts
- Organismes model de malalties humanes
- Models d'invertebrats i de vertebrats
- Projecte d'adaptació de models animals per a l'estudi de malalties humanes
- Part experimental
- Anàlisi de mostres de models murins
- Model de Caenorhabditis elegans
- Model de membrana corioal·lantoide (CAM) de l'embrió de pollastre
- Desenvolupament embrionari
- Creixement del tumor en un model CAM
- Disseny experimental i bioestadística
Avaluació
Aquesta assignatura s'avalua mitjançant:
- Participació activa durant tot el curs:
- Participació, actitud i assistència: 10 %
L'assistència és obligatòria. No s'admeten absències, però es poden perdre 1 o 2 sessions per motius justificats. Més de 2 faltes injustificades impliquen suspendre tot el curs.
- Participació, actitud i assistència: 10 %
- Al laboratori:
- Avaluació pràctica global: 30 %
- Competències de laboratori: 10 %
- A classe:
- Anàlisi profunda de l'adequació de models animals per a l'estudi de malalties (revisió científica del tema): 25 % (avaluació individual: 12,5 % + avaluació grupal: 12,5 %)
- Presentació científica: 25 % (avaluació individual: 12,5 % + avaluació de grup: 12,5 %)
Les faltes d'assistència justificades no exclouen l'alumnat de fer les tasques derivades de la sessió a la qual no s'ha assistit.
Les faltes d'assistència justificades permeses són:
- Ingrés hospitalari
- Citació judicial
- Defunció d'un familiar de 1r o 2n grau de consanguinitat o afinitat
- Malaltia de diagnòstic mèdic que impedeix assistir a la sessió
- Assistència a una visita programada a l'hospital (inajornable) que impliqui diagnòstic, seguiment i/o tractament mèdic.
En cas d'absència justificada:
En cas de no poder recuperar la classe, l'alumne ha de fer un treball (proposat pel professor) que li permeti recuperar, total o parcialment, el contingut de la sessió que s'ha perdut. L'elaboració d'aquest treball és obligatòria i la no presentació del treball implica una penalització equivalent a la reducció del 5 % de la nota final de l'assignatura.
En cas d'absència injustificada:
No es pot recuperar la classe i es fa una penalització equivalent a la reducció del 10 % de la nota final de l'assignatura per cada sessió a la qual es falti. (Per tant, una absència suposa una reducció del 10 % de la nota final, i dues, del 20 %.)
L'absència a 3 sessions o més suposa suspendre l'assignatura.
L'estudiant pot fer un treball recomanat per recuperar, total o parcialment, el contingut de la sessió que s'ha perdut, però no és obligatori. Si l'estudiant recupera satisfactòriament el treball, pot recuperar el 5 % de la penalització imposada per l'absència.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
Aquesta assignatura es basa en la metodologia d'aprenentatge basat en problemes (ABP), que implica un treball tant individual com en grup per donar resposta a un repte i poder elaborar un document científic. Paral·lelament, també implica fer experiments amb models animals al laboratori i analitzar-ne els resultats. Tot això s'ha d'exposar i debatre tant oralment com per escrit.
Bibliografia
Bàsica
- Ibeh, B. (2018). Experimental Animal Models of Human Diseases: An Effective Therapeutic Strategy. Recuperat de https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130333
- Mahmut, K., Volkan, G., & Abdulsamed, K. (2023). Animal Models and Experimental Research in Medicine. Recuperat de https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/113307
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.